Gå til innhold

Hva skal til for at noe bedrer kondisjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest Får ikke sove
Skrevet

Ofte kan man se at musikere etter en timelang konsert er helt gjennomvåte av svette og puster tungt, til tross for at de egentlig ikke har beveget på seg så veldig mye. Vil man få en treningseffekt av dette mht hjerte osv?

Hva med når man har sex? Fungerer en sexøkt på én time som dagens trening?

Og hva med en person som frykter for livet over en lengre periode - pulsen går i maksfart. Vil dette gi en treningseffekt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Altså, vil du få god kondis så er ikke sex greia. Men det vet du vel. Kondis får man av å regelmessig bedrive kardio, som løping, spinning, aerobic etc. Min 3 g i uka.

Når musikere blir svette, vel, det er vel ikke så rert om du tenker deg om.

Skrevet

At musikere blir svette er kanskje ikke så rart, ofte er det ulidelig varmt oppe på en scene.

Sex er ikke den beste treningen, men sunt, det er det! Deilig å...;-)

Men får å få virkelig effekt ift kondis er det bare en ting å gjøre,nemlig kardiotrening!

Skrevet

Om sex er bra trening er vel avhengig av aktivitetsnivå. Hvis det er en time med humping er det jo bra, så lenge man ikke bare ligger der...

Jeg har fått astmaanfall av sex, jeg... Og jeg trener endel, så det pleier å skulle endel til før jeg får dét! :D

Gjest Gitarist
Skrevet
At musikere blir svette er kanskje ikke så rart, ofte er det ulidelig varmt oppe på en scene.

Det er forsåvidt sant, men som gitarist kan jeg forsikre deg om at man ikke trenger å stå på en varm scene for at hjertet skal dunke som besatt og svetten sile. En ordentlig gitarøkt kan være fullstendig utmattende.

Skrevet

Svette gjør du fordi du er varm.

Øker pulsen brenner du flere kalorier.

Men noen treningseffekt får du ikke av noen av aktivitetene, med unntak av sex.

Ingen av aktiviteten øker kondisjonen.

Gjest Trommis
Skrevet
Det er forsåvidt sant, men som gitarist kan jeg forsikre deg om at man ikke trenger å stå på en varm scene for at hjertet skal dunke som besatt og svetten sile. En ordentlig gitarøkt kan være fullstendig utmattende.

Av tromming og ... Man hamrer løs i sang etter sang. Tror ikke jeg har sett en eneste trommis med trommestikker til armer for å si det sånn. Dette er styrketrening, lite kardio. Ja man blir anpusten av styrketrening også, og man forbrenner kalorier. Men noen voldsomt kondisjonstrening er det ikke.

Kardio/kondisjonstrening betyr å øke nivået på treningen jevnt slik at man tåler mer med samme puls som tidligere - eller sagt på en annen måte, det tar lenger tid før man får koketryne og bankepuls. For å få dette til må man ha jevn aktivitet med rett puls - dvs at hvis man har jogget lenge og ønsker å forbedre kondisjonen må man enten øke intensiteten - dvs jogge i brattere oppoverbakker eller fortere på flat mark - eller man må øke mengden trening - dvs hvor lenge man holder på. Det beste er selvsagt en kombinasjon.

Gjest Elfrida
Skrevet

De som spiller blåseinstrumenter har visst veldig bra lungekapasitet. En pensjonert (blåseinstrument-)musiker jeg kjenner fikk visst vite at han hadde lunger som en 15-åring eller noe sånt.

Men er god lungekapasitet = god kondis? :klø:

Skrevet

Jeg lurer også på den siste delen av spørsmålet ditt. Om man har høy puls som følge av redsel eller nervøsitet, i 20 min., vil dette være det samme som om man har den samme pulsen som følge av fysisk aktivitet i 20 min. ?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lurer også på den siste delen av spørsmålet ditt. Om man har høy puls som følge av redsel eller nervøsitet, i 20 min., vil dette være det samme som om man har den samme pulsen som følge av fysisk aktivitet i 20 min. ?

nei, guri malla, det kan jeg aldri tro. jeg hadde mye angst før, med påfølgende hjertebank. og god kondis hadde jeg ikke!! det fikk jeg når jeg satte i gang med målrettet trening.

Skrevet
nei, guri malla, det kan jeg aldri tro. jeg hadde mye angst før, med påfølgende hjertebank. og god kondis hadde jeg ikke!! det fikk jeg når jeg satte i gang med målrettet trening.

Ok, men hva med forbrenninga? Den burde jo være den samme egentlig, den henger vel sammen med pulsen?

Gjest Trommis
Skrevet
Men er god lungekapasitet = god kondis? :klø:

Det er nok en sammenheng, men det må likevel mer til. En med god lungekapasitet utnytter lungenes fulle kapasitet og får dermed i seg svært mye oksygen. Kroppens evne til å transportere dette rundt avhenger nok av resten - har man f.eks. høyt blodtrykk pga tiltettede blodårer så er det nok så som så med kondisen og - selv om altså lungekapasiteten er god.

Bodybuildere bygger fantastisk muskulatur som er ment for å vises frem, men de største av dem er nok ikke i stand til å løpe 60 meteren ...

Og trommiser og gitarister kan selvsagt være sterk i bein og armer, og ha en viss kondis, men samtidig er jo noen av dem si på flasken og annen rus, som dreper enhver kondis.

Samtidig kan en maratonløper være vanvittig sterk i beina og ha en fantastisk kondis, uten at disse er i stand til å løfte med armene. Så ... god kondis er ikke det samme som sterk og omvendt.

Gjest Trommis
Skrevet

Man forbrenner nok en del kalorier fordi man har høy puls - et adrenalinkick fører også til øket forbrenning i forhold til hvile. Det er derfor man er helt utkjørt etter noe sånt. Men kondisskapende? Neppe.

Kondisjonsøkning kommer av at man trener en eller flere muskelgrupper samtidig som man har høy puls. I angstanfall kan man jo sitte totalt stille i sofaen og ha 220 i puls. Ikke blir det noe bedre til neste angstanfall heller, tvert om - og hvis man ikke vet hva man skal gjøre så risikerer man jo å hyperventilere og dermed miste all oksygentransport med påfølgende svimeanfall. Angstanfall er vel en "feilkobling" der kroppen bruker sine farereserver på helt feil tidspunkt?

Skrevet

Sex må jo funke utmerket som trening hvis man prøver litt avanserte stillinger og tar hele kontrollen selv? :D Hehe.. Hvis noen nekter for det, så er ikke yoga og pilates trening det heller ;p

Men jogg jogg jogg :) Er du flink merker du at kondisen blir bedre og bedre etter hver gang :) (Hvis du ikke røyker da ;p)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...