Gå til innhold

Stramme muskler

Englepusen

Anbefalte innlegg

Hva gjør man med stramme muskler i ryggen??

Har det problemet på høyre side, rundt skulderbladet. Sliter med hodepine og vondt i skulder/arm. Kjører bil hele dagen så det er ikke så lett å unngå..

Var hos legen for dette i fjor og han anbefalte meg å trene. Var veldig flink en stund men nå har det dabbet av. Men hvordan skal man trene, styrke eller avspenning?

Gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Rygg:

Skyt rygg som en katt på alle fire, og senk ryggen. Gjenta noen ganger.

Legg deg ned, strekk armene framfor deg, ligg på magen, løft vekselsvis høyre arm samtidig med venstre ben - opp og strekk. Så bytter du til andre arm/ben. (Kan også gjøres når du står på kne) Sørg for å se ned under øvelsen. Gjenta tyve ganger eller mer.

Skaff deg små manulaler (eller to halvliter brusflasker med vann) og tren armer også.

Rull med skuldrene. Begge veier.

Heis skuldrene og senk osv.

Mage:

Stram magemusklene mens du ligger på rygg med bøyde knær, bena litt fra hverandre. Løft hodet/overkropp litt, men ikke mye - viktig å trene mage også, avlaster rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren push-up. :)

Pekefingrene i kant med skuldrenes ytterkant, en liten knekk i hoften, bøy armene til hake og bryst berører gulvet, strekk til armene er helt strake. Spesiell trening av armstrekkere og brystmuskler, samt stabiliserende muskler (mage- og ryggmuskler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren allsisgig.... De fleste bevegesler med armen innebærer musklene rundt skulderbladet.. Med å trene vil du øke terskelen din før du får knuter (dvs overbellastn)

Rart legen din ikke anbefalte fysioterapaut forresten, det er første steg....

Etterpå kan du få et vanlig progr av en instruktør, slik at du kan forebygge... Men nå må du behandle først... dvs fysiotarapi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært hos fysioterapaut jeg, er vel på tide og ta seg en tur. Legen spurte om jeg ville ha henvisning men jeg regnet med at jeg skulle klare meg selv. Og det gikk jo over når jeg kom igang med treningen. Men nå var dette ifjor sommer da. Og nå har det kommet tilbake igjen mye værre. Bare på høyre side merkelig nok.

Jobber med godstransport, kjøre mye bil, tunge løft osv. så jeg er jo nokså utsatt for å få sånne problemer. Blir vaffal sterk i armene av denne jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må strekke mye.

Styrketrening er bra, men det er lett å fokusere for mye på "flexing" - det vil si stramming av området, istedet for avslapning, som er det du trenger.

Er det dype spenninger kan du ta en tur til fysioterapeut, ellers er daglig stretching bra, samt bevissthet på å slappe av i skulder-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilleSol

Dette høres ut som noe jeg slet med for et år siden.

Jeg trente veldig mye før. Med vekter, svært tungt, hver dag og lenge av gangen. Etter hvert fikk jeg som du beskriver veldig stiv rygg. I tillegg fikk jeg problemer med nakken. Var konstant stiv og dette ødela mye av dagen for meg. Spenningshodepinen var der omtrent hele tiden og det verket i ryggen og nakken.

Løsningen ble for meg å dra til fysioterapeut, to ganger i uka i noen måneder. Hun vred og klemte og lærte meg noen øvelser for å myke opp ryggen! Dette hjalp meg veldig veldig masse! Da jeg kom til henne måtte jeg bruke Somadril (svært sterkt muskelavslappende middel) svært ofte.

Men etter jeg var ferdig der, ingenting! Herlig! Eneste som er kjedelig med fysioter. er at man ofte blir verre med en gang før man blir bedre!

Jeg hadde konstant hodepine i noen dager etter hver behandling.

Men det hjalp på meg, kanskje det hjelper på deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet, men jeg har det over hele kroppen etter mange års trening, og lite fokusering på tøying og oppvarming/ nedroing.

Jeg har begynnt å gå til behandlig hos en fysiopat. Har er på en måte en slags fysioterapeut; Har analyserer deg, og finner ut hvor i kroppen problemet ligger. Det er ikke alltid at det er så enkelt som en stiv muskel. Hos meg ligger det og mye stress og bekymringer til grunn, og har en del avfallsstoffer som har hopet seg opp i kroppen, spesielt i bindevevet. Har masserer det ut, også ved hjelp av drenasje. Fungerer kjepebra på meg, og i tilleg spiser jeg homeopat medisin, og et annet produkt som "rensker" litt opp i kroppen. Det er jo ikke sikkert at alt funker på alle, men jeg synes det er verd å prøve det. Det har begynnt å virke på meg.... Bare et lite tips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...