Gå til innhold

Alternativer til oss som ikke vil døpe barn i kirken?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen her som ikke har døpt sine barn?

Gjorde dere noe annet i stedet, eller droppet dere hele greia?

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er jo mulig å ha en navnefest gjennom human-etisk forbund. Mange som ikke døper barna i kirken, velger dette alternativet.

Skrevet

Vi hadde en egen fest til prinsessen vår da hun var et halvt år. Vi hadde også et eget navn til festen, ikke "navnefest" slik mange har. Vi hadde ikke lyst på et human-etisk alternativ. Vi inviterte nærmeste familie og tanter og onkler, og hadde ordentlig selskap med dress og kjole og snitter. Vi hadde litt underholdning på prinsessens vegne, med bilder og filmfremvisning og sånt.

Angrer litt på at vi ikke hadde en liten "seremoni" hvor vi utnevnte en slags faddere, altså at vi "utnevnte" dem som skal ta seg av prinsessen hvis vi faller fra (måtte jo selvfølgelig ha spurt dem på forhånd). Det ble liksom ikke noe av, men det hadde vært fint å ha gjort det i den anledningen.

Kjenner også andre som har hatt lignende fester, hvor de lager sin egen lille seremoni for å ønske barnet sitt velkommen til verden. Synes det er minst like fint som barnedåp!

Skrevet

Pinsebevegelsen har barnevelsignelse.

Skrevet

Vi valgte humanetisk navnefest og ble positivt overrasket over seremonien. Hadde middag hjemme hos oss selv etterpå, men bare med de nærmeste. :)

Skrevet
Pinsebevegelsen har barnevelsignelse.

:jepp: Det kommer vi til aa gjoere.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Vi hadde navnefest arrangert av Human Etisk Forbund. Det var en nyyydelig seremoni og alle gjester ble veldig positive, selv om noen (oldeforeldre) var veldig skeptiske. I en vanlig barnedåp handler de siste 15 minuttene om barna som blir døpt, denne seremonien var viet kun til barna, og det var sang, musikk og diktlesning, alt dreide seg om barna, det var kjempefint!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en av fadderene til nevøen min. Foreldrene hade ingen navnefest gjennom HEF og ingen krikelig dåp, men en familiefest for å feire barnet. Selvsagt vet jeg at jeg ikke er "ordentlig fadder", i kirkens betydning men det var likevel spesielt og rørende å være ønsket som en spesiell person i gullungens liv. Det var ingen seremoni, men en skikkelig familiefest er veldig hyggelig da. Sånn går det også an å gjøre det.

Skrevet

Søster og svoger arrangete fest for lille niese da hun var ca et halvt år, Ingen seremonier av noe slag, bare "samle familien og vise fram nurket"-fest.

Leste en gang at en norsk skuespillerinne -jeg husker ikke hvem -hadde "døpt" sine barn i champagne hjemme på terrassen :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Enten døper man barnet eller så dropper man det.

Sånne liksom-dåp og liksom-konfirmasjon er bare tull.

Det virker litt skap-kristent, spør du meg. Vil ha oppstusset, men vil ikke stå for det.

Skrevet

Det virker litt skap-kristent, spør du meg. Vil ha oppstusset, men vil ikke stå for det.

For noe tull! Det signaliserer at "vi velger bort de kristne ritualene, men vi ønsker allikevel å markere barnet/ungdommen." Vil ikke stå for hvilket oppstuss? Er det ikke feiringen som krever innsats, og de som lager en fest står da for den, helt uten tvil!

Syns du borgelig vielse er like tullete, eller?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig jeg. Er ikke religiøs i noen form, men er ihovedsak liksom-konfirmasjon jeg synes er mest tull. Å være foreldre og arrangere en fest for at guttungen skal få mest mulig spenn utav familien, bare fordi den personen ikke vil hverken i kirken eller ha borgerlig konfirmasjon, er dårlig. Hvilke ideal setter man da? Ungene blir jo bare mer og mer bortkjemte! Jeg er 20 og har tilogmed innsett dette! Man må jo "lide litt", synes jeg.

