Gå til innhold

ADD- arvelig ?

Ursula

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Dr Zoidberg

Ja, den er i høyeste grad en arvelig belagt tilstand

Men det vites ikke, bare debateres og forskes, om den faktisk kan være arvelig relatert også. Det som er sikkert, er at personer med denne diagnosen, får værre vilkår når miljøet ikke er tilrettelagt for at de skal kunne lære og forstå.

Et annet faktum er at det er svært utbredt. SÅ utbredt at enkelte begynner hevde at det ikke er et avvik, men en variasjon. Manger er i tillegg feildiagnostisert - samtidig som enkelte mangler denne diagnosen for å kunne få det de trenger, og for å kunne bli forstått.

Her er det desverre barn som blir stemplet som "jævelunger" og at foreldrene gir dårlig oppdragelse.

Har lært mye om denne tilstanden, siden min lillebror og lillesøster og min stefar var feildiagnostisert AD/HD'er over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....Feildiagnostisert ? Huffda...Det er jo en ganske seriøs sykdom å bli feildiagnostisert på.

Kan du mer om dette du da kanskje... ?

Om det er arvelig, og flere av barna i familien har det, men ikke alle og man ikke vet om andre i familien som har hatt det, hvor i all verden kommer det fra da ?

For om to barn i en familie har denne sykdommen så må det jo være mer enn bare tilfeldigheter, altså at disse barna har arva sykdommen fra et annet familiemedlem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det har vært rimelig hardt mellom slagene, spesielt med tanke på at kommunen de bor i ikke har klart å gi dem de rettighetene de har. Hverken for skole eller privat.

TIl syvende og sist viser det seg at min stefar kun er narcoleptiker (søvn/hvile-relatert sykdom), da røk hele kabalen om mine småsøsken. PPT står igjen med lang maske, og skolene får en hel del å svare for siden de definitivt ikke har gitt god nok tilbakemelding og behandling av temaet.

Jeg kan en hel del, men jeg vet egentlig ikke helt om jeg kan det godt nok :)

Det er ikke nødvendigvis slik at alle i en familie må ha det for at det skal kunne kalles arvelig, men det er heller ikke slik at alle må ha det i like sterk grad. Noen blir hardt rammet, men hos andre er det bare en lett touch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starya

Man regner vel med at det er snakk om arvelige faktorer i 75 % av tilfellene. Har selv en sønn med ADD, og mener jeg kjenner igjen en del av plagene fra egen barndom, men i mye mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg har et barn som nå skal utredes med tanke på ADD.

Vet ikke om noen i familien som har en bokstavdiagnose eller som likner på mitt barn, men jeg vet at dette kan være arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er arvelig ja. Det siste programmet av Puls på NRK omhandlet bl a. denne diagnosen. Det har vist seg i ettertid at flere av dem som har fått diagnose ADD/HD antakeligvis kan være Bipolare istedet.

Før var Bipolar en diagnose som stort sett voksne fikk. Nå har de funnet ut at dette også kan slå ut i ung alder.

Bipolar: sterke humørsvingninger/høyt oppe med hyperaktivitet/eller deprimerte. Det er heller ikke uvanlig å ha begge lidelsene samtidig.

Det forskes heldigvis endel på det området nå. Altså større sjanse for at en får riktig behandling.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2787343.html

du kan også se siste sending på Puls sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...