Kick Skrevet 24. juli 2008 #1 Del Skrevet 24. juli 2008 Har lagt merke til at det er endel på KG akkurat nå som er glade i å avslutte setninger med ellipser og ikke punktum. Det fikk meg til å lure, når er det korrekt å bruke ellipser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 24. juli 2008 #2 Del Skrevet 24. juli 2008 Strengt tatt brukes det vel for å illustrere at noe er utelatt fra et direkte sitat, men mange (mis)bruker det for å antyde en åpen slutt til en setning (blant annet jeg selv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 24. juli 2008 #3 Del Skrevet 24. juli 2008 Hva er ellipse i språkverdenen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kick Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 24. juli 2008 Det er jo det jeg egentlig vet, men når jeg leser innlegg med ellipsebruk etter hver eneste setning så blir jeg litt paff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kick Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 24. juli 2008 Hva er ellipse i språkverdenen? Dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 24. juli 2008 #6 Del Skrevet 24. juli 2008 Altså prikk-prikk-prikk? Fryktelig irriterende med overdrevet bruk av det, og jeg tar personen som skriver slik for å være fryktelig usikker og vinglete. Hva kalles dette, da? (...) Det er det jeg bruker når jeg kutter deler av sitat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 24. juli 2008 #7 Del Skrevet 24. juli 2008 Det er en ellipse. Det varierer litt om man bruker parentes eller ikke for å indikere at man har kuttet. Jeg har lært begge deler, på ulike fag, men bruker nå kun ... for å indikere ellipse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 2. august 2008 #8 Del Skrevet 2. august 2008 I forumverden tror jeg ellipser brukes ofte for å illustrere oppgitthet, at noe er til ettertanke, eller at man er litt flau. Da ser jeg bort fra alle de som slenger dem på etter hver eneste setning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #9 Del Skrevet 3. august 2008 Tre punktumer er ikke ellipser. Tre punktumer brukes for å vise at noe er uavsluttet eller nølende, mens en ellipse skal ha parentes rundt punktumene. Hvis man vil illustrere at et ord er kuttet, setter man punktumene inntil de foregående bokstaven(e) ("Det var da som bare f...), og hvis man vil illustrere at et helt ord er kuttet ut, eller at man nøler, bruker man mellomrom mellom ord og punktumer ("Det var da som bare faen ..."). De aller, aller fleste bruker denne type tegnsetting feil, i og med at de ikke setter mellomrom. Overforbruk er også er kjent sak, som du påpeker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #10 Del Skrevet 3. august 2008 Rettelse: Tre punktumer kalles nok for så vidt ellipser når jeg tenker meg om, men den typen ellipse som marker at noe er utelatt fra direkte sitat, skal ha parentes eller klammer. Jeg har sett akademiske tekster hvor man slurver med dette, og det er litt uheldig siden det er noe uklart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 3. august 2008 #11 Del Skrevet 3. august 2008 Hva heter dette /.../ - er disse klammer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 3. august 2008 #12 Del Skrevet 3. august 2008 Hva heter dette /.../ - er disse klammer? Nei, det er skråstrek. Mange misbruker \ som skråstrek, men den har vel ikke noe særegent norsk navn. Jeg bruker i hvertfall bare "backslash" om den, men det er kanskje farget av at jeg jobber med LaTeX, hvor \ brukes i kommandoer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå