Gå til innhold

Lysing i kirken?


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Har fått papirene som skal ordnes, og der spørres det bl.a. om vigselen ønskes kunngjort i kirken. Jeg synes det høres hyggelig ut, og mener å ha lest at det er en tradisjon som er mer på vei inn igjen, men hva vet vel jeg.

Hva er vanlig?

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår vigsel skal ikke kunngjøres i kirken. Det har også noe å gjøre med at vi gifter oss i hemmelighet, og ønsker å break the news selv.

Nå hadde det sikkert ikke blitt noen krise, da ingen av våre nærmeste frekventerer kirken i særlig grad, men.....jeg så hvertfall ingen grunn til det da jeg fylte ut skjemaet. Min tilkommende var helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt blir ingen lysning for vår del heller av den enkle grunn at ingen vi har noe med, går i kirken slik at det er ingen relevante folk som får hørt det.

Skulle jeg giftet meg på ei lita øy med åtte hundre mennesker

hadde jeg ønsket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal det. Da blir det, i tillegg til å bli fortalt i kirken, også fortalt i menighetsbladet.

Vi gifter oss i en liten bygd, der alle kjenner alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ingen lysing av vår vielse i kirken. Grunnen til det er at ingen av oss er noen kirkegjengere og at det da ikke ble naturlig å gjøre det, følte vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helenius

Det har vi neimen ikke tenkt på. Hadde vi giftet oss på hjemstedet til en av oss, ville vi utvilsomt gjort det. Nå skal vi gifte oss på et tredje sted, da, og i tillegg ha med egen prest som ikke hører til i den aktuelle kirken til vanlig, så jeg er rett og slett ikke sikker. Det må vi snakke om. Men hvis du synes det er en fin skikk og det er naturlig for dere, synes jeg dere skal be om at det blir gjort! Det er jo en gammel skikk, og for kirkegjengerne er det jo fint å vite hva som skal skje i kirken de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal det. Da blir det, i tillegg til å bli fortalt i kirken, også fortalt i menighetsbladet.  

Vi gifter oss i en liten bygd, der alle kjenner alle.

Kan tenke meg å ha det i menighetsbladet etterpå, men ikke fortalt i kirken under ukens kunngjøringer. Kan man ikke få bare en av delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Augustbrud02_

Kan tenke meg å ha det i menighetsbladet etterpå, men ikke fortalt i kirken under ukens kunngjøringer. Kan man ikke få bare en av delene?

Hos oss ble det sånn. Så vidt jeg vet kommer man automatisk i menighetsbladet etterpå. Siden vi ikke ønsket lysing i kirken ble ikke dette gjort, men i menighetsbladet stod vi altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi hadde lysing. Vi giftet oss i min barndomskirke, og det var sikkert mange der som visste hvem vi var.

Det sto i menighetsbladet også - i tillegg til meninghetsbladet i den menigheten vi nå tilhører.

Dette er en god tradisjon synes jeg.

Vi hadde også åpen kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...