Gå til innhold

stemte du ved forrige valg?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor lot du være. gir du blaffen i samfunnet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lunis
Skrevet

Jeg stemte Venstre, men det var no kødd med opplysningene ang. hvilken kommune jeg hadde vært bosatt i, så stemmen ble ikke registrert før ett par dager etter at valget var avgjort.

Jeg bryr meg om samfunnet i den grad at jeg ønsker at Norge skal fortsette å være ett shiny eksempel for mange andre land, gå foran med ønske om fred og at vi skal kunne omtale oss som en velferdsstat. Dvs sosiale ordninger for de svakerestilte og at de pengene kommer til de som trenger det mest, først. Jeg er generelt sett imot at innvandrere skal få noe som helst før de har blitt skikkelig integrert, det er nok av tjuvradder her. Derfor stemmer jeg på det partiet som jeg mener til dags dato kan få til dette på best mulig måte. Jeg har ikke noe hjerteparti, og er ikke lojal mot noen. Partiene forandrer seg og får nye politikere hele tiden, bra og dårligere. I 2005 appellerte Venstre til meg. Så sånn er det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stemte jeg ja. Jeg stemte AP, men i likhet med Lunis har jeg ikke noe hjerteparti, jeg ser ingen grunn til å være lojal mot et parti av prinsipp. Jeg stemmer det som føles riktig for meg ved gjeldende valg.

Generelt er jeg opptatt av å bevare velferdsstaten, men skulle gjerne sett at den ble vanskeligere å misbruke. Vil gjerne ha en strengere innvandringspolitikk og strengere krav til de som kommer (bl.a. at de i alle fall har papirene i orden). Bedre kvalitet i skolen og lærerutdanningen. Bedre eldreomsorg og helsevesen. Bort med tullete avgifter (dette var visst ikke så viktig for meg før valget i 2005...)

Og ja, jeg kjenner noen som lot være å stemme. Noen fordi de ikke bryr seg med å følge med i politikken, noen fordi de ikke gadd å reise ut den dagen, og noen fordi alt er greit liksom.

Skrevet

Ja, selvfølgelig stemte jeg. Hvis man ikke bruker stemmeretten, sier man samtidig fra seg retten til å klage på samfunnet!

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, selvfølgelig stemte jeg. Hvis man ikke bruker stemmeretten, sier man samtidig fra seg retten til å klage på samfunnet!

Høh? Stemmer du for å kunne klage på samfunnet etterpå? :gjeiper:

Gjest StockDama
Skrevet

Maybe i did.

Maybe i didn't.

OoooOoOo..

Gjest Gjest-førstegangsvelger i -87
Skrevet
Høh? Stemmer du for å kunne klage på samfunnet etterpå? :gjeiper:

Nemlig. Ved å stemme har man prøvd å påvirke hvordan landet styres. Hvis man ikke har stemt, har man ikke en gang prøvd å påvirke hvem som skal styre landet, og da får man ta det man får og ti stille.

Gjest Gjest
Skrevet
Nemlig. Ved å stemme har man prøvd å påvirke hvordan landet styres. Hvis man ikke har stemt, har man ikke en gang prøvd å påvirke hvem som skal styre landet, og da får man ta det man får og ti stille.

Det mener du. Men hva skal du gjøre med det når jeg allikevel klager?

Gjest Gjest_Transmogrifier_*
Skrevet

Nei, jeg stemte ikke ved forrige valg.

Jeg var ikke klar over at det fantes en lov over hva jeg kan få lov til å være misfornøyd med. Får komme meg til valgurnen neste gang da. Hvis jeg gidder.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med du, gitt. Men jeg stemmer nå av andre grunner enn å kunne klage etterpå....

Skrevet
Hvorfor lot du være. gir du blaffen i samfunnet?

Heller det at de preferansene jeg har ikke deles av de fleste andre.

Skrevet
Det mener du. Men hva skal du gjøre med det når jeg allikevel klager?

Når folk klager på hvordan landet styres, spør jeg bestandig om de har stemt ved valg. Folk som ikke har stemt avviser jeg enhver diskusjon med. Sånn gjør jeg det.

Hvis man ikke engang prøver å påvirke systemet, får man ta konsekvensen; Den som tier samtykker....

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg stemte ikke ved forrige valg.

Jeg var ikke klar over at det fantes en lov over hva jeg kan få lov til å være misfornøyd med. Får komme meg til valgurnen neste gang da. Hvis jeg gidder.

Men om du er den som vanligvis bruker gjestenicket Transmogrifier, så virker det da som om du er ganske opptatt av politikken.. hvorfor ikke stemme? Ditt eget frie valg selvfølgelig, bare lurte på hvorfor.

Skrevet
Enig med du, gitt. Men jeg stemmer nå av andre grunner enn å kunne klage etterpå....

Det må være utrolig plagsomt å være såpass trang i nøtta at en hisser seg opp over at folk ikke stemmer, men allikevel tillater seg å ha meninger om hva slags politiske systemer de foretrekker?

Skrevet
Heller det at de preferansene jeg har ikke deles av de fleste andre.

Du burde likevel stemme.

Tidligere har jeg bedt folk legge en tom konvolutt i urnen som et uttrykk for manglende alternativ, men siden det nå ikke er konvolutter, får man heller gjøre noe annet med en eller annen liste, slik at den blir forkastet ved opptelling. Da har man iallefall gått til valg....

Gjest Gjest
Skrevet
Men om du er den som vanligvis bruker gjestenicket Transmogrifier, så virker det da som om du er ganske opptatt av politikken.. hvorfor ikke stemme? Ditt eget frie valg selvfølgelig, bare lurte på hvorfor.

Vi er 6 stykker som deler på nicket, og bytter på. Idag er det Transmogrifier#3 som snakker. #5 har stemt tidligere, på Oslo Byaksjon og Venstre. #6 proklamerer at han skal stemme dlf ved neste valg, men #1 sier han setter penger på at det allikevel blir Frp. Jeg sier at det ikke blir noe av, for i valglokalet sitter en lærer fra barneskolen, ved bokstaven for etternavnet mitt, hvert jævla år, og jeg har ikke lyst til å bli konfrontert med vonde minner, bare for å stemme på et parti som allikevel ikke får noe makt. Det hadde vært like effektivt samfunnsmessig, å helle noe avføringsmidler i suppa til den demente bestemora mi, så hun ikke får stemt på det faens røde mafiapartiet sitt.

Gjest Gjest
Skrevet
Det må være utrolig plagsomt å være såpass trang i nøtta at en hisser seg opp over at folk ikke stemmer, men allikevel tillater seg å ha meninger om hva slags politiske systemer de foretrekker?

Jeg har ikke hisset meg opp. Det må da være lov å være enig med en som mener at en som ikke gidder å stemme har bæsja på leggen når h*n ikke er fornøyd med politikken som føres? Leit at du føler deg truffet, håper det går over...

Skrevet
Du burde likevel stemme.

Stemmen min teller i hvert fall forholdsmessig mer, om den går til et lite parti- forutsatt at de får et mandat, da. Og hvis ikke, så er det uansett et plaster på såret for noen ildsjeler.

Skrevet
Når folk klager på hvordan landet styres, spør jeg bestandig om de har stemt ved valg. Folk som ikke har stemt avviser jeg enhver diskusjon med. Sånn gjør jeg det.

Hvis man ikke engang prøver å påvirke systemet, får man ta konsekvensen; Den som tier samtykker....

Det må være slitsomt i lengden å alltid skulle argumentere imot folk en ikke er enig med, ut ifra synet om at du samtykker/kapitulerer om du ikke misjonerer ditt syn.

Skrevet
Jeg har ikke hisset meg opp. Det må da være lov å være enig med en som mener at en som ikke gidder å stemme har bæsja på leggen når h*n ikke er fornøyd med politikken som føres? Leit at du føler deg truffet, håper det går over...

Det hjelper ikke at du er lei deg, nå har du ødelagt dagen min. Jeg håper du skammer deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...