Suzy Skrevet 28. mai 2003 #1 Skrevet 28. mai 2003 Fikk akkurat spørsmål fra pappa om jeg vil være med og bære kista til bestefaren min til graven (han døde tidligere denne uka og skal begraves neste uke). Ble kjempeglad og sa ja For en ære å være med på å følge noen til slutten på denne måten. Bar bestemoren min også og det føltes kjempeflott å få gjøre det. Suz
Livets datter Skrevet 28. mai 2003 #2 Skrevet 28. mai 2003 Ja, det er en ære. Jeg hadde helt sikkert også takket ja dersom jeg hadde blitt spurt om noe sånt. En begravelse er alltid vemodig, så lykke til. Og jeg håper det blir fint.
Suzy Skrevet 28. mai 2003 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2003 Tusen takk :D Tror sikkert det blir veldig fint. Det var ingen tragisk død. Han var 88 år gammel og hadde akkurat blitt syk. Dette var den beste løsningen for ham, tror jeg. Suz
MarianneE Skrevet 28. mai 2003 #4 Skrevet 28. mai 2003 Jeg har aldri blitt bedt om noe slikt, men hadde blitt veldig glad om det ble aktuelt en gang. Glad om jeg ble bedt om og bære, mente jeg. Det er en ære og bli bedt om noe slikt, og selvom begravelser alltid er trist, tror jeg det kan være en fin måte og vise den avdøde den siste ære. Syntes også du er tøff som sier ja til dette, tror ikke alle ville gjort det... Jeg er sikker på at dette er noe du vil klare fint!
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2003 #5 Skrevet 28. mai 2003 Jeg har vært med å båret både farmor og morfar, og jeg syns det var fint å bli spurt om det...Jeg var usikker på forhånd hvordan jeg kom til å reagere på dette, men jeg syns bare det var en ære å få lov... Selvom begravelsesdager er triste og vemodige, så er de også litt høytidlige - og jeg satte veldig pris på å få lov til å være med å bidra. Jeg vet at besteforeldrene mine ville syns det var fint... Lykke til når dagen kommer. Kverula
Gjest salma Skrevet 28. mai 2003 #6 Skrevet 28. mai 2003 Ville blitt veldig beæret, jeg også. Dette kan du være stolt av at du får være med på. Men det blir sikkert uansett en litt trist dag, derfor får du en støtte-klem fra meg! *Salma gir ut sin første KG-klem, til Suzy*
Musemor Skrevet 28. mai 2003 #7 Skrevet 28. mai 2003 Jeg var med og bar min bestemor sin kiste, og synes det var en ære å bli spurt! (selv om jeg hadde to fettere på ca 1,90 foran og bak meg, så jeg var vel ikke til så mye hjelp :oops:)
Gjest Scarlet Skrevet 30. mai 2003 #8 Skrevet 30. mai 2003 Jeg har aldri båret noen til graven, men det kommer vel...
Suzy Skrevet 30. mai 2003 Forfatter #9 Skrevet 30. mai 2003 Takk for støtten! Ekstratakk for den gode klemmen fra Salma :D Som sagt har jeg båret bestemoren min før (mormor) og det var en fantastisk sterk og vakker opplevelse. Det føltes så riktig å bære henne til den endelige hvilen som jeg syns hun fortjente så inderlig. Sto ved kanten av graven og kjente repet gli mellom hendene mine mens vi senket henne ned og alt jeg kunne tenke var "nå får hun endelig hvile". Jeg ba forresten selv om å få bære henne - hun var så viktig for meg! :cry: Nå ble jeg spurt og syns det er flott! Syns mest av alt synd på farmor som må være alene hjemme heretter... De var gift i 60 år(!) :o Da må det jo bli stille. Suz
MarianneE Skrevet 30. mai 2003 #10 Skrevet 30. mai 2003 Takk for støtten! Ekstratakk for den gode klemmen fra Salma :D Som sagt har jeg båret bestemoren min før (mormor) og det var en fantastisk sterk og vakker opplevelse. Det føltes så riktig å bære henne til den endelige hvilen som jeg syns hun fortjente så inderlig. Sto ved kanten av graven og kjente repet gli mellom hendene mine mens vi senket henne ned og alt jeg kunne tenke var "nå får hun endelig hvile". Jeg ba forresten selv om å få bære henne - hun var så viktig for meg! :cry: Nå ble jeg spurt og syns det er flott! Syns mest av alt synd på farmor som må være alene hjemme heretter... De var gift i 60 år(!) :o Da må det jo bli stille. Suz Dette var utrolig vakkert skrevet av deg, Suzy! Ble rørt til tårer jeg, som vanlig.....
Lula Skrevet 30. mai 2003 #12 Skrevet 30. mai 2003 Det var leit med bestefaren din. Men jeg synes det er hyggelig at du skal være med å bære ham til graven. Mine brødre har båret mamma, farmor, mormor og morfar til graven. Selv har jeg aldri båret noen. Jeg synes faktisk at det er ganske vemodig. Jeg skulle gjerne vært med, men familien min har en ide om at det er mennen som gjør dette. I en sorgsituasjon har jeg ikke hatt ork til å be om å få være med å bære, og ingen har spurt :-( Jeg hadde sikkert fått lov om jeg ba om det, men jeg har altså ikke gjort det. Jeg hadde kanskje også håpet at jeg ble spurt, men ingen tenkte vel på meg i den sammenhengen. Er litt lei for at jeg ikke har vært med å båret noen av mine kjære til graven. Spesielt når det gjelder moren min. På den annen side trengte nok faren min en å støtte seg på også, så det ble vel min oppgave den dagen. Neste gang kommer jeg til å be om å få bære dersom ingen spør meg. Det er sikkert godt for deg Suzy at du får være med på å bære bestefaren din til graven. Jeg ønsker deg alt godt :-)
Tusenfryd Skrevet 30. mai 2003 #13 Skrevet 30. mai 2003 Kondolerer med bestefar! Det blir sikkert en fin opplevelse å få bære ham selv. I familien vår har vi alltid hatt kremasjon. Mormor ble båret inn i bilen som kjørte henne til krematoriet, men jeg fikk ikke bære.
Suzy Skrevet 30. mai 2003 Forfatter #14 Skrevet 30. mai 2003 Hei Lula! En av grunnene til at jeg gjerne ville bære bestemor og nå bestefaren min er at det ikke er vanlig at jenter bærer. Tradisjonelt er det bare menn som er bårebærere - og litt som en hyllest til bestemor så kasta jeg meg frampå og ville bære. Denne gangen ble jeg spurt - sannsynligvis fordi jeg hadde mot til å be om det forrige gang Suz
Melian Skrevet 30. mai 2003 #15 Skrevet 30. mai 2003 Kondolerer Suzy. Ja, jeg synes det er en ære å få bære, og synes også det er en veldig fin måte å få ta farvel på. Tror kanskje det var andre i familien som syntes det var bra at du tilbudte deg (første gangen), det er veldig ofte menn som bærer ja, men det er slettes ikke alle som synes det er så greit. Det kan være en vond og tung oppgave, men så er det noe man ikke vil si nei til. Så kanskje du lettet noens bør ved å ta på deg en slik spesiell og ærerik oppgave.
Babyface Skrevet 30. mai 2003 #16 Skrevet 30. mai 2003 Først må jeg få si kondolerer. Det er utrolig trist å miste noen man er glad i. Så flott at du skal bære kisten! Jeg ville også følt meg beæret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå