Gå til innhold

Bake glutenfritt + melkeallergi

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Får besøk og vil lage noe vedkommende kan spise. Hun har cøliaki og tåler heller ikke melk. Egg er jeg usikker på. Men tror det går greit.

Kjøpte Toro sjokolademuffins i dag, og der sto det at de er laget av "glutenfrie råvarer". Vil det da si at det er glutenfritt? Dumt spørsmål, men jeg hadde satt mer pris på om det sto "kan spises av de med glutenallergi" f.eks. :sjenert:

Neste spørsmål: Jeg bor jo i et ikke-glutenfritt hjem. Det går greit å bruke bakeboller og utstyr som jeg bruker når jeg lager min vanlige mat? Og i samme ovn? (Jeg er overnervøs venn som ikke vil at hun skal bli syk av å komme på besøk. Jeg vet. Og jeg har NULL erfaring med slike ting. Så bær over med meg.)

I tillegg. Sjokolade. Noen som vet om sjokolade som ikke inneholder melk? Som er safe for de som ikke tåler det, og da selvsagt ikke gluten heller.

Couscous - er det gluten i det? Tenkte å lage salat med det.

Og dressing... når de ikke tåler melk, men jeg er interessert i å lage noe ala tzatziki.... Må vel kanskje bare nøye meg med balsamico og olje kanskje.

Håper noen kan hjelpe en stakkars uvitende sjel litt... :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Med mindre hun er hypersensitiv, går det greit å bruke samme boller, ovn osv, så lenge utstyret er rent.

Toros sjokolademuffins er glutenfrie. Det er mulig det er hvetestivelse i dem, som noen få reagerer på, men de fleste med cøliaki spiser hvetestivelse, som kun inneholder bittelitt gluten. Det er jo bare å spørre, men jeg vil nesten tro at hun hadde sagt fra om hun var spesielt sensitiv.

Couscous kan du ikke servere, for det inneholder gluten.

Noen som ikke tåler melk, tåler syrnede melkeprodukter som f.eks. yoghurt, men ikke alle, så det er kanksje best å spørre henne.

Gjest antigartner
Skrevet

Husk at du heller ikke kan bruke vanlig margarin i maten eller bakevarene, da melkeallergikere (i alle fall de som er verst rammet) reagerer på dette. Det er melk i Soft Flora f.eks. Bruk heller olje.

Dressinger bør være basert på olje og eddik.

Spør henne gjerne på forhånd om hva hun liker godt! Det er en utfordring å lage variert mat til en som både har cøliaki og melkeallergi. Jeg regner derfor med at hun har en hel del gode tips selv. Jeg kjenner en del matallergikere som er skikkelig kreative og flinke på kjøkkenet, fordi de har måttet lære seg å lage det meste helt fra bunnen. Her kan mye læres :)

Selv har jeg laktoseintoleranse. Jeg er altså ikke allergisk mot melk, men tåler en del melkeprodukter dårlig. For meg går det fint med hvitost og youghurt, men ikke rømme, brunost, risgrøt, blomkålsuppe, rømmegrøt og en hel del andre saker der hovedingrediensen er vanlig søtmelk. Jeg kan spise tzatziki når den er basert på youghurt.

Enkelte bruker dessverre heller rømme i denne dressingen, og da blir jeg syk.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar begge to! :)

Glemte helt det med smør, så godt jeg ble minnet på det. Olje skal bli!

Spurte nå om hva hun tåler og ikke, og fikk beskjed om at hun tåler litt mer melk nå enn før. Men det er jo ikke noe problem med soyamelk, for jeg er litt sensitiv for melk selv.

Regner med at hvetestivelse, som finnes i muffinsmixen er ok. Det finnes også i melblandingen fra toro som er glutenfri. Det var disse tingene hun ikke tålte: hvete, rug, bygg, havre, hydrolisert vegetabilsk protein, maltextrakter.

Men da ordner det seg. Melkefri sjokolade? Bocca?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...