Gjest :D Skrevet 24. juli 2008 #1 Skrevet 24. juli 2008 Når jeg tenker tilbake på hva jeg husker fra da jeg gikk ut fra videregående for 6 år siden, så er det ikke spesielt mye. Stort sett er det eneste som sitter igjen, språkkunnskaper, økonomi, matematikk, fysikk, kjemi, og litt befolkningsgeografi. Jeg har glemt omtrent alt av religionsundervisningen, det var 5 søyler i Islam (men jeg har glemt hva de var), jeg har glemt alt av historie (men jeg fikk 6er, også på eksamen), jeg har glemt alt av norsk, om du spør meg hvem kielland og ibsen var, så er det mulig jeg blander årstall på en måte som hadde laget en humoristisk bok ala knut nærum. Fra barneskolen husker jeg absolutt ingenting, og om du hadde spurt meg når bronsealderen var, hadde jeg seriøst driti meg ut, det hadde blitt et eksempel på hvor dumme nordmenn er, omtrent som vi driter ut amerikanere ved å stikke et TV kamera oppi trynet på dem. Derfor lurer jeg litt på hva vitsen var? Hvorfor måtte jeg bli pisket med karakterer, stress og pes, når jeg allikevel har glemt mesteparten av hva jeg lærte? Hvorfor kunne en ikke ha holdt seg til basics, et par språk, basis matte, lesing, data, økonomi og det var det? Om unga må være på skolen til mamma og pappa kommer fra jobben, så kunne de vel heller gjort noe fysisk, eller vært ute og lekt. Jeg har en sterk mistanke om at systemet er slik det er, pga behov for å sysselsette Blindern-studenter, og fordi det "alltid har vært sånn." Hva med litt nytenkning da?
Rosalie Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 Du har slett ikke glemt alt, du bare tror det. Detaljene glemmer man, men de kommer raskt tilbake når man ser på de.
Gjest *Mim* Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Jeg husker veldig lite fysikk og kjemi, men mye historie og språk. Jeg vil ikke ha slutt på naturfagsundervisning av den grunn. Det finnes ikke noen som husker og får bruk for alt de ble undervist i på skolen.
Gjest Purple Haze Skrevet 24. juli 2008 #4 Skrevet 24. juli 2008 Det er viktig å huske på at alt du lærer fra du begynner på skolen, og til du er ferdig utdannet, henger sammen. Har du ikke basiskunnskap, lærer du heller ikke viderekommet stoff. Det blir som en trapp, ikke sant? Alle trinnene må være på plass for at man skal komme videre. Mangler det et trinn i trappen, kommer man ikke høyere opp. Så at du ikke husker noe av det du har lært, er nok ikke riktig.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #5 Skrevet 25. juli 2008 Jeg også føler det som om jeg ikke har lært så mye, men hver gang det dukker opp en situasjon, så kommer jeg plutselig på det jeg trenger, det jeg har lært. Så det ligger nok godt gjemt i bakhodet ditt og kommer ikke frem før du trenger det
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #6 Skrevet 25. juli 2008 Jeg husker heller lite av det jeg "lærte" på skolen. Ikke så rart med 50 % fravær, og de 50 % jeg faktisk var fysisk tilstede gikk med på å forsvare meg mot medeever og lærerene Heldigvis var biblioteket nærmeste nabo, så jeg fikk lest og lært mye på egenhånd. Lærte meg å lese når jeg var 4-5 år, og etter det vil jeg si jeg stort sett har "pugget" selv. Fikk merkelig nok svært gode karakterer på barneskolen, VGS derimot sluttet jeg på ganske raskt, selv om jeg fikk helt ok karakterer også der. Resultatet har blitt at jeg har ingen formell utdannelse utover barneskolen, men en grei jobb, god økonomi, og et godt liv. Men skolen hadde jeg liten nytte av, utover å lære meg selvforsvar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå