Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #1 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg har veldig lyst på air condition. Jeg lurer på hvordan det er. Må man ha en slange ut av veggen, og er det varmluft eller vann som kommer ut av den? Går det fint å ha den slangen ut til et annet rom i stede? Er det bare å åpne vinduet å putte slangen ut og ta den inn i gjen når man skrur av? Hvor kalt er det mulig å få det? Jeg har sett litt på denne http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...alogCategoryID= Er den bra? Og hva med denne? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...oductTabcontent På den siste så står at den ikke har vannfilter. Hva er det og har den første det (står ikke noe om det)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #2 Del Skrevet 24. juli 2008 Dette er flyttbare klimaanlegg, dvs at det er ingen slanger ut av huset. De har en begrenset effekt, og kjølekapasiteten på henholdvis 26 og 45kvm er å trekke grensene litt langt. Skal du ha aircon vil det være mer effektivt å kjøpe et skikkelig annleggg som kan brukes til oppvarming om vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #3 Del Skrevet 25. juli 2008 Jo da, de har en slange man må ha ut av vinduet eller lage hull i veggen å ha den ut der. Det står i hvertfall det på de jeg har undersøkt. Ingen som vet noe mer om det? Hvilken er best? Er det mye styr med å ha slangen ut av vinduet? Jeg har et vindu som går innover i rommet. Det er air condition jeg vil ha, for å bruke på sommeren. På vinteren er det ikke noe problem, da har jeg varmekabler og varmovn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 26. juli 2008 #4 Del Skrevet 26. juli 2008 Heisann! Ifjor kjøpte jeg denne: http://www.expert.no/product/product.aspx?...er=PCMB12KE410A Den har en slange som enten må legges ut vinduet, eller så kan du koble den på en ventil på veggen. Jeg brukte den til å kjøle ned kjøkken, stue (åpen løsning) og soverom. Det er vel mellom 30 og 45 kmv, tror jeg. Den kjølte bra ned, vi hadde nok rundt 18-20 grader når den sto på. Den brukte en del strøm, da. Den er portabel, så når det blir kjøligere ute og du ikke trenger den lenger, er det bare å koble løs slangen, og trille den inn på en bod. Enkelt og greit. Den kan absolutt anbefales :o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snart 42 Skrevet 26. juli 2008 #5 Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg har også noe lignende på kontoret mitt (en Matsui kjøpt på Elkjøp for et par år siden - ikke lik den jeg ser de har nå). Du kan ikke ha slangen ut av vinduet for vinduer og dører må være lukket for at den skal klare å kjøle tilstrekkelig ned. Hull i veggen må til, enten ved å feste slangen i en eksisterende ventil eller lage nytt hull. Jeg setter på min når jeg går om ettermiddagen og slår den av når jeg kommer om morgenen. Bråker altfor mye til at jeg kan ha den på mens jeg er der, så hvis du skal ha den på soverommet tror jeg ikke du skal beregne å ha den på hele natten. Men er det nedkjølt før man legger seg holder det sikkert i lange baner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #6 Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg har også noe lignende på kontoret mitt (en Matsui kjøpt på Elkjøp for et par år siden - ikke lik den jeg ser de har nå). Du kan ikke ha slangen ut av vinduet for vinduer og dører må være lukket for at den skal klare å kjøle tilstrekkelig ned. Hull i veggen må til, enten ved å feste slangen i en eksisterende ventil eller lage nytt hull. Jeg setter på min når jeg går om ettermiddagen og slår den av når jeg kommer om morgenen. Bråker altfor mye til at jeg kan ha den på mens jeg er der, så hvis du skal ha den på soverommet tror jeg ikke du skal beregne å ha den på hele natten. Men er det nedkjølt før man legger seg holder det sikkert i lange baner. Hvordan er det den bråker? Er det samme lyd hele tiden, som brrrrrrrrrrrrrrrr, eller det flere lyder som brrr, vrrrr, brr og lignende, nesten som et kjøleskap? Jeg har også tenkt meg å kjøpe en. Har sett på denne