Gå til innhold

hva er galt med first price?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 3 uker senere...
Gjest Mallan
Heh. visste ikke at det var slik jeg. For min del er det flere ting som er First Price som jeg synes er bedre enn "orginalen"; jaffa cake, sjokoladekjeks og potetgull. :spise: Det at dette er omtrent halve prisen av merkenavnene gjør bare at jeg ikke føler meg så dum om jeg tar en til...

Kanskje de ikke liker det av den grunn, at de spiser dobbelt så mye. :D

Det er så mange gode produkter first price har som smaker kjempe godt!

Eks.

FP hvitøksbaguetter (De har mye mere smør enn de andre og er kjempe gode)

FP Grillpølser (sønnen min liker ikke lenger andre grillpølser)

FP ketchup (den smaker godt )

Fp rundstykker 12 stk (smaker helt likt som hattings)

FP margarin

FP karbonader (de er kjempe gode, spesielt til poteter og brunsaus)

FP Pytt i panne (smaker sånn som de man får kjøpt i Sverige, nam nam)

FP jasmin ris (smaker det samme som all annen ris)

FP oliven olje (som all annen oliven olje)

5 kg FP poteter (vanlige poteter)

Det er mange flere produkter også!

De jeg nevte her bruker jeg selv alltid!

Må innrømme kaffen og colan smaker æsj!

Annonse

Gjest Gjest_Anonym_*
Jeg kjøper aldri First Price eller andre billigmerker.

Disse varene er med på å presse prisene opp på andre merkevarer,

samtidig som kvaliteten synker.

Eh...Jeg har litt problemer med å se hvordan dette kan fungere... Hvis en konkurrerende vare er billigere ,så blir jo prisen på merkevaren presset ned og ikke opp...

Uansett er ofte disse produktene de samme som merkevaren, bare at de utgjør et restlager fra produsenten som de ellers ikke ville fått solgt. Så selger de den billigere som First Price produkt, for å tjene et minimum i stedenfor ingenting.

Det er jo også sånn at der folk merker forskjell så er faktisk varen produsert med rimeligere løsninger og til en annen kvalitet, og dermed velger folk det altenativet de liker best.

Produsenten av merkevarer ville ikke tjent på å sette opp prisene på alternativene, da. Økte priser ville bare føre til at folk valgte bort den overprisede varen...

Hvorfor tror du REMA1000 konkurrerte ut "Edmund Langes Kolonial & eft"? Fordi folk valgte bort dyre hjørnebutikker og nøyde seg med REMA1000 pallebutikk. Det samme ville skje dersom merkevarene skrudde opp prisene...Folk ville sluttet å kjøpe dem og nøyd seg med billigere løsninger. Og dette tror jeg produsentene vet...

Dermed er det ikke sagt at produsenten tjener penger på å selge restlageret billig... Men litt penger er alltid bedre enn å destruere overskuddet.

Kan hende ville du argumentert med at butikkene taper på å selge billige produkter, men det kan ikke være tilfelle. Da ville de aldri laget sine egne kjedemerker som FirstPrice, Euroshopper, Landlord mfl.

De gjør dette for å kapre kunder.

Og derfor pakker de inn produktene i emballasje som ser billigst mulig ut, så kunden skal se på lang avstand at dette er et billig kjedeprodukt, ettersom de sparer på å ikke markedsføre individuelle produkter.

Gjest Gjest
Måtte flire litt når jeg leste her... :)

First Price produkter er produsert av kjente vareleverandører. f.eks. er nudlene lagd på samme fabrikken som Eldorado sine er. potetgullet på samme fabrikk som Maarud.. :filer:

Eldorado er vel i utgangspunktet et av billigmerkene... Men ellers er jeg helt enig.

Gjest Gjest
feks viss jeg kjøper inn til selskap så begynner BARNA "det er vel ikke first price, for det liker jeg ikke"

Det sa barna her også, da de kom på fødselsdag til poden. De lurte på om det var First Price, for de likte ikke det. Og de ville ikke ha Gilde for det ble man syk av... De ville ha kalkunpølser, slike som i reklamen. Eller pølser med laks.

"Bare spis, dette er gode pølser!"sa jeg og gliste for meg selv mens FirstPrice pølsene gikk ned på høykant...

Gjest Alvhild S.
Oi! Her kom det reaksjoner.

Jeg mente det jeg skrev: Hvis folk er gniene, ikke hvis de er sparsomme eller har dårