Medita Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Min samboer har vært sykemeldt i ett år nå, venter på yrkesrettet attføring, men behandlingstiden er minst tre måneder. I mellomtiden har han ingen inntekt, sykemeldinga gikk ut i juni. Han søkte på sosialkontoret, men fikk avslag. De mente han måtte selge bilen. Men dette er en bruktbil, med heftelse/gjeld. Betalingsproblemer pga tapt arbeidslønn samt tapt overtid. Men han er innstilt på å selg bilen, likevel vil han gå i minus/stå i gjeld. Dette er ikke hovedproblemet nå, men derimot at vi ikke vet hvor han skal henvende seg NÅ for å få dekket husleie, strøm og matpenger - om det ikke er fra sosialkontoret, under ventetiden på å få attføring.... Si meg, jeg trodde sosial- og arbeidskontoret samarbeidet her? Er det ikke de to samt arbeidskontoret som er blitt til NAV? Vi leier leilighet, og jeg klarer ikke betale den alene, da jeg er trygdet. Hva skal han gjøre nå? Noen som vet eller har opplevd det samme? Og... kan han ta jobb før attføring er ferdig behandlet? Eller mister han retten til attføring da? Jeg mener, kan han få innvilget den jobben gjennom attføring i ETTERTID, når attføringssaken er ferdig behandlet? Rådvill :/
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 NAV har blitt umulige etter at de slo seg sammen som NAV! Se på noen av skjemaene her om ikke noe kan være aktuelt http://www.nav.no/page?id=1073743648&f...2F@key+%3D+1189
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Hvis du bor i Oslo vil ikke ordningen om å slå sammen trygdekontor, sosialkontor og arbeidskontor være ferdig før i 2010.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #4 Skrevet 24. juli 2008 Min samboer har vært sykemeldt i ett år nå, venter på yrkesrettet attføring, men behandlingstiden er minst tre måneder. I mellomtiden har han ingen inntekt, sykemeldinga gikk ut i juni. Han søkte på sosialkontoret, men fikk avslag. De mente han måtte selge bilen. Men dette er en bruktbil, med heftelse/gjeld. Betalingsproblemer pga tapt arbeidslønn samt tapt overtid. Men han er innstilt på å selg bilen, likevel vil han gå i minus/stå i gjeld. Dette er ikke hovedproblemet nå, men derimot at vi ikke vet hvor han skal henvende seg NÅ for å få dekket husleie, strøm og matpenger - om det ikke er fra sosialkontoret, under ventetiden på å få attføring.... Si meg, jeg trodde sosial- og arbeidskontoret samarbeidet her? Er det ikke de to samt arbeidskontoret som er blitt til NAV? Vi leier leilighet, og jeg klarer ikke betale den alene, da jeg er trygdet. Hva skal han gjøre nå? Noen som vet eller har opplevd det samme? Og... kan han ta jobb før attføring er ferdig behandlet? Eller mister han retten til attføring da? Jeg mener, kan han få innvilget den jobben gjennom attføring i ETTERTID, når attføringssaken er ferdig behandlet? Rådvill :/ Søk en gang til å be om å få snakke med en sosialkurator.Noe inntekt må han ha mens han venter! Skriv gjerne brev til sosialministeren å spør!
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #5 Skrevet 24. juli 2008 Tror han kan søke rehabliteringspenger: http://www.nav.no/page?id=291
Gjest 561A5A Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 Mens søknaden behandles er sosialen det rette stedet å henvende seg, og hvis de sier at han må selge bilen eller andre verdigjenstander, så må han gjøre det for å få penger til husleie og mat. Og... kan han ta jobb før attføring er ferdig behandlet? Eller mister han retten til attføring da? Men hvorfor har han søkt om attføring hvis han kan få jobb og jobbe?
tineline Skrevet 24. juli 2008 #7 Skrevet 24. juli 2008 (endret) Etter at man har solgt bilen, vil nok sosialkontoret gi støtte. Poenget er at de ikke gir det før man ikke har noen utveier igjen; med andre ord når man ikke har bundet opp penger i feks fast eiendom eller bil. Når han er blakk etter bilsalget også, er de pliktige til å hjelpe. Dere leier bolig og kan dermed ikke bli bedt om å selge boligen. Endret 24. juli 2008 av tineline
Gjest Medita Skrevet 24. juli 2008 #8 Skrevet 24. juli 2008 Søk en gang til å be om å få snakke med en sosialkurator.Noe inntekt må han ha mens han venter! Skriv gjerne brev til sosialministeren å spør! Hei! Er ikke helt kjent med dette forumet, så håper jeg får til dette riktig, med sitater etc.. Nettopp det som er saken. Attføring har en jo rett på etter ett års sykemelding! Men så tar behandlingstiden i NAV så lang tid, at man kommer mellom "barken og veden" og blir stående tomhendt! Egentlig var det jo attføringspenger han nå skulle hatt. Men slik det står nå, er det inntekt i null! Men han har akkurat nå fått vite at han får matpenger 60 kr pr dag fra nå og ut juli!
Gjest Medita Skrevet 24. juli 2008 #9 Skrevet 24. juli 2008 Tror han kan søke rehabliteringspenger: http://www.nav.no/page?id=291 Hei! Den var ny for meg.. sjekket siden og ser jammen ut som det er en mulighet der. Men hvorfor nevner ikke NAV slike ting? De skjønner jo at ingen kan gå tomhendt! Uten penger. Alle har jo tak over hodet og en husleie å forholde seg til...
Gjest Medita Skrevet 24. juli 2008 #10 Skrevet 24. juli 2008 Mens søknaden behandles er sosialen det rette stedet å henvende seg, og hvis de sier at han må selge bilen eller andre verdigjenstander, så må han gjøre det for å få penger til husleie og mat. Hei! Ja, det er det jeg også har trodd er det mest riktige sted å henvende seg til, sosialkontoret. Etter slik jeg har forstått det. Stortingsrepresentanter har jo sagt titt og ofte at ingen i dette landet skal sulte.... La oss si at det hadde vært slik: Han har gått sykemeldt i ett år, attføringssaken ble ferdig behandlet innen to uker etter at sykemeldingsperioden gikk ut. Å leve uten penger i to uker går ganske bra, hvertfall om jeg deler med ham fra mine penger DA hadde han ikke trengt å selge bilen. Han -vi- er også avhengige av bilen (hvem er ikke det egentlig..), men bruker den minst mulig. Godt å ha den når man skal handle matvarer f.eks. Pga at NAV er så treg, lang behandlingstid, mener jeg det er sagt han har rett til penger fra sosialen for husleie, mat og strøm - inntil han får attføring. Men pga at NAV er så treg, blir dermed konsekvensen at han må slege bilen?! Noe som ikke stemmer her. Kunne dem ikke hatt en ordning seg imellom, som gjorde at han fikk penger fra sosialen i påvente av attføringspenger - og at NAV betalte ham ut attføring, når den ble ferdig behandlet, minus det han allerede har fått fra sosialen. så kunne NAV ha betalt til sosialen det sosialen har lagt ut for den som ventet penger fra NAV.
Crash Skrevet 24. juli 2008 #11 Skrevet 24. juli 2008 Du må alltid sende inn søknad i god tid før gjeldende vedtak løper ut. Tror sosialkontoret kan innvile lån i slike tilfeller. Spør også som gjest 561A5A - hvorfor være sykemeldt/under attføring hvis han kan ta en vanlig jobb?
Gjest Medita Skrevet 24. juli 2008 #12 Skrevet 24. juli 2008 Men hvorfor har han søkt om attføring hvis han kan få jobb og jobbe? Dette er en yrkesskade. Samme det. Det hadde vært samme regler ved vanlig sykdom. Han skal jo ha attføring i den hensikt at han skal klare å komme tilbake til samme jobb, men det er utelukkende i denne saken. Dermed må han prøve seg i en ny jobb eller omskolere seg. Gjennom attføringstiltak. Han står jo registrert som arbeidssøkende hos NAV samtidig. Og så dukket det opp en jobb han tror han kunne klart... TROR.. Men da er jeg redd han mister retten til attføring, om han ikke skulle klare den jobben likevel.. Det er jo det som er fint med attføring, at man får lov å prøve seg.. Og klarer man ikke, står man ikke alene på bar bakke, men har NAV som back-up.. Om attføringa pr dags dato VAR ferdigbehandlet, antar jeg de på NAV hadde sagt det er positivt at han prøver den jobben. Men saken er jo ikke ferdig, han har ikke fått innvilget attføring ennå (selv om det kommer for en dag..). Og om han tar den jobben, som er et vikariat, er jeg redd han blir stående alene på bar bakke når vikariatet er over.. Skjønner? Han lengter jo etter å gå ut og jobbe, men blir jo nødt å vente på attføringa, for han "glemmer" jo at han kanskje ikke er så sterk ennå.. Dessuten er det så lite å få gjennom attføringspenger, at hverdagen vil bli hard, og han har lyst å hoppe ut i den jobben, med sammenbitte tenner, bare for å få litt mer i inntekt. Med andre ord: Han har ikke lyst å være syk, selv om han er det/må hvertfall være forsiktig.. Vi har liksom ikke noe valg - ALT PGA at NAV er så treg! :kaffe:
Gjest Medita Skrevet 24. juli 2008 #13 Skrevet 24. juli 2008 Du må alltid sende inn søknad i god tid før gjeldende vedtak løper ut. Tror sosialkontoret kan innvile lån i slike tilfeller. Ja, tenkte vel ikke helt over det at man måtte sende søknaden inn i god tid. En skulle nesten ha vært i denne situasjonen en par ganger før, for å vite slikt.. Men ble vel søkt en par måneder før sykemeldiga gikk ut.. Spør også som gjest 561A5A - hvorfor være sykemeldt/under attføring hvis han kan ta en vanlig jobb? Den har jeg allerde svart på..nå i sted..
Gjest Medita Skrevet 24. juli 2008 #14 Skrevet 24. juli 2008 Ellers.. så takker jag alle som har svart - så langt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå