Gå til innhold

Porto på brev ? (fort...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet noen om det holder med et 5,50 frimerke på en A4 konvolutt, med et vanlig lett A4 ark i ?

Rakk ikke posten og MÅ nesten sende nå *treig*

Takker og bukker for svar :D :briller:

Skrevet

det holder fint! løp i postkassen!

Gjest Zalomine
Skrevet

Selvsagt for sent å svare nå, men min erfaring er at svaret er NEI! Nemlig, når vi skulle sende massevis av giroer (et enkelt ark ja) og bare hadde store konvolutter, og veide dem på post-i-butikken der de solgte frimerker, så veide de 22 gram, og grensa er 20, så vi måtte sette på 8,50

Men, om du ikke går på posten, men bare setter på det frimerket du har, så veier de det neppe for å sjekke, så det går nok helt fint.

Skrevet

Takk skal du ha, Fredagsbarn :D

Greit å vite...

Tror jeg skal skaffe meg en brevvekt og jeg :lol:

Ha en god dag :D

D.

Gjest Zalomine
Skrevet

skaffet heller mindre konvolutter og bretter arket engang jeg, så sparer vi (eller ikke VI da, men organisasjonen som sender ut) 3 kroner pr. brev. Og det er jo en del brev, i går laga jeg til 30)

Men ja, det er kjekt å vite.

Min mor veide en gang og fant ut at en liten "vanlig" konvolutt og, hva er det, 4 vanlige tynne lette brevark, med kulepenn på begge sider (muuuulig det var to ark, totalt 4 sider, men jeg er ganske sikker på at det var 4 ark, garanterer ikke, jeg har ingen vekt nemlig)) var akkurat på grensa (veid uten påskrift var brevet under grensda, veid etter at hun hadde skrevet var det akkurat 20 gram.

Forøvrig, man trenger jo neppe en brevvekt dersom man har ei god kjøkkenvekt? (digital da altså, som veier ett og ett gram når det er så lave verdier)

Jaja, har ikke kjøkkenvekt, og har ikke brevvekt, så jeg veier breva på vekta på Kiwi, der er det post-i-butikk, og der veier i alle fall en stor konvolutt med en giro inne 0,022 kg...

Ha en ellers fin dag, med eller uten porto :)

Skrevet

Wow, hvilken info du sitter på :lol: *imponert* :D

Det hadde vært kjekt med kjøkkenvekt ja! Sambo sikler på en veldig fin en, men den er også veldig dyr, så det blir nok med siklinga :ler:

Herremin å mange brev du distrubuerer! *sjokk*

Hadde nok fått liktær på fingrene og akutt leddgikt jeg :uffe:

Ha en fin dag du også :D

Klem, Diva :kgsmil:

Skrevet

Nå er ikke jeg den som så ofte sender sneglepost,

men jeg synes det blir en hel krone dyrere for hver gang jeg sender!!

Hvor ofte har prisen økt de siste 10 årene?!

Hva var prisen på begynnelsen av 90tallet?

Gjest Zalomine
Skrevet

Vel, Diva, jeg sender dem ikke privat da vet du, men sambo er medlemsansvarlig for en gjeng fotballsupportere, og dermed må det sendes ut giro til alle som melder seg inn. Dette er hans ansvar. Men jeg er ofte den som skriver på giro og konvolutt, han tar seg av å registrere dem i databasen så de får tildelt et medlemsnummer, og så lager ejg til regningene (enkelt rutinearbeide) Det er ikke personlig jeg sender så mange brev.

Og Miew: jeg husker ikke hvor mye det kosta på begynnelsen av 90-tallet, men det var vesentlig rimligere ja. Det pleier j stige litt med jevne mellomrom, og så steg det ei hel krone ekstra da de politikerfolka bestemte at det skulle væer moms åp porto, dumme dem!

Sender bare noen postkort jeg stort sett (små søskenbarn, samt besteforeldre som har bursdag, og noen få ellers i året, litt til jul og påske). Brev sender jeg nesten aldri mer, det blir epost til de fleste. Langt billigere...

Prisen på porto pleier forøvrig å bli justert 1. februar hvert år. Sånn sett har den antakelig steget ca 10 ganger de siste ti åra. I år ble den ikke justert 1. februar, og portoen holder seg derfor på dette nivået til... ja til 1. februar 2004, da kan de justere den om de vil i alle fall. I tillegg ble den altså justert 1. juli da det ble moms på den, men det var ikke postens feil. Det pleier ikke stige ei hel krone (bortsett fra altså momsen) men 30-50 øre er en normal prisoppgang på "normalfrimerket" (altså brev under 20 gram) så vidt jeg husker.

I alle fall.... Frimerker må man ha.... Sånn er livet. Og e-post koster ikke noe (vel, nettoppkoblinga da, men vi har fastpris, så jeg merker i ale fall ikke noen kostnad der). Men noen ganger er det bare brev som duger likevel.

Skrevet
Wow, hvilken info du sitter på :lol:  *imponert* :D

Jeg ble ganska så imponert over Fredagsbarn jeg og!

Har du lurt på og gi ut bok?

Portoen fra A til Å!! :ler:

Gjest Zalomine
Skrevet

Hehe, altså, jeg bare har detaljorientert hjerne?

Sånne småting som normalt sett ingen lurer på :lol:

Skrevet

Men noen må jo vite slike ting, også!

Da er det godt vi har et Fredagsbarn og ty til! :D

Skrevet
på "normalfrimerket" (altså brev under 20 gram) så vidt jeg husker.

Jepp det stemmer når det gjelder A-post

Vekt opptil

20 = 5,50 .-

50 = 8,50 .-

100 = 11 .- osv..........

B- post er litt billigere, og når det gjelder sendinger inntil

350 gr, må du sende minst 20 stk..

Jinx - Post funskjonæren...

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, altså, med "normalfrimerket" mener jeg a-post innenlands, brev under 20 gram. Det er jo det de aller fleste brev vanlige mennesker sender er. rev eller postkort.

Du som er post-menneske, du vet kanskje da du, om jeg hadde rett i min antakelse om at disse "normalfrimerkene" hadde en tendens til normalt sett å stige 20-50 (var kanskje 30-50 jeg skrev?) øre ved normal portojustering? Min antakelse var bare basert på hvor mye "oppjusteringsporto" jeg pleier å måtte kjøpe, men jeg vet ikke om jeg tipper helt rett....

Skrevet

:ler:

Har ikke peiling på hvor mye de har steget jeg nei...

(ikke intresserer det meg heller, men kan finne det

ut for deg hvis du vil?)

Jobber i posten to dgr i uka, og har gjort det siden

september, så jeg har ikke rukket å fått

med meg "alt" enda :wink:

Gjest Zalomine
Skrevet

Hehe, nei, det er slett ikke viktig for meg å vite, det var Miew som lurte på hvor mye portoen var for 10 år siden, eller så, bare ern nysgjerrighet på prisstiging etc vil jeg tru.

Men, jeg vet vhilken porto jeg trenger i dag (har oversikten på en lapp som jeg har klippet ut av kundebladet til posten, men har det jo på nettet også, dersom jeg skal sende noe litt "uvanlig". Vanlig 5,50 og 8,50, de har jeg oversikten på.

Men, porto er jo ikke min store lidenskap eller noe da. Samla en gang i min barndom på frimerker, emn den samlinga er nok hjemme hosmine foreldre en plass på loftet nå.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...