Gjest Gjest_Jon Are_* Skrevet 24. juli 2008 #1 Skrevet 24. juli 2008 Jeg var i byen her forleden dag, da jeg ser en mor med en gutt gå litt foran meg. Plutselig springer gutten frem til en stor flokk med duer som sitter og spiser og koser seg på bakken. De blir livredde og letter fra bakken, og jeg ser til min store forskrekkelse at noen av duene mister retningssansen og flyr inn i et vindu (det gikk bra da men likevel...) Jeg synes at slik oppførsel ikke hører hjemme noen sted og ble fly forbannet! Hva mener dere, er det greit at småunger skremmer opp uskyldige fugler? Med hilsen fra Jon Are 2
Gjest Gjest_transmogrifier_* Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 Spol tilbake nesten 20 år, så har du meg på markusplassen som gjør det samme stuntet, foran en liten jente som mater fuglene. Da kommer jeg, VÆÆÆH. Hun begynte å slå på meg. Ja, allerede som liten unge viste jeg at jeg hadde dametekke. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Mine barn har alltid vært av den typen som mater fugler. Har aldri sett dem skremme dyr. Men hvis de hadde gjort det ville jeg forklart dem at de ikke måtte gjøre det fordi fuglene ble redde. Jeg ville spurt dem hvordan de ville opplevd det hvis de selv ble skremt på samme måte. Det er viktig at barna lærer å ha respekt for både dyr og andre mennesker. 5
Vingedama Skrevet 24. juli 2008 #4 Skrevet 24. juli 2008 Nei, sånt skal vi ikke ha noe av. Det kan skje og så skal mor forklare at det er slemt gjort mot pippipen I forrige uke tok naboens 4åring og tråkket på ei humle som var i gresset. Med sko. Mamma`n satt ved siden av og så på, og sa med rolig stemme at "sånn må man ikke gjøre", hvorpå gutten bare gjorde det omigjen og omigjen. Men hun var like rolig. Hadde ikke jeg vært, nei. Jeg ble litt sjokka, og avlivet den skadde skapningen. Min lille lå nemlig på gresset noen cm unna, og vi kan godt vente litt før hun spiser sin første humle....
Humleblomst Skrevet 24. juli 2008 #5 Skrevet 24. juli 2008 Jeg ble litt sjokka, og avlivet den skadde skapningen. Min lille lå nemlig på gresset noen cm unna, og vi kan godt vente litt før hun spiser sin første humle.... Herlig!!! Nå har ikke jeg unger enda, men jeg hadde nok gitt tydelig beskjed om at sånt er slemt mot dyrene, og ikke greit. Blir alltid en smule provosert når foreldre bare står og ser på at ungen gjør slemme ting mot dyr. Det er jo faktisk foreldrene som har ansvaret!
Tabris Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 Jeg ser slikt ofte og det irriterer meg. Dyr er ikke barns leketøy.
MiniMjau Skrevet 24. juli 2008 #7 Skrevet 24. juli 2008 Jeg snakka litt hardt til en unge i parken som hoppa opp på humlene som satt på kløverblomstene... "Det er jo bare ei humle...", men likevel totalt unødvendig. Ungen mangla tydeligvis noe å finne på. Foreldrene satt på gresset og spiste.
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 24. juli 2008 #8 Skrevet 24. juli 2008 Jeg var i byen her forleden dag, da jeg ser en mor med en gutt gå litt foran meg. Plutselig springer gutten frem til en stor flokk med duer som sitter og spiser og koser seg på bakken. De blir livredde og letter fra bakken, og jeg ser til min store forskrekkelse at noen av duene mister retningssansen og flyr inn i et vindu (det gikk bra da men likevel...) Jeg synes at slik oppførsel ikke hører hjemme noen sted og ble fly forbannet! Hva mener dere, er det greit at småunger skremmer opp uskyldige fugler? Med hilsen fra Jon Are Barna skal lære at de må ha respekt for dyr og være snille mot dem. Dette er foreldrenes ansvar. 1
Trampe Skrevet 24. juli 2008 #9 Skrevet 24. juli 2008 Min sønn får ikke lov til det når han begynner å gå nei. Man skal respektere levende vesener uansett hvor små de er. Bortsett fra mygg. 1
Gjest StockDama Skrevet 24. juli 2008 #10 Skrevet 24. juli 2008 Min sønn får ikke lov til det når han begynner å gå nei. Man skal respektere levende vesener uansett hvor små de er. Bortsett fra mygg. Mygg, klegg og knott. Jeg dreper ingenting, men om det prøver å spise meg, så er det mosetid. 2
Gjest StoreSky Skrevet 24. juli 2008 #11 Skrevet 24. juli 2008 Jeg lar ikke min datter gjøre det. Respekt for alt levende er en bra ting.
milla-mor Skrevet 24. juli 2008 #12 Skrevet 24. juli 2008 Datteren min løp etter en due på t-bane-stasjonen en gang. Da var det bare å forklare hvor redd den lille pippipen blir av sånt, og at vi må være snille. Så fikk den litt av matpakken hennes som trøst, for hun fikk skikkelig dårlig samvittighet. Samme med en flue som satte seg på vaffelen hennes en gang vi var på bondegård. Først prøvde hun å slå den, men så ombestemte hun seg, og prøvde å klappe den istedet, mens hun nynnet "lille, lille vaffel-flue". Og den satt søren meg stille òg! Hehe, det var vel verdt det, for litt vaffel med syltetøy Overhørte en teit far i parken en dag... Til sin tre-fire-åring: "Daddy has to talk on the phone now... Go scare the birdies!". Og så løp den jublende ungen etter duene, mens han ropte "Wrahhh!", og prøvde å sparke etter dem. Angrer skikkelig på at jeg ikke sa noe, men jeg ble så satt ut... 2
Gjest Lamia Lenis Skrevet 24. juli 2008 #13 Skrevet 24. juli 2008 Husker pappa ble skikkelig sur på meg en gang jeg tråkka oppi noe lyng. Det lå en fugl under lyngen, som ble skremt opp. Gjorde det jo ikke med vilje, men jeg fikk høre det da ja :rødme: Han er glad i dyr, og det er jeg også.
Harlekin Skrevet 24. juli 2008 #14 Skrevet 24. juli 2008 Jeg var i byen her forleden dag, da jeg ser en mor med en gutt gå litt foran meg. Plutselig springer gutten frem til en stor flokk med duer som sitter og spiser og koser seg på bakken. De blir livredde og letter fra bakken, og jeg ser til min store forskrekkelse at noen av duene mister retningssansen og flyr inn i et vindu (det gikk bra da men likevel...) Jeg synes at slik oppførsel ikke hører hjemme noen sted og ble fly forbannet! Hva mener dere, er det greit at småunger skremmer opp uskyldige fugler? Med hilsen fra Jon Are Nei, jeg synes ikke at det er greit. Det er heller ikke greit å drepe humler som ikke gjør en flue fortred. Helt utrolig at foreldrene ikke skjønner (eller bryr seg om) at det er de som må lære ungene at man skal behandle dyr med respekt! Angående denne fireåringen som drepte humler, og det eneste moren sa var "sånn må man ikke gjøre":
Yummy_Mummy Skrevet 25. juli 2008 #15 Skrevet 25. juli 2008 Får vel skikkelig pepper, jeg nå da, som lar sønnen min følge etter fugler. Han mener ikke å skremme dem, han vil bare nærmere for å se (og gjerne føle). På samme måte gjør han det med andre dyr også (men han får ikke lov til å hilse på hunder uten at eieren er der da). Jeg ser egentlig ikke noe galt i det. (Faktisk ser jeg vel mer feil i å mate fugler nå på sommeren, det er koselig, men nå bør de være i stand til å finne seg mat selv. Dersom de ikke klarer det nå, hvordan blir det da til vinteren når ikke like mange synes det er gøy å stå ute og mate fuglene?)
Gjest78 Skrevet 25. juli 2008 #16 Skrevet 25. juli 2008 Jeg ble også ganske sjokkert for et par måneder siden da jeg møtte to småunger som sto og kastet steiner på endene. Faren gikk et stykke unna og brydde seg overhodet ikke. Jeg har ikke akkurat for vane å prøve å oppdra andres unger, men akkurat da sa jeg fra. Men vil tro de fortsatte så snart jeg hadde gått videre... Jeg synes ikke det er greit at unger (eller voksne) skremmer eller plager dyr på noen som helst måte. 1
Mamma1 Skrevet 25. juli 2008 #17 Skrevet 25. juli 2008 Jeg må ærlig innrømme at her slår vi i hjel både, flu, mygg, knott og andre innsekter dersom de er plagsomme... 1
Vingedama Skrevet 25. juli 2008 #18 Skrevet 25. juli 2008 Slår vel egentlig bare ihjel veps og mygg. Andre insekter forsøkes eskortert ut via åpne vinduer
Brunhilde Skrevet 25. juli 2008 #19 Skrevet 25. juli 2008 Om en unge løper etter en due, som forøvrig har verdens beste fluktmulighet ved å ta til vingene, så er det da virkelig ikke verden undergang? Noe annet er å plage dyr ved å kaste stein o.l., det er ikke akseptablet, men at det er ikke å løpe etter duer? Beklager, men jeg klarer ikke helt å se problemet der... 3
Liset Skrevet 25. juli 2008 #20 Skrevet 25. juli 2008 Om en unge løper etter en due, som forøvrig har verdens beste fluktmulighet ved å ta til vingene, så er det da virkelig ikke verden undergang? Noe annet er å plage dyr ved å kaste stein o.l., det er ikke akseptablet, men at det er ikke å løpe etter duer? Beklager, men jeg klarer ikke helt å se problemet der... Sååå enig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå