Gå til innhold

Barn og feriepenger..

Gjest Fadderbarn og feriepenger

Anbefalte innlegg

Gjest Fadderbarn og feriepenger
Skrevet

Jeg er fadder på alle niesene og nevøene mine, og bruker å gi dem en liten sum hver som de kan ha med seg og bruke når de er på ferie. Jeg og samboeren min er også gudforeldre på ei lita jente som vi også bruker å gi en liten sum til når hun drar på ferie sammen med foreldrene. Da jeg nevnte det i en samtale på jobb, ble flere veldig overrasket, og syntes at det var totalt unødvendig. Jeg synes det er en hyggelig gest, og slettes ikke noe påtvunget, da jeg er vokst opp med egne gudforeldre og tanter/onkler som gjorde det samme.

Er det bare meg, eller har dere noen erfaringer angående dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg aldri hørt om før, nei.

Gjest antigartner
Skrevet

Det har heller ikke jeg hørt om!

Blant vår omgangskrets får fadderbarn penger eller gaver til bursdag og jul, men ikke ellers.

Gjest Gjest
Skrevet
Det har heller ikke jeg hørt om!

Blant vår omgangskrets får fadderbarn penger eller gaver til bursdag og jul, men ikke ellers.

Har hørt om det..og opplevd det!

Kjempekoselig, husker hvor glade vi var som barn når vi fikk en liten sum som var "bare våre"..ekstra stas i ferien..også tenker man på dem man fikk pengene av mens man koser seg på tur..

Syntes du er flink jeg :) Når min søster får barn skal jeg gladelig gi barna panger til ferie jeg og...

Skrevet

En veldig hyggelig gest synes jeg.

Da jeg var liten fikk jeg gav og til penger fra slektninger. Gammeltanter kunne være riktig så rause. Jeg er litt reservetante og gir gjerne barna en liten gave når vi treffes. Som oftest noe rundt en 50-lapp. Det er ikke så ofte jeg ser disse barna, så av og til gir jeg en liten ting. Så jeg ser ikke noe galt i at du gir noen kroner sånn uten videre. Jeg husker en gang jeg kom hjem med mer penger etter ferien enn da jeg dro hjemmefra. Da var ejg rimelig fornøyd.

Gjest Gjest
Skrevet

Syns det høres ut som en hyggelig gjest jeg.

Det var ikke noe som skjedde fast hos oss, men et år skulle vi til Italia, og da hadde tanta mi sendt meg og broren min 20 000 lire hver for isen der nede var så god. Ellers pleide vi av og til å få en slant når vi var på familiebesøk i Hedmark. En hundrings fra bestemor, en femtilapp fra bestefar som ikke visste at bestemor alt hadde gitt, noen onkler av moren min grov dypt i lommene etter noen løse slanter. Satte pris på det vi ;)

Syns ikke du skal henge deg opp i om andre syns det er unødvendig, det har de ingenting med. Du syns det er hyggelig, og barna har helt sikkert ikke noe i mot det.

Gjest Gjest
Skrevet
Syns det høres ut som en hyggelig gjest jeg.

Ups, mente gest...

Skrevet

jeg fikk alltid penger av mine tanter/onkler og besteforeldre når jeg så dem.. Men så bor de i Nederland så vi møttes bare en gang i året når vi var der på sommerferie...

Synes det var veldig koselig jeg... :)

Gjest Gjest_Gitte_*
Skrevet

Helt vanlig her også :) Og utrolig koselig og kjærkommet hos barna som får heeelt egne feriepenger ;)

Skrevet
Jeg er fadder på alle niesene og nevøene mine, og bruker å gi dem en liten sum hver som de kan ha med seg og bruke når de er på ferie. Jeg og samboeren min er også gudforeldre på ei lita jente som vi også bruker å gi en liten sum til når hun drar på ferie sammen med foreldrene. Da jeg nevnte det i en samtale på jobb, ble flere veldig overrasket, og syntes at det var totalt unødvendig. Jeg synes det er en hyggelig gest, og slettes ikke noe påtvunget, da jeg er vokst opp med egne gudforeldre og tanter/onkler som gjorde det samme.

Vi fikk ikke feriepenger, men penger på høytidene. Det var stas å få det fra alle onkler og og tanter :)

Gjest lillagubban
Skrevet

Har aldri jeg hørt om. Fikk penger av foreldre til ferie og så fikk vi gjerne litt av besteforeldre til "å kjøpe noe godt/fint" når vi var på besøk.

Gjest New Dawn
Skrevet

Mine unger fikk alltid feriepenger av oss - samt masse penger av mormor/morfar, farmor//oldefar ... Dersom min søster var hos oss før ferien så gav alltid hun dem penger også .. men det var før hun fikk barn selv ..

For ungene var det helt topp å ha egen reisekasse når vi reiste på bilferie hver sommer .. de pengene disponerte de helt selv og dette var noe av feriens høydepunkt for dem ..

Skrevet

Jag har aldrig hört om släkt eller vänner som har haft extra förhållande till sina faddrar annat än som goda vänner till familjen och möjligen till konfirmationen.

Feriepengar på regelbundenhet från släkt och vänner är också okänt i "min värld". Visst är det en trevlig gest och du gör som du vill.

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Synes dere som foreldre det er helt greit at det er mange som gir penger til barna deres utenom de "faste" anledningene som bursdag og jul?

Jeg tenker på at barna etterhvert forventer at de skal få penger av både den ene og den andre og tar det som en selvfølge etterhvert. Synspunkter på dette?

Endret av antigartner
Skrevet

Helt ukjent for meg. Alle vi søsken hadde forskjellige faddere, og her jeg bor står ikke faddertradisjonen sterkere enn at jeg ikke vet hvem som er fadder til alle søsknene mine engang ;)

Det jeg ikke hadde likt med tradisjonen, er om det ble sammenligning mellom søsken, ut fra om de hadde gavmilde faddere eller ikke, hvor mye som ble gitt hvert år osv. Jeg er fadder og gir ikke fadderbarnet noe spesielt. Nå begynner h*n å bli stor nok til å kunne ønske seg litt større ting enn sandkasseleker og ha penger i banken ol, men h*n kommer ikke til å få mer enn sine søsken selv om det er et fadderskap der. Fadderbarnet er nær familie.

Skrevet

Mine jenter har egen feriekasse. de får litt fra meg og min samboer, litt fra besteforeldre og litt fra en venninne av meg som ikke har egne barn enda og som synes det er koselig å finne på litt til mine. Disse pengene er noe jentene setter stor pris på og de er utrolig nøye på hva de brukes til! De sløses ikke bort på skit og tull, men brukes til småting de kan ha med hjem, gjerne smykker og ørepynt.De har etterhvert opparbeidet seg en behørlig samling med pene smykker!Sist når vi var på Lanzarote brukte min elsdte hele feriekassen sin på et par ørepynt med peridot-stener, de var rålekre! Jeg kjøpte et anheng som passet til og sammen har vi et pent sett....

Selv gir jeg en slant i feriepenger til mine fadderbarn, som regel sammen en liten sommergave. I år fikk alle armbånd med solkrem!

Synes det er koselig med sånne smågaver utnom bursdag og jul, jeg.....

Gjest New Dawn
Skrevet
Helt ukjent for meg. Alle vi søsken hadde forskjellige faddere, og her jeg bor står ikke faddertradisjonen sterkere enn at jeg ikke vet hvem som er fadder til alle søsknene mine engang ;)

Det jeg ikke hadde likt med tradisjonen, er om det ble sammenligning mellom søsken, ut fra om de hadde gavmilde faddere eller ikke, hvor mye som ble gitt hvert år osv. Jeg er fadder og gir ikke fadderbarnet noe spesielt. Nå begynner h*n å bli stor nok til å kunne ønske seg litt større ting enn sandkasseleker og ha penger i banken ol, men h*n kommer ikke til å få mer enn sine søsken selv om det er et fadderskap der. Fadderbarnet er nær familie.

Der er jeg helt enig med deg ... jeg aner ikke hvem som er faddere for meg ... ikke har jeg foreldre å spør heller - men det har aldri brydd meg .. Det er faktisk såvidt jeg husker hvem som er fadder til barna mine ..

Når det gjelder ferie-penger og gaver for øvrig så bør man selvsagt gi helt likt innen en søskenflokk. Kan jo tenke meg seansen om en av ungene i en søskenflokk fikk penger til hver ferie fra sin fadder - mens den andre ikke fikk. Skal det liksom være konkurranse om å være den "beste" fadderen? For alle vet jo at penger teller mer enn det meste andre for barn og unge .. Jeg for min del vil gjerne være populær hos nieser og nevøer for noe annet enn gavene jeg gir .. Jeg vet at de liker å komme til meg for her er det annerledes enn hjemme hos dem .. og ikke fordi jeg gir dem noe. Jeg gjør dessuten aldri forskjell på niesen som jeg er fadder for og nevøen som jeg ikke er fadder for. Her i gården gir jeg likt og det gjør heldigvis de andre også.

Skrevet

har aldri hørt om det men synest det er utrolig pent gjort av deg......

hva med deg selv??? har du barn ??????

om du er singel så skjønner jeg deg godt... men om du har barn så ville jeg nok brukt mer penger på egne barn.....

men synsest du er ei topp tante som bruker penger på barna....

Gjest TS her
Skrevet

Ser det er en del ulike erfaringer med dette :smiler: Ja, jeg har to barn selv, men det synes jeg ikke har noe å si. De får så mye hos sine faddere/tanter/onkler og besteforeldre, at om jeg gir en oppmerksomhet til våre fadderbarn, er det bare koselig. Det er ikke store summen, og jeg føler det aldri som et "must" å gi penger. Det er noe jeg selv begynte å gjøre da de var små, på lik linje som jeg har egne bankkonti til gudungene mine, som jeg sparer en slant på hver mnd, som de til slutt får når de fyller 20.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...