Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 24. juli 2008 #41 Skrevet 24. juli 2008 Men hjelpes meg da! Det var ikke forsøk på å være morsom engang. Det var harmløs upersonlig erting, noe smileyen i slutten innlegget gjorde helt tydelig. Jeg mener det, jeg beklager virkelig! Jeg er ikke av de gjestene som går omveier for å ødelegge og forsure tråder her inne. Jeg er skikkelig lei meg nå faktisk, hver gang jeg prøver meg på litt noe som ikke seriøst slår det så til de grader feil både på nettet og i virkeligheten :gråte: Så så det går nok bra! Kanskje Brunhilde trodde du var en av de andre gjestene som skrev drittinnlegg.Ikke lett å vite når du kun kaller deg gjest. Var det denne under her du skrev, isåfall var den harmløs. Høh? Stemmer du for å kunne klage på samfunnet etterpå? :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #42 Skrevet 24. juli 2008 Så så det går nok bra! Kanskje Brunhilde trodde du var en av de andre gjestene som skrev drittinnlegg.Ikke lett å vite når du kun kaller deg gjest. Var det denne under her du skrev, isåfall var den harmløs. Ja, det var den
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #43 Skrevet 24. juli 2008 I et demokrati er det like selvfølgelig at man har rett til å la være å stemme som at man har rett til å stemme. Jeg har mer respekt for en som etter nøye overveielse blir sittende hjemme fordi han ikke kan støtte noen av alternativene, enn en som slenger en nesten tilfeldig stemme i urnen etter å ha fulgt veldig overfladisk med på hva partiene står for. Og selvsagt har man rett til å klage eller uttale seg selv om man ikke stemmer. Vi har både demokrati og ytringsfrihet
Gjest Bolledeig Skrevet 24. juli 2008 #44 Skrevet 24. juli 2008 Tråden er ryddet reglene Bolledeig (mod)
Reveal Skrevet 24. juli 2008 #46 Skrevet 24. juli 2008 Ja, jeg har stemt ved hvert valg siden jeg ble myndig. Og ja- jeg kjenner noen som ikke stemte sist. Påfallene så er det de samme som i år går å sier at; Nå skal jeg stemme FrP- for disse bensinprisene asså...
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #47 Skrevet 24. juli 2008 I et demokrati er det like selvfølgelig at man har rett til å la være å stemme som at man har rett til å stemme. Jeg har mer respekt for en som etter nøye overveielse blir sittende hjemme fordi han ikke kan støtte noen av alternativene, enn en som slenger en nesten tilfeldig stemme i urnen etter å ha fulgt veldig overfladisk med på hva partiene står for. Og selvsagt har man rett til å klage eller uttale seg selv om man ikke stemmer. Vi har både demokrati og ytringsfrihet Thank you Der skrev du innlegget mitt for meg og ga også grunnen til at jeg og min mann IKKE har stemt ved de to siste valg.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #49 Skrevet 24. juli 2008 I et demokrati er det like selvfølgelig at man har rett til å la være å stemme som at man har rett til å stemme. Jeg har mer respekt for en som etter nøye overveielse blir sittende hjemme fordi han ikke kan støtte noen av alternativene, enn en som slenger en nesten tilfeldig stemme i urnen etter å ha fulgt veldig overfladisk med på hva partiene står for. Og selvsagt har man rett til å klage eller uttale seg selv om man ikke stemmer. Vi har både demokrati og ytringsfrihet I Belgia er det faktisk obligatorisk å stemme.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 24. juli 2008 #50 Skrevet 24. juli 2008 Jeg stemmer ikke. Ingen av de udugelige partiene passer meg.
tineline Skrevet 25. juli 2008 #51 Skrevet 25. juli 2008 I Belgia er det faktisk obligatorisk å stemme. Ja, og det er et bra system, syns jeg! Tror Australia også har det. Man kan jo gå og stemme blankt. Hjemmesittere sender ikke signaler. De kan like gjerne bli tolket dithen at de ikke bryr seg.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #52 Skrevet 25. juli 2008 I Belgia er det faktisk obligatorisk å stemme. Belgia har jo vist seg som selve stjerneeksemplet på et velfungerende demokrati i det siste. 9 måneder uten regjering i fjor blant annet. Er visst uklart om de har noen i øyeblikket også.
Klematis Skrevet 25. juli 2008 #53 Skrevet 25. juli 2008 Jeg stemte ikke... Selv om jeg i lengre tid hadde gått å sagt til samboeren min at han MÅTTE stemme (han vurderte å la være). Sent kvelden før kom jeg nemlig plutselig på at jeg skulle bort på jobbreise den dagen Skikkelig flaut å være så surrete... Men samboer kom seg da til stemmelokalet i det minste. Satser på at det snart blir mulig å forhåndsstemme via internett For her er jeg hvertfall en god del
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #54 Skrevet 25. juli 2008 Belgia har jo vist seg som selve stjerneeksemplet på et velfungerende demokrati i det siste. 9 måneder uten regjering i fjor blant annet. Er visst uklart om de har noen i øyeblikket også. Leterme sitter vel fortsatt - etter press fra kongen, av alle ting, men om Belgia er et velfungerende demokrati eller ikke var ikke poenget her (dessuten er det positiv parlamentarisme (selvsagt sammen med en splittet befolkning) som skaper problemene). Australia har også obligatorisk valgdeltagelse, og det landet fungerer da relativt bra? Om det burde bli obligatorisk å stemme i Norge er jeg ikke sikker på. De som ikke stemmer i dag har som oftest null politisk interesse, og vil mest sannsynlig ikke få det etterpå heller.
Gjest Glør Skrevet 25. juli 2008 #55 Skrevet 25. juli 2008 Hvis man ikke bruker stemmeretten, sier man samtidig fra seg retten til å klage på samfunnet! At man er misfornøyd med samfunnet betyr ikke at man nødvendigvis er så enig med ett parti at man bør stemme på det, og de to tingene har egentlig ingenting med hverandre å gjøre. Mange er også grunnleggende uenige i hele parti eller stemme systemet, og markerer dette ved å ikke stemme. Før var det ett alternativ å stemme blankt, men siden det har liten praktisk betydning skjønner jeg at ikke alle bryr seg om å gjøre det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå