Gå til innhold

Menn og vennskap vs kjærlighetsforhold

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ABC-jenta

Dette har sikkert blitt diskutert her tidligere også?

Jeg funderer på, er det relativt enkelt og ukomplisert for en mann å ha et rent vennskapsforhold til en kvinne?

Vet ikke hvorfor, men selv sitter jeg med en følelse av at det er greiere for meg som kvinne og skille vennskap og kjærlighet.

Jeg spør fordi jeg har en mannlig venn som ikke jeg helt klarer å plassere i så måte. Vi er begge godt voksne. Hva vil han egentlig?

Han er litt sjenert og har vanskelig for å snakke om følelser og mer "private" ting. Men han ringer meg veldig ofte for å prate om vær og vind og kanskje ingenting. Og gjerne for å gi et hint om at noe ikke er bra, men likevel uten å sutre eller fiske etter trøst.

Eller for å spørre om vi kan møtes for å prates litt. Da sitter vi der i timesvis uten å merke at klokka går. Gjerne i taushet også, uten at det føles ubekvemt.

Dette har pågått i flere år. Det virker som det er meg han går til uansett, og ikke kameratene sine.

Han sier jeg er den eneste som forstår ham. Selv opplever jeg han som en flink lytter. Vi har kjemi.

Og det er da jeg har begynt å tenke litt i det siste. Er dette bare et utrolig flott vennskap, eller kanskje kimen til noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Jeg er også godt voksen og har flere slike mannlige venner som jeg ikke blir helt klok på........og det som jeg ikke skjønner helt, er om de vil at dette skal utvikle seg videre eller stå på "stedet hvil".

Jeg selv er fornøyd med tingenes tilstand slik jeg har det pr. dags dato- men det er vel her cluet ligger- hvis jeg hadde stått på og foreslått mer intim omgang, så føler hvertfall jeg at vennskapet vårt ville stått i fare, om du skjønner, og det gjør du nok.

Du sier ikke noe om denne vennen din er opptatt eller gift, hvis han ikke er det, så ville jeg kanskje prøvd å nærme meg litt.......... (hvis det er det du vil da?) - en god middag med litt vin kanskje. Slik at dere kunne snakket litt mer "innafor skjorta"........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Man kan ikke bli et godt par uten å være gode venner. Men det betyr ikke at gode venner blir et godt par.

Jeg synes det er relativt ukomplisert å ha kvinnelige venner, i hovedsak. jeg føler personlig at det er enklere å snakke dypere om forskjellige temaer, og det er mange ganger kvinne og mann kan gi hverandre de hintene man trenger for å forstå andre personer, hendelser og ting mye bedre. Til og med meg selv.

Derimot, når det begynner BLI komplisert - og det har det blitt flere ganger - så er det ikke bestandig like lett.

Hvis det ligger en undertone av flørting og sex under, så er det straks vanskelig å vite hvor mye man kan prate om. Et vennskap blir fort ødelagt av følelser, fordi man ikke har utøvet rett på følelsene - vedkommede har ingen forhindring for å finne seg en annen.

Et vennskap som leder til et forhold er vel egentlig rimelig stabilt, i hovedsak. Man ER kjent med hverandre, og kjenner hverandres meninger, standpunkt og reaksjoner. Slik blir man nok tryggere, og kan kanskje sies å være kommet lengre enn par hvor man bare treffer hverandre boms og tar det derifra.

Man vet liksom hva man går til.

Men, jeg er klar over den negative siden også - og det jeg vet mest om er mannens barnslige holdninger. Det ER menn som er godt fornøyd med å bare få seg noen nyp for å kunne gå videre til neste. Det ER menn der ute som finner jenta mindre spennende nettopp fordi man kjenner henne så godt fra før. Fellesnevneren for de fleste av disse, er at de er under 21 år. Og så er det nå engang slik, at noen menn aldri kommer over denne alderen, mens noen har veldig treigt for det og trenger å lære den harde måten.

Så for å bedømme, så må man vel være en av de to det gjelder. La hjerte og fornuft gå hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

IKKE INNBILL DERE NOE, DE ER BARE UTE ETTER VENNSKAP!!!!!!!

Og hva så? Er ikke det en god ting......

MÅ dere på død og liv dra romantikk og sex inn i vennskapet? Det vil jo ødelegge alt......

Slutt med å innbille deg saker og ting......!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Det var nå veldig dramatisk sagt, gjest. Tror ikke det er poeng å bre alle under en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del temaer både menn og kvinner synes det er lettest å snakke

med kvinner om (og motsatt).

Hvis du lurer på hva slags forhold dere har så synes jeg du skal

spørre han rett ut. Han kan då godt svare både det ene eller det andre

eller at han ønsker å vente og se hva det fører med seg men at flere

alternativer er åpne.

Og ja, menn kan ha enkle, ukompliserte vennskapelige forhold til

kvinner. Min beste venn (utenom hun jeg lever sammen med) er

en kvinne noen få år yngre enn meg. Vi har selv hatt et godt

vennskap gjennom flere forhold for oss begge (men ikke med hverandre).

Veldig fint å kunne snakke om vanskelige kvinne-mann relasjoner

sammen! Denne venninnen er dyrebar for meg og jeg vil ikke

ødelegge vår vennskap med å gå inn i et forhold med henne.

Selv om jeg selv synes det er forholdsvis ukomplisert så

har jeg opplevd flere ganger at kvinner har opplevd det vanskelig.

Det har vært kvinner jeg har ønsket et vennskapelig forhold til

og hvor jeg tror kvinnene hadde villet det samme hvis jeg var

kvinne. Men fordi jeg er mann så har de ikke turt det (Jeg vet

ikke om de var redd for mine følelser eller sine egne.)

Så mitt råd er: Spør hva han egentlig vil og si at du med spørsmålet

egentlig ikke forventer noe forandring (hvis du ikke ønsker det) men

at du bare er nysgjerrig. Pass på at spørsmålet ikke oppfattes

som en invitasjon hvis du ikke ønsker at det skal være det.

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...