Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om jeg må jobbe mens mannen min har fedrekvoten? Jeg har lyst til å være hjemme med lillegutt og mannen min. Vi valgte 44 uker og når mine uker+ferie er oppbrukt starter fars 6 uker. Må jeg da jobbe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må ikke jobbe, men du vil ikke få utbetalt penger fra nav de ukene far har perm...

Gjest StoreSky
Skrevet

Fire uker er forbehold far. :)

Men ikke noe i veien for å ta ubetalt permisjon da. Hvis arbeidsgiver gir deg lov.

Skrevet

Jeg trodde det var 6 uker jeg. Ok. Så det er ingenting i veien for å søke ulønna perm altså. Fint! Da gjør jeg det. Permisjonen ble da bare alt for kort.

Skrevet

Det er 6 uker. Men du, du tror ikke det kanskje er litt sunnere for barn og far å være aleine de ukene uten å ha deg hengende over da?

Skrevet

For noen kanskje, men i vårt tilfelle skulle pappapermen kommet når barnet var 3+

Skrevet (endret)

Vi har tenkt i de samme baner selv, men har bestemt oss for å dele hele permisjonstiden dersom det er økonomisk mulig.

Jeg har også veldig lyst til å få noen uker sammen med nybabyen og mannen min, slett ikke fordi jeg stoler på han, men fordi vi hadde hatt godt av å være sammen noen uker, bare vi. dette er jo en umulighet, dersom man ikke har god råd, i og med at de to ukene pappaen får sannsynligvis blir ulønnet..

Endret av Skya
Skrevet

Du MÅ ikke jobbe nei, du kan ha ulønnet perm.

Jeg er dog også av den oppfatning at far og barn har godt av noe tid sammen alene i de fleste tilfeller, det er godt for forholdet mellom far og barn, og mellom mor og far. Derfor skal min mann være "alene hjemme" med sin sønn i 12 uker, fra gutten er ca 8 måneder gammel. Dette er noe jeg prinsippielt har ment er viktig og riktig lenge før jeg ble gravid, så da "må" jeg jo nesten bare gjennomføre det, og gå på jobb når han har permisjon, og la ham få mer enn de tilmålte 6 ukene.

I tillegg skal vi være hjemme og kose oss alle tre i høst da, først når han har de to ukene ved fødsel, og deretter har han riktig sen sommerferie, slik at den altså tas ut i høst, tid til å være sammen som en familie vi tre.

Men det er ingen lov som hindrer mor i å ta ut ulønnet perm eller ferie når far har fedrekvotepermisjonen sin. Dog litt trist at mor mener far ikke kan være alene med ungen sin før den er over 3 år gammel. (Det ER forøvrig heller ingen lov som sier han må ta ut permisjonen nå, men den må tas før barnet er 3 år. Men om far kan være alene med ungen når den er knapt tre år, så KAN han ta de ukene da...)

Skrevet

Ja, nå var d ikke helt gravalvorlig dette med 3+da.....Far hadde klart seg helt fint. Men vi er forskjellig, ikke sant. Det betyr ikke dermed at mannen min er en dårlig far eller mann. Heldigvis ikke noen fasit på dette området. :)

Gjest Eurodice
Skrevet
Vi har tenkt i de samme baner selv, men har bestemt oss for å dele hele permisjonstiden dersom det er økonomisk mulig.

Jeg har også veldig lyst til å få noen uker sammen med nybabyen og mannen min, slett ikke fordi jeg stoler på han, men fordi vi hadde hatt godt av å være sammen noen uker, bare vi. dette er jo en umulighet, dersom man ikke har god råd, i og med at de to ukene pappaen får sannsynligvis blir ulønnet..

Jeg tror du har glemt et "ikke" her, ellers virker du svært mistenksom ;-).

"Slett ikke fordi jeg ikke stoler på han..."

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet
Jeg tror du har glemt et "ikke" her, ellers virker du svært mistenksom ;-).

"Slett ikke fordi jeg ikke stoler på han..."

Ups, ja det ble borte et "ikke" der.

Gjest Gjest_Eithne
Skrevet
Ups, ja det ble borte et "ikke" der.

Kan bare si hva vi gjorde. Jeg jobbet de ukene min mann hadde pappaperm og når han var ferdig så forlenget jeg permisjonen med noen mnd. Syntes at både mann og barn hadde godt av tiden sammen helt alene jeg da. Ferie hadde vi allerede hatt sammen og nå var det på tide at de fikk litt egentid. Gikk helt flott det.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Ja, jeg er helt enig i at pappaen trenger alenetid med babyen, og har ikke noe problem med å dele permisjonstiden. Men skulle ønske vi fikk et par uker sammen med babyen. Vi har ikke hatt ferie sammen i år, så hadde trengt det.

Men det blir nok slik at jeg tar de første 6mnd, og han de seks neste, kanskje vi kan få råd til en uke sammen, viss vi er litt flinke med pengebrukern fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...