Gå til innhold

stemte du ved forrige valg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg stemte såklart. Stemte SV ved kommunevalget, og selvom jeg ikke er noe særlig fornøyd med hvordan de har håndtert regjeringsmakt (med unntak av Erik Solheim) kommer jeg av taktiske grunner nok til å stemme på dem neste gang også. Jeg stemte RV ved sist stortingsvalg. Vi får se. Vi trenger RV på tinget óg, så jeg har ikke helt bestemt meg.

Jeg stemmer sosialistisk av ideologiske og idealistiske årsaker. Jeg er ikke pragmatiker når det gjelder politikk. Det er altfor mange som er det i utgangspunktet, så man må kunne være idealist i blant alle de som bare stemmer praktisk.

Jeg kjenner én som ikke stemte, men som nok ville stemt hvis hun var folkeregistrert i hjemkommunen sin. Hun hadde nemlig nettopp flyttet og var fortsatt registrert boende i Oslo.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gitte
Skrevet

Jeg stemte. Kjenner mange som ikke gjorde.

Gjest Silkeape
Skrevet

Jeg har stemt ved hvert valg etter jeg ble myndig. Kjenner imidlertid en del som har latt være, uvisst av hvilke grunner. For meg er det greit - jo færre som stemmer, jo mer vil min mening telle.

Skrevet
Høh? Stemmer du for å kunne klage på samfunnet etterpå? :gjeiper:

Nei, det har jeg da ikke sagt, har jeg? Jeg forstår ikke hvordan du klarer å mistolke på det viset, gjest (!).

Nemlig. Ved å stemme har man prøvd å påvirke hvordan landet styres. Hvis man ikke har stemt, har man ikke en gang prøvd å påvirke hvem som skal styre landet, og da får man ta det man får og ti stille.

Enig med deg i det.

Det mener du. Men hva skal du gjøre med det når jeg allikevel klager?

Overhøre klagingen din, så klart. Du har jo ikke giddet å gjøre en innsats for å forandre ting, hvorfor i helvete skal jeg da bruke tiden min på å høre på klagingen din? :tunge1:

Nei, jeg stemte ikke ved forrige valg.

Jeg var ikke klar over at det fantes en lov over hva jeg kan få lov til å være misfornøyd med. Får komme meg til valgurnen neste gang da. Hvis jeg gidder.

Du liker å kverulere? Hva er årsaken til ditt utbrudd i dag? Gnagsår?

Skrevet

Jeg syns forøvrig man har rett til å klage så lenge man har meninger, og har satt seg inn i det man mener. Hvis man bevisst velger å ikke stemme, kan man jo begrunne det med at ingens politikk passer en. Man kan jo ikke presses til å stemme det man ikke vil. Men så vidt jeg vet skal det jo gå an å stemme blankt. Har bare aldri gjort det.

Hvis man ikke gidder å stemme, kan man selvsagt også klage. Det er bare vanskelig å ta folk seriøst hvis de ikke orker å sette seg inn i sakene. Og det er alltid lov å klage på noe som politikerne ikke gjør noe med! F.eks. overholdelse av fartsgrenser, miljøverntiltak og annet.

Skrevet

Jeg stemte selvfølgelig!

Skrevet

Jeg stemte, som jeg har gjort ved alle valg etter jeg ble 18.

Tror også de aller fleste jeg kjenner stemte. Ser i grunnen på det å stemme som en selvfølge, vi bor jo i et demokrati, og det er jo liten vits med demokrati hvis man ikke stemmer.

Skrevet
Jeg sier at det ikke blir noe av, for i valglokalet sitter en lærer fra barneskolen, ved bokstaven for etternavnet mitt, hvert jævla år, og jeg har ikke lyst til å bli konfrontert med vonde minner, bare for å stemme på et parti som allikevel ikke får noe makt. Det hadde vært like effektivt samfunnsmessig, å helle noe avføringsmidler i suppa til den demente bestemora mi, så hun ikke får stemt på det faens røde mafiapartiet sitt.

Da får du forhåndsstemme, da vettu, så slipper du å oppsøke stemmelokalet ....

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det har jeg da ikke sagt, har jeg? Jeg forstår ikke hvordan du klarer å mistolke på det viset, gjest (!).

Herregud, har dere stått opp med feil bein idag hele gjengen eller? Jeg mistolket deg ikke, jeg bare ertet deg litt, derfor den gjeipen på slutten av innlegget mitt. Jeg beklager å ha hisset deg opp på morraskvisten, hjelpes meg...

Gjest Gjest_Transmogrifier_*
Skrevet (endret)
Herregud, har dere stått opp med feil bein idag hele gjengen eller? Jeg mistolket deg ikke, jeg bare ertet deg litt, derfor den gjeipen på slutten av innlegget mitt. Jeg beklager å ha hisset deg opp på morraskvisten, hjelpes meg...

Feil bein? Jeg sitter her med en kopp kaffe nydusja etter en løpetur, og har et stort glis om munnen. Syns du bare var morsom, jeg.

Endret av Bolledeig
Skrevet

Ja, jeg stemte ved forrige kommunevalg. Var første gang jeg var gammel nok til å stemme.

Skrevet
Jeg stemte, som jeg har gjort ved alle valg etter jeg ble 18.

Tror også de aller fleste jeg kjenner stemte. Ser i grunnen på det å stemme som en selvfølge, vi bor jo i et demokrati, og det er jo liten vits med demokrati hvis man ikke stemmer.

Av samme grunn ser jeg ikke hva som er poenget med å stemme blankt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg stemmer, og jeg ser på det som en selvfølge å stemme. Jeg tror de fleste jeg kjenner stemmer også. Jeg vet om en som alltid stemmer blankt om hun stemmer, fordi hun ikke føler at hun ble ivaretatt av det offentlige da hun ble utsatt for straffbare handlinger for noen år siden. Jeg klarer ikke å forstå det helt, men hun sier at hun følte seg så tråkket på at hun vil ha minst mulig å gjøre med det offentlige. Jeg tenker at man heller kan prøve å forandre framtiden, selv om man har vært uheldig tidligere.

Skrevet

Å stemme blankt er et fint virkemiddel hvis man bryr seg, men ikke syns noen av partiene duger nok til å stemme på. Da sender man likevel signaler som forhåpentligvis blir oppfattet som en protest. Med andre ord engasjerer man seg og er derfor også en del av demokratiet. Det må nemlig være lov i et folkestyrt land å protestere!

Gjest farmor
Skrevet
Hvorfor lot du være. gir du blaffen i samfunnet?

Hva? Har det vært valg? Hvor?!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stemte, men kun på fylkesvalget, kommunepolitikken i den kommunern jeg bor i føler jeg at jeg vet for lite om (har bare bodd her kort tid). Så stemte blankt på kommunevalget - for første gang. Tidligere har jeg stemt i Oslo.

Skrevet

Jeg stemte, men kjenner en del som ikke gjorde det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stemte ikke den dagen da jeg var syk i høy feber.Neste gang skal jeg forhåndsstemme i tilfelle jeg blir syk :gjeiper:

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Men hjelpes meg da! Det var ikke forsøk på å være morsom engang. Det var harmløs upersonlig erting, noe smileyen i slutten innlegget gjorde helt tydelig. Jeg mener det, jeg beklager virkelig! Jeg er ikke av de gjestene som går omveier for å ødelegge og forsure tråder her inne. Jeg er skikkelig lei meg nå faktisk, hver gang jeg prøver meg på litt noe som ikke seriøst slår det så til de grader feil både på nettet og i virkeligheten :gråte:

Endret av Bolledeig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...