Gå til innhold

Studielån vs boliglån

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kamilla_*
Skrevet

Jeg skal i gang med utdanning til høsten. Planlegger å jobbe ved siden av, så egentlig har jeg ikke behov for studielån. På den annen side vil jo noe av dette bli omgjort til stipend etterhvert, og det er jo dumt å si nei takk til gratis penger.

Lurer på om det kan være en ide å bruke studielånet på å betale ned ekstra på boliglånet, slik at huslånet blir borte i løpet av 5 år. Da vil jeg jo selvfølgelig sitte med et studielån på ca. 240000, som etter omgjøring vil gå ned til 165.000, men studielån er jo personlige lån, og kan følgelig ikke arves. Dermed sparer jeg jo gjeldsforsikring, og studielån kan man få ettergitt ved uførhet og nedsatt inntekt. I tillegg kan jeg få rentefritak og betalingsutsettelse dersom det skulle komme dårlige tider. Ergo har studelån større fleksibilitet enn et vanlig banklån har.

Tenker jeg helt feil her, når jeg tror at dette kan være en god ide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du betaler jo ikke renter på studielånet så lenge du studerer, så da er det jo lurt å betale ned på et lån der du antageligvis betaler mye i renter!

Bare pass på at du ikke tjener for mye, for da får du ikke stipend!

Synes du tenkte meget lurt jeg ;)

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet
Jeg skal i gang med utdanning til høsten. Planlegger å jobbe ved siden av, så egentlig har jeg ikke behov for studielån. På den annen side vil jo noe av dette bli omgjort til stipend etterhvert, og det er jo dumt å si nei takk til gratis penger.

Lurer på om det kan være en ide å bruke studielånet på å betale ned ekstra på boliglånet, slik at huslånet blir borte i løpet av 5 år. Da vil jeg jo selvfølgelig sitte med et studielån på ca. 240000, som etter omgjøring vil gå ned til 165.000, men studielån er jo personlige lån, og kan følgelig ikke arves. Dermed sparer jeg jo gjeldsforsikring, og studielån kan man få ettergitt ved uførhet og nedsatt inntekt. I tillegg kan jeg få rentefritak og betalingsutsettelse dersom det skulle komme dårlige tider. Ergo har studelån større fleksibilitet enn et vanlig banklån har.

Planlegger du å bli ufør før du i det hele tatt har begynt å studere?

Nedsatt inntekt er kun utsettelse for en periode, eller å få ettergitt deler av gjelden. Og det gjelder ikke om du studerer noe som betaler dårlig når du er ferdig (f.eks dersom du ikke klarer å dekke regningene dine med den lønna du får), da må økonomien omprioriteres. Eier du hus og ikke har penger til å betale studielånet, må du først selge huset. (Venninna mi har vært gjennom hele møllen, så det vet jeg)

Rentefritak er mulig under gitte betingelser. Betaligsutsettelse kan du få 12 ganger i løpet av nedbetalingstiden, evt 24 ganger med 50% reduksjon av avdraget.

De aller fleste boliglån har bedre rentebetingelse enn studielånet, så personlig ville jeg ikke gjort det på den måten du planlegger.

Gjest Gjest_Kamilla_*
Skrevet

Planlegger du å bli ufør før du i det hele tatt har begynt å studere?

quote]

Overhodet ikke, har aldri vært sykemeldt en dag i mitt liv, og regner med at helsa holder i mange år til. Men pr idag har jeg en forsikring som dekker gjelden min dersom jeg skulle dø eller bli ufør. Siden vi er to om gjelden, må vi derfor ha hver vår gjeldsforsikring som dekker vår del av gjelden. Det er ikke helt billig i løpet av et år.

Jeg skal studere noe som absolutt vil betale seg, det er mangel på denne type arbeidskraft i Norge, og jeg er garantert jobb med høy inntekt etter studiet er ferdig. Derimot har man aldri noen garanti for hva som kan skje, plutselig er det noe som gjør at man må en utsettelse eller to. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i andre banker, men der vi har lån i dag, er dette en papirmølle uten like og vanskelig å få innvilget.

Men ok, jeg ser poenget med rentenivåene. Hva om jeg tar imot studielånet, setter det på en konto mens jeg er under utdanning og samler renter på det. Så bruker jeg renter og stipenddelen som ekstra boliglånbetaling. Så betaler jeg heller tilbake alt lånet med en gang jeg er ferdig. DET må da være lurt?

Huff, er glad jeg ikke skal ta økonomiutdanning, er ikke så god på dette. :)

Skrevet

Jeg ville tatt ut maksimalt på studielånet og betalt ned på boliggjelda. Studielånet har innebygget forsikring, og du sparer en masse kroner i renter på å bytte ut boliglånet med studielån.

Skrevet
De aller fleste boliglån har bedre rentebetingelse enn studielånet, så personlig ville jeg ikke gjort det på den måten du planlegger.

Men det er fullt mulig å refinansiere boliglånet når hun er ferdig studert. Det er veldig greit å få redusert utgiftene (rentene) mens du studerer. Etter 5 år kan du da ta nytt boliglån og betale ned studielånet dersom renta der blir høyere (men du mister da selvsagt forsikringen som er innebakt). Det er klart at dere må være enige om at dere begge skal betjene dette lånet selvom det står i ditt navn (gjerne skriftelig avtale, for hva skjer dersom det blir samlivsbrudd og dere står med gjeldfritt hus, men du har studielån?)

Jeg synes det høres ut som en god ide, så jeg ville nok tatt opp fullt lån.

Skrevet

Nå heter det seg da også at studielån er et av de billigste lånene man kan ha. Jeg ville gjort som deg uten å nøle. De innebyggede forsikringene og fleksibiliteten de utviser hvis du er blakk, er svært gode ordninger.

Skrevet

Du tenker ikke helt feil. Jeg ville gjort som deg. Studielånet er et av de billigste lånene du kan ha. Bare pass på at du ikke tjener over inntektsgrensen. Da får du ikke studielån.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet
Du tenker ikke helt feil. Jeg ville gjort som deg. Studielånet er et av de billigste lånene du kan ha. Bare pass på at du ikke tjener over inntektsgrensen. Da får du ikke studielån.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Jo, du får studielån. Du får bare ikke konvertert deler av det til stipend.

Skrevet
Jo, du får studielån. Du får bare ikke konvertert deler av det til stipend.

Stemmer. Det var det jeg mente, det gikk bare litt fort i svingene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...