http://www.netonnet.no/item.asp?iid=128109. På den står det at man kan ha slangen ut av vinduet, i en ventil eller i ovnen. Men er det noe nytt som har kommet eller er det bare noe man kan ha, men som ikke anbefales? Jeg har tennkt å ha min i stua der jeg også foreløbig sover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #7 Del Skrevet 26. juli 2008 Styr unna Zibroen. Jeg jobber i en forretning som selger AC og disse har vi sluttet å føre da det er så mye returer og tull med dem. Ellers så er det slik med sånn portable AC'er at man er nødt til å ha en slange ut av det rommet man vil kjøle ned. Om man vil la slangen gå til et annet rom så er det helt greit men da må man huske på at det blir sinnsykt varmt i det rommet i stedet. Dersom du skal ha slangen ut av et vindu må du sørge for å få tettet godt igjen rundt slangen slik at ikke varme kommer inn. Alle disse har også vanntank som må tømmes. Denne er ofte plassert langt ned slik at det blir veldig klønete å skulle ha det oppi en beholder. En bøtte går f.eks ikke. Det beste er vel hvis man kan tømme rett ut, evt på terrasse e.l. Disse små AC'ene bråker også en del mer en faste, installerte, men det er ikke verre enn at man blir vant med det. Jeg ville anbefalt varmepumpe/fast installert AC framfor en slik portabel en, hvis man har mulighet til det bygningsmessig. Varmepumpa koster dobbelt så mye, men er mer effektiv, billigere i bruk og holder lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snart 42 Skrevet 26. juli 2008 #8 Del Skrevet 26. juli 2008 Hvordan er det den bråker? Er det samme lyd hele tiden, som brrrrrrrrrrrrrrrr, eller det flere lyder som brrr, vrrrr, brr og lignende, nesten som et kjøleskap? Jeg har også tenkt meg å kjøpe en. Har sett på denne http://www.netonnet.no/item.asp?iid=128109. På den står det at man kan ha slangen ut av vinduet, i en ventil eller i ovnen. Men er det noe nytt som har kommet eller er det bare noe man kan ha, men som ikke anbefales? Jeg har tennkt å ha min i stua der jeg også foreløbig sover. Vel, den er nok mer brrrrrrr..... Og mer lik lyden til en støvsuger enn et kjøleskap. Ikke at den er veeeeldig lik lyden til støvsugeren, men kjøleskapet mitt hører jeg ikke så den er i hvert fall ikke likt det!! Mao; min bråker! For meg er det uaktuelt å sitte på kontoret mer enn 5 min. hvis den står på, men det er mulig de som selges i dag er mer støysvake. Imidlertid; hvis jeg har glemt å sette den på en dag så bare setter jeg den på når jeg kommer om morgenen (da er det ofte steike varmt der!) og går ut 10 minutter. På den tiden rekker den å kjøle ned relativt greit så om du ikke orker å høre på den hele kvelden kan du jo sette den på en liten stund før du skal legge deg. Har du forresten dør til stuen der du sover? Litt usikker på hvor effektiv den er hvis du har åpent til resten av leiligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 27. juli 2008 #9 Del Skrevet 27. juli 2008 Vi kjøpte AC i sommer av merket Zibro p 122. Utrolig deilig å ha i hus nå som det er så varmt. Vi flytter den stort sett mellom kontor og soverom. Den bråker, så den står ikke på om natta, men soverommet blir kjølt ned til en behagelig temperatur og vi slipper å rotere som en hjulvisp i senga pga varmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #10 Del Skrevet 27. juli 2008 Vi kjøpte AC i sommer av merket Zibro p 122. Utrolig deilig å ha i hus nå som det er så varmt. Vi flytter den stort sett mellom kontor og soverom. Den bråker, så den står ikke på om natta, men soverommet blir kjølt ned til en behagelig temperatur og vi slipper å rotere som en hjulvisp i senga pga varmen. Har den en vanntank for vannet? Og er det lett å helle ut vannet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #11 Del Skrevet 28. juli 2008 Vi har en Matsui MPA9KWRN til kr 1495 fra Elkøp på soverommet. Soverommet er ca. 16 kvm. Støyer en del så vi orker ikke sove med denne på. Vi setter den på ca. en time før vi legger oss. Kjøler da fint ned soverommet fra 30-35 grader til ønsket temperatur (hos oss 20 grader - termostatstyrt). Den har en tykk fleksibel slange med et flatt munnstykke. Dette har vi plassert i vinduskarmen med vinduet i klem mot denne. Vi har ingen annen tetning enn at vi har trukket forr gardinene. Litt tungvint tømming av vanntanken da tappeventilen sitter svært lavt, men dette går greit v.h.a. et lavt firkantet vaskefat vi har. Dette klimaanlegget har vært helt herlig å ha de siste ukene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #12 Del Skrevet 30. juli 2008 Har erfaring både med flyttbar og fast innstallert aircondition, har begge deler. De flyttbare er mer bråkete og mindre effektive, men samtidig ganske mye billigere enn en fastmontert løsning. De fleste flyttbare kjøler likevel greit ned et mindre rom, men forvent ikke allverden om du skal kjøle ned en stor stue. Fastmontert anlegg har en inndel og en utedel, forbundet med gassfylte rør. Montering er i utgangspunktet en jobb for fagfolk, men det finnes et par gode løsninger for selvmontering (eks fra Wilfa eller Bauhaus i Tyskland). Man skal dog være klar over at ved selvmontering må innedel og utedel stå temmelig nære hverandre (rørene pleier å være fra 4-7 m). Rørene leveres fyllt med gass og man kan ikke forlenge disse. Vær derfor sikker på hvor lange rør du trenger før du bestiller. En fastmontert løsning gir vesentlig lavere støy og mer behaglig kjøling. En annen fordel er at man slipper fulle vanntanker midt på natten.. Vannet - som er kondens fra kjøleribbene - kan man enkelt føre ut gjennom ytterveggen samme "vei" som gassledningene. Mitt råd til deg er å vurdere løsningene opp mot behovet. Om du tror at du kun kommer til å bruke kjøling på de aller varmeste dagene/nettene, så klarer du deg sikkert fint med en flyttbar. Dersom behovet er større enn det ville jeg gått for en selvmontert fast AC. Lykke til! PS! Et generellt råd ved bruk av aircondition i soverom er å sette termostattemperaturen til 2-3 grader under utetemp. Da får man en mer behaglig kjøling og slipper å våkne opp kald som en ispinne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #13 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg vil ikke ha støy i mitt hus...men vil gjerne ha aircondition...finnes det lydløse airconditions? Det er så varmt om nettene i Norge om sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rettpåsak Skrevet 22. mai 2010 #14 Del Skrevet 22. mai 2010 Bortsett fra på Elkjøp og Expert, hvor kjøper dere AC? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 23. mai 2010 #15 Del Skrevet 23. mai 2010 vegg/gulv modell er jo det beste, fastmontert. Av lydløse airconditions så ville jeg kjøpt balansert ventilasjon med batteri på som er koblet opp mot en varmepumpe. Ellers vil du alltid få litt støy. Fastmontert + kjøp inverter = mye roligere/effektivt uten å gå spesifikk inn på hvorfor. + Kan nesten garantert brukes som varme/kjøl. Undersøk dette. + Ser mye mer stilrent ut. - Koster litt mer. Transportabel + Er billig. - Tar stor plass og ser stygt ut med luft kanalene på 15cm i diameter som går ut av vinduet. - Få som har mulighet til å kjøre i varmedrift. - Bråker som regel mer. - Kondensvann må fjernes manuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rettpåsak Skrevet 24. mai 2010 #16 Del Skrevet 24. mai 2010 vegg/gulv modell er jo det beste, fastmontert. Av lydløse airconditions så ville jeg kjøpt balansert ventilasjon med batteri på som er koblet opp mot en varmepumpe. Ellers vil du alltid få litt støy. Fastmontert + kjøp inverter = mye roligere/effektivt uten å gå spesifikk inn på hvorfor. + Kan nesten garantert brukes som varme/kjøl. Undersøk dette. + Ser mye mer stilrent ut. - Koster litt mer. Transportabel + Er billig. - Tar stor plass og ser stygt ut med luft kanalene på 15cm i diameter som går ut av vinduet. - Få som har mulighet til å kjøre i varmedrift. - Bråker som regel mer. - Kondensvann må fjernes manuelt. Fastmontert høres mest fristende ut. Hvor mye vil en fastmontert AC koste? Og hvor mye vil varmepumpa koste? Lurte også litt på om varmepumpa tar stor plass eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå