Gå til innhold

Din beste oppskrift med ferske blåskjell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har plutselig fått helt dilla på ferske blåskjell, men kan bare hvitvinsdampe dem og trenger litt variasjon.

Hva er din beste oppskrift med ferske blåskjell?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg damper dem i veldig salt vann, eventuelt hvitvin. I gryta har jeg i tillegg hvitløk, sjalottløk. Etter at jeg har hatt i blåskjellene, tømmer jeg over en boks med gode, moste tomater, litt nykvernet pepper og masse bladpersille.

Serveres med frites og godt brød.

IdaCra

Skrevet

Jeg har tre gode:

- Damp blåskjellene som vanlig. Hell av kraften og frys den ned til senere bruk (til suppe, saus, risotto, osv). Løsne skjellet fra muskelfestet, og legg det over i den andre skjellhalvdelen. Strø over en blanding av brødsmuler, veldig finrevet parmesan, finhakket bladpersille og litt olivenolje. Sett under grillen i stekeovnen i rundt ett minutt, til toppingen blir gyllen. Dette er en nydelig forrett - enten sammen med litt ruccola, eller servert sammen med en liten skål fiskesuppe eller grønnsakssuppe. Eller det kan selvsagt også brukes til hovedrett.

- Som over, men dekk skjellene med romescosaus i stedet for brød/parmesan.

- Damp blåskjellene som vanlig, og sil kraften over i en ren kasserolle. Tilsett safran og litt fløte, og la koke et par minutter. Smak eventuelt til med litt sitron også, om nødvendig. Bruk dette som pastasaus. Løsne flesteparten av blåskjellene fra skjellene, og rør inn i pastaen sammen med sausen. Legg noen hele skjell på toppen. :spise:

Skrevet

Mannen til en venninne av meg lager forresten veldig gode dampede blåskjell med karri, chili og litt kokosmelk. Jeg har dessverre ikke oppskriften, men kanskje du finner noe hvis du søker litt rundt?

Dessuten har jeg sett noen veldig fristende oppskrifter på blåskjell tilberedt på thailandsk vis med blant annet chili og sitrongress. Men jeg husker ikke hvor dessverre.

Blåskjell, i likhet med mye annen sjømat, passer jo veldig godt sammen med sterke krydder.

Skrevet

Jeg bruker følgende oppskrift:

Til 2 personer

Et nett blåskjell

Smør

En halv løk

2 fedd hvitløk

Litt timian og pepper

2-3 dl hvitvin

2-3 dl fiskebuljong

2-3 dl fløte

Fres kuttet løk og hvitløk + timian og pepper i smør til løken er gylden. Hell i fiskebuljong og hvitvin og kok opp. Ha i blåskjell til de har åpnet seg. Ha i fløten og kok i 2 minutter.

Serveres med hvitløksbrød.

Hvis du da har jordbær og fløte til dessert har du den perfekte sommermiddag etter min mening :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...