Gå til innhold

2. gangs bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Skilt brud
Skrevet

Er det noen andre her som skal gifte seg for annen gang? Altså, som er skilt?

Mitt første bryllup skjedde da jeg var veldig ung. Jeg hadde fryktelig dårlig selvtillit og gledet meg vel mer over selve oppmerksomheten jeg fikk fra eksmannen min, enn at det var den store kjærligheten. Under bryllupsforberedelsene tok min mor ganske mye styringa, kanskje jeg ubevisst følte at det var litt "feil", og at det var derfor jeg ikke gikk opp i det med liv og lyst. Kostnadene ved bryllupet ble delt i 3; mine foreldre, min eksmanns foreldre og min eksmann og jeg betalte en tredjedel hver. Summen for hvert par kom da ca på 10 000 kroner. Et bryllup til 30 000 kroner er ikke et stort bryllup (det ble sånn fordi både jeg og min eksmann på det tidspunktet var ganske så venneløse), men det var mer enn nok for mine foreldre likevel.

Nåvel. Mitt forrige ekteskap holdt i litt over 8 år. Nå har jeg virkelig truffet drømmemannen, og han har fridd! Men hvordan gjør vi det da med bryllup? Han har aldri vært gift før, og ønsker et stort bryllup med middag, levende musikk, masse venner etc. Dette merker jeg massiv motstand på i min familie. De synes det var feil at jeg skilte meg og iallfall feil at jeg skal gifte meg igjen (de er ikke religiøse på noen måte, de bare liker det ikke). Og om jeg absolutt "må" gifte meg, bør det være en enkel, borgerlig seremoni med kun forlovere + den aller nærmeste familien (foreldre + søsken) og en enkel middag etterpå. Både mine foreldre og flere andre slektninger har sagt klart ifra om at de ikke deltar i et "stort bryllup" en gang til... (Kjæresten min og jeg skal betale alt selv, bare så det er sagt).

Så - hva gjør vi? Skal jeg bare blåse i min egen familie? Jeg ønsker jo å feire kjærligheten til samboeren min også!

Videoannonse
Annonse
Gjest BareBea
Skrevet

Hvit brud for andre gang er bare patetisk, men er jo ikke noe i veien for å ha en stor fest og masse gjester. Go for it! Bare ikke i hvit kjole ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns du skal gjøre akkurat som du vil både med bryllup og kjole. Og drit i hva andre besserwissere sier.

Vi er liksom i 2008, ikke 1908. Gamle spilleregler gjelder ikke lenger.

Selv har jeg aldri vært gift, men jeg har en sønn fra et tidligere forhold, så ifølge denne BareBea bør vel heller ikke jeg ha hvit kjole. Jeg er jo åpenbart ikke jomfru.

Dessuten er min forlovede skilt. Hm. Jeg får huske på å si fra til han at han heller ikke skal ha hvit kjole. :humre:

Gjest antigartner
Skrevet

Den måten foreldrene mener du bør gjennomføre bryllup nr 2 på (hvis du "absolutt må", som de sier) er vel tradisjonelt den vanligste måten en gifter seg på for andre gang.

Likevel; hvem har sagt at alt må gjøres tradisjonelt?

Den måten foreldrene dine reagerer på, med motstand er nok ganske vanlig. Jeg tror de fleste foreldre for det første synes det er leit når "barnas" ekteskap mislykkes. For det andre er de trolig redd det skal skje igjen.

Jeg synes foreldrene dine bør respektere at du og kjæresten din ønsker å gifte dere. De må også respektere at han har ønsker om hvordan bryllupet skal være. Du har ikke sagt noe om det er hans første ekteskap, så vidt jeg ser.)Det er uansett dere som skal gifte dere, ikke de.

Det er ellers mange måter å gjøre det høytidelig og verdig på og med et hyggelig selskap, uten å nødvendigvis kjøre "hvit bløtkakekjole og stek til middag på lokalet etterpå"-varianten. Kanskje en litt utradisjonell vri kan være med å gjøre bryllupet mer "spiselig" for familien din? Da blir det ikke så lett å sammenlikne med forrige gang.

Human-etisk forbund kan for eksempel gjennomføre vielser på steder etter brudeparets ønske. En trenger ikke nødvendigvis å bruke en tradisjonell, hvit brudekjole heller (Det er mange tråder om kjoler herinne.).

Ambassadebryllup i utlandet og slekt- og vennefest når dere kommer hjem er jo også en mulighet. Ut over dette finnes det mange tråder om utradisjonelle bryllup her.

Jeg ønsker dere lykke til!!

Gjest oldiesbruker
Skrevet
Hvit brud for andre gang er bare patetisk, men er jo ikke noe i veien for å ha en stor fest og masse gjester. Go for it! Bare ikke i hvit kjole ;)

Jeg syns at å stå hvit brud når man ikke er jomfru er patetisk... men folk gjør det med stolthet alikevel :D

Kjære TS. Selv om det er ditt andre, så er det fremdeles ditt (og selvsagt din kjæres) bryllup, ikke foreldrene dine sitt.

Gjør det som føles riktig for dere to, og så får de bare tåle det, mener jeg nå.

Lykke til og gratulerer!

Skrevet

Jeg har vært i et bryllup hvor bruden var skilt (og med tre barn), mens brudgommen ikke hadde vært gift før. Jeg ble overrasket over at hun ikke hadde en brudeaktig-kjole, men hun hadde valgt rosa kjole (og heller ikke slør). Det var stort selskap, men ikke så stivt og formelt som ellers kanskje.

Jeg synes du bare skal gå i gang med planleggingen. Når invitasjonene kommer tenker jeg at mange sier ja like vel (for hva sier vel naboen dersom de ikke kommer :fnise: )

Gjest LindaKristin
Skrevet

Hvorfor ikke bruke hvit kjole andre gang...?Som sagt ovenfor,vi lever i 2008:) Kan gifte seg i sort om en vil..Na om dagen er ikke hvitfargen linket til uskyld og jomfrudom..

Na kan en gjore akkurat hva en vil og det er digg det!Da far vi vise var egen personlighet pa denne store dagen og det er fantastisk bra det. Hvit,rosa eller svart kjole.Gjor akkurat som du vil,det er deres dag!

Og lykke til med resten av familien..ma vaere innmari kjipt for dere!Haper virkelig at de tar til vettet nar de far litt tid pa seg.. :)

Gjest LindaKristin
Skrevet
Den måten foreldrene dine reagerer på, med motstand er nok ganske vanlig. Jeg tror de fleste foreldre for det første synes det er leit når "barnas" ekteskap mislykkes. For det andre er de trolig redd det skal skje igjen.

Hores fryktelig trist ut!Heldigvis har ikke verken jeg eller andre jeg vet om opplevd at foreldrene tenker sann...Jeg ble bedratt av min eksmann,og da var det over og ut for min del. Vi giftet oss da jeg var 20...Na er jeg sa heldig at jeg har funnet en flott mann:) Mine foreldre er kjempelykkelige og gleder seg til bryllupet..

Ha en deilig dag alle sammen!(sorry merkelig skrift,er pa ferie med tastatur uten ae,o,aa;) )

Skrevet

Jeg syns du skal følge hjertet og gifte deg med din kjære slik dere vil! Lag den festen dere vil, inviter de dere vil og nyt dagen deres i fullt monn. Husk at dere gifter dere for hverandre, ikke for alle andre.

Gjest Gjest_snuppelure_*
Skrevet
Jeg syns du skal følge hjertet og gifte deg med din kjære slik dere vil! Lag den festen dere vil, inviter de dere vil og nyt dagen deres i fullt monn. Husk at dere gifter dere for hverandre, ikke for alle andre.

Hei

JEG GIFTER MEG FOR ANDRE GANG!

-og det er ikke lenge siden jeg ble skilt

Har veldig lik histore som deg, har veldig lyst til å prate mer med deg på PM!

JEG velger HVIT kjole -fordi jeg har lyst, og fordi min elskede ønsker seg det

han har aldri vært gift før, og drømmer om et ordentlig bryllup

Vi gifter oss om to uker, har bedt inn 80 gjester - et skikkelig herlig festlig lag, og jeg gleder meg som bare det

jeg har to barn fra før av, og de skal også være med

min familie var også motstandere, jeg har så mange stygge historier å komme med, men min elskede har støttet meg hele tiden og vi har snakket om at det er VI som bestemmer - VI som betaler - ergo, det gjelder bare oss to dette her!

De får være så snurte de bare ønsker, det er ikke dem vi gifter oss med.Vi elsker hverandre, det er det som betyr noe

jeg blir veldig provosert når jeg ser folk sier at de ikke BØR gjøre ditten og datten når man har vært gift før. WHO cares egentlig? og HVEM bestemmer???

IKKE BRY DEG OM HVA ANDRE MENER, GJØR HVA DU OG DIN KJÆRE HAR LYST TIL!

som sagt; vi kjører FULL PAKKE, hvit kjole, kirkebryllup (hans kirke), SVÆR FEST, og MYE MORO - oG JEG GLEDER MEG!

jeg sier bare: GO FOR IT! Si ja, gift deg med din elskede, og lev livet som dere vil ha det! :klappe:

Skrevet
Er det noen andre her som skal gifte seg for annen gang? Altså, som er skilt?

Mitt første bryllup skjedde da jeg var veldig ung. Jeg hadde fryktelig dårlig selvtillit og gledet meg vel mer over selve oppmerksomheten jeg fikk fra eksmannen min, enn at det var den store kjærligheten. Under bryllupsforberedelsene tok min mor ganske mye styringa, kanskje jeg ubevisst følte at det var litt "feil", og at det var derfor jeg ikke gikk opp i det med liv og lyst. Kostnadene ved bryllupet ble delt i 3; mine foreldre, min eksmanns foreldre og min eksmann og jeg betalte en tredjedel hver. Summen for hvert par kom da ca på 10 000 kroner. Et bryllup til 30 000 kroner er ikke et stort bryllup (det ble sånn fordi både jeg og min eksmann på det tidspunktet var ganske så venneløse), men det var mer enn nok for mine foreldre likevel.

Nåvel. Mitt forrige ekteskap holdt i litt over 8 år. Nå har jeg virkelig truffet drømmemannen, og han har fridd! Men hvordan gjør vi det da med bryllup? Han har aldri vært gift før, og ønsker et stort bryllup med middag, levende musikk, masse venner etc. Dette merker jeg massiv motstand på i min familie. De synes det var feil at jeg skilte meg og iallfall feil at jeg skal gifte meg igjen (de er ikke religiøse på noen måte, de bare liker det ikke). Og om jeg absolutt "må" gifte meg, bør det være en enkel, borgerlig seremoni med kun forlovere + den aller nærmeste familien (foreldre + søsken) og en enkel middag etterpå. Både mine foreldre og flere andre slektninger har sagt klart ifra om at de ikke deltar i et "stort bryllup" en gang til... (Kjæresten min og jeg skal betale alt selv, bare så det er sagt).

Så - hva gjør vi? Skal jeg bare blåse i min egen familie? Jeg ønsker jo å feire kjærligheten til samboeren min også!

Sånn! Da fikk jeg logget meg inn også

skriv en PM til meg du - jeg er VELDIG lik situasjon som deg!

masse gode klemmer! OG GRATULERER SÅ MYE! :rødme:

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i å ha stort brullyp, du hadde det jo ikke den første gangen. Så på en måte blir det første gangen for deg også..

Og nå er det vel faktisk veldig få som gifter seg i hvit kjole ;) De fleste er vel champagne, ivory o.s.v.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns du skal gjøre det du føler er mest riktig for dere, hvis ikke angrer du bare i ettertid. Familien din har ikke noe med å legge seg borti hva du gjør uansett. Jeg ville antageligvis hatt stort bryllup dersom det var det jeg ønsket, og noe annet enn hvit kjole hadde vært uaktuelt for meg. Er man brud så er man brud, og da syns jeg en hvit kjole hører til.

Jeg hadde nok skrevet invitasjoner, invitert familien, prøvd å overse det de har sagt og dermed latt de fått bestemme selv om de ville komme eller ikke. Kommer de ikke, er det ikke din feil, og antageligvis ville de angre etter hvert.

Nå er jeg såpass hårsår at dersom min familie hadde sagt de ikke kommer i mitt bryllup om det hadde vært et stort et, så hadde jeg blitt rasende og hadde hatt problemer med å godta sånne uttalelser, men sånn er jeg;)

Håper det ordner seg for deg:)

Gjest Skilt brud
Skrevet

Mannen har ikke vært gift før, det er nok en del av grunnen til at han ønsker å ha et stort bryllup nå.

Nå har jeg ikke tenkt å ha hvit kjole uansett. Jeg hadde hvit kjole første gang (men var ikke jomfru :sjenert: ), men synes selv jeg absolutt ikke kler hvitt. Den gangen var jeg også 40-50 kilo overvektig, slik at det begrenset seg voldsomt i utvalg av kjoler. Vi tenker oss et høstbryllup, og jeg har lyst til å ha brun (eventuelt grønn) kjole, noe som er mye mer "mine" farger.

Det med Humanetisk vielse var faktisk en kjempegod ide! Ikke at det vil gjøre det mer akseptabelt for min familie, men det passer bedre med våre verdier i livet. Når det gjelder min familie, er det nok selve størrelsen på bryllupet de reagerer på, ikke om det i så fall hadde blitt gjort i kirka. Tror nok antigartner har rett i det om at barna ikke har "fått til" ekteskapet. De skammer seg nok litt over at jeg er skilt, selv om de så at jeg ikke hadde det godt i det forrige ekteskapet mitt. (Ikke det at min eksmann var slem, altså, det var et gjensidig og udramatisk brudd, og jeg ønsker ham alt mulig godt). Spesielt det at det blir så "synlig" siden noen av gjestene som var i det forrige bryllupet mitt, også vil bli bedt inn i dette.

Skrevet

Du blåser ikke i din familie. Det er familien din som blåser i deg med manglende støtte og dumme trusler! Dere ønsker å feire kjærligheten deres. Familien deres skammer seg over den, og ønsker å gjemme den bort i en diskret feiring (til nøden!). Jeg synes forholdet deres fortjener å feires med glede! Følg hjertene deres!!

Hvis foreldrene mine hadde kommet med slike trusler, skulle jeg spart dem for bryet med å melde avbud, ved ikke å sende invitasjon overhodet til dem. Heldigvis så støtter foreldrene mine meg uansett, og vil at jeg skal være lykkelig. Forferdelig trist å høre om familien din!

Lykke til med planleggingen til bryllupet. Jeg "vet" (håper) at dere kommer til å gå for akkurat det bryllupet dere ønsker. Og jeg håper at familien din slutter å tulle når de skjønner at dere ikke vil gi etter for deres krav, og trusler om å ikke komme.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg giftet meg for andre gang nå i sommer, og hadde hvit kjole. Det var en stilfull kjole som satt tett inntil kroppen. Hadde ikke slør eller slep, og heller ikke diadem. Fikk masse skryt av kjole og stilen jeg hadde valgt.

Om man vil ha hvit eller ikke burde være opp til bruden selv, er vel ikke noen bedre vitere som kan fortelle at man ikke kan gå med det eller det.

Festen; Han hadde ikke vært gift tidligere, og ønsket også stor fest. Vi hadde det. Vi stod for utgiftene selv, men mine foreldre stod for kakene. De har aldri nevnt noe med 2 gangs bryllup. Og de er dypt relgiøse.

Tåpelig av dine foreldre å mene hvordan dere skal ha det. Men ønsker de ikke å være med på å betale for bryllupet så kan dere kanskje stå for festen selv?

Er nok ikke moro å punge ut mer penger enn til første bryllup.

Skrevet

Så mange rare meninger om hvit kjole da... Jeg er gift for første gang med min første seriøse kjæreste, og giftet meg i hvit. Men det var etter 5 års samboerskap. Har også enkelte venninner som ikke har vært samboere, men de har da både overnattet hos hverandre og vært på sydentur sammen før de ble gift, og stod likevel hvit brud. Synes dette må være et personlig valg uansett hvor mange barn du har og om du har tidligere forhold, kjolen har jo uansett ingen jomfruelig betydning lenger.

Men til trådstarter; Synes du skal gjøre som du vil og føler er riktig. Jeg har immidlertid vært i 2.gangs bryllup der jeg synes det er irriterende å gi en like dyr gave en gang til, så hadde nok hatt god bredde i pris på gavelista, og kommunisert til gjestene som var i ditt forrige bryllup at du selvfølgelig ikke setter store krav til gave.

Gjest Gjest
Skrevet

Men til trådstarter; Synes du skal gjøre som du vil og føler er riktig. Jeg har immidlertid vært i 2.gangs bryllup der jeg synes det er irriterende å gi en like dyr gave en gang til, så hadde nok hatt god bredde i pris på gavelista, og kommunisert til gjestene som var i ditt forrige bryllup at du selvfølgelig ikke setter store krav til gave.

Gjest Skilt brud
Skrevet

Vi skal betale alt ved bryllupet selv. Dvs min kommende svigerinne skal ordne sminke og hår for meg gratis, vi har venner som kan synge/lese dikt under vielsen og kjenner også en fotograf som kan gi oss litt rabatt på bryllupsbildene i gave. Ellers synes vi det er mest rimelig at vi betaler alt selv, siden dette bryllupet blir dyrere enn mitt første, og siden vi nå er ganske godt voksne og har OK råd. Mine kommende svigerforeldre vil gjerne være med å betale, men jeg har ikke så veldig lyst til at de skal gjøre det.

Nå har vi ikke tenkt å legge ut så voldsomme gavelister heller. Jeg har stor forståelse for at folk ikke ønsker å gi like stor gave som ved bryllup nummer 1, og vi gjør ikke akkurat dette for gavene heller! Nå er det ikke mer enn en 15-16 gjester som var i bryllup 1 som eventuelt også vil komme i bryllup 2. Alle mine tre besteforeldre som var i det første bryllupet er døde, og vi ser ikke helt poenget med å be inn tante, onkel og 2 fettere vi ikke har sett på 11 år (altså siden forrige bryllup).

Skrevet

Noe så tåpelig. Om du ikke vil gi gave så ikke kom i bryllupet. Skal man liksom straffes for at man velger å gifte seg to ganger?

Hører gjerne din argumentasjon for å kalle dette tåpelig. Besteforeldre gir ofte gaver i 10 000 kroners klassen, tanter og onkler over 1000 kr og gode venner nærmere 1000. For mange som er nærme brudeparet, og da særlig besteforeldre og foreldre, er bryllupsgaven av stor verdi og betydning. Om jeg skulle gifte meg på nytt ville jeg aldri drømt om å gjøre noe annet enn å si til mine nærmeste at jeg allerede hadde fått en fin gave, og ikke forventet noe utover at de ville være med å feire dagen med meg.

Og igjen, til trådstarter, synes du løser dette på en veldig fin måte=) Håper familien din etterhvert vil støtte deg, tar kanskje bare tid å venne seg til tanken på at du vil være brud igjen. Legg ut en gaveliste med god bredde du. Det er sikkert mange som har lyst til å gi deg flotte gaver, og så lenge det finnes rimeligere alternativer på lista er det ikke frekt å legge inn noen dyrere ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...