Skrevet

Jeg er ikke døpt selv, og jeg kommer ikke til å døpe mine barn.

Et godt alternativ er jo å ha en navnefest. Enten privat eller i form av Human-Etisk forbund.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet

Å velge å ikke døpe barnet menn å gjøre noe annet istedenfor er vel ikke skap-kristent?

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet

Vi droppade hela grejen.

För oss finns det ingen mening med att döpa barnen när ingen av oss är troende eller med i något kyrkligt samfund. Jag tror inte ens att vi FÅR döpa barnen när vi själva inte är med. Det spelar i alla fal ingen roll för varken jag eller min man kan ärligt ställa oss och genomgå ett dop/dåp när hela budskapet i cermonin går tvärs emot vad vi tror på. Det känns bara fel.

I Sverige finns inget välordnat alternativ, och jag tror att vår släkt som bor långt i från oss inte hade brytt sig mycket om ett "påhittat alternativt jippo bara för att få gaver" (mina ord och tankar).

Jag hade gärna bjudit in vänner och släkt för att fira, för att bjuda på nåt att äta och dricka men är för feg. Jag vill inte att de pratar om att vi ordnar nåt "i stället för dop/dåp för att få presenter". Jag har nämligen hört den kommentaren för andra som valt alternativa cermonier och det tycker jag är trist.

Gjest Sonic
Skrevet
Syns du borgelig vielse er like tullete, eller?

Ja.

Skrevet
Ja.

Hvorfor det?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Et alternativ er jo rett og slett å ikke gjøre noen ting.

For meg blir det litt sånn: Vi vil ikke ha kirken, med gaver og fest det vil vi ha.

Ferire et navn?? Eller feire at barnet er kommet til verden ?

Å Velsigne barnet er vel det minste man kan gjøre.

Skrevet (endret)

Tror du ikke man feiret at et nytt barn har kommet til verden før kristendommen dukket opp i nyere tid? Og må man tilhøre en etablert religion for å markere livsritene? Nei, det må man ikke! Folk har gjort stas på nye verdensborgere, overgangen fra barn til voksen, partnerskap og dødsfall i alle tider. (For ikke å snakke om feiring av lysfest (jul), og påske). Kristendommen har adoptert slike riter og feiringer og tilpasset dem et trossystem. Å tro at alt dette handler om kristemdommen vitner om uvitenhet. Mulig man kan skylde på skoleverket som ikke opplyser barna våre bedre. Sånn går det når man tviholder på statskirka...

Jeg går ut i fra at du også er motstander av at man gifter seg dersom man ikke er personlig kristen og holder et kirkebryllup?

Endret av la Flaca
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig jeg. Er ikke religiøs i noen form, men er ihovedsak liksom-konfirmasjon jeg synes er mest tull. Å være foreldre og arrangere en fest for at guttungen skal få mest mulig spenn utav familien, bare fordi den personen ikke vil hverken i kirken eller ha borgerlig konfirmasjon, er dårlig. Hvilke ideal setter man da? Ungene blir jo bare mer og mer bortkjemte! Jeg er 20 og har tilogmed innsett dette! Man må jo "lide litt", synes jeg.

Jeg tror nok ikke at det handler om liksom-dåp og liksom-konfirmasjon. De foreldrene som ikke døper barna sine, men velger å ha det som du kaller liksom-dåp, tror jeg handler mer om å feire at man har fått et barn og et nytt medlem i familien.

Og liksom konformasjonene handler ikke om å få mest mulig penger ut av familien. De som velger å konfirmere seg borgelig, gjør det nok for å ha en feiring av at nå vil ungdommen komme over i de voksnes rekke.

Jeg selv er ikke døpt og er veldig glad for det. Jeg og min kjære har blitt enige om at vi ikke kommer til å døpe barna, men kommer nok til å ha en liten feiring av at vi har fått et barn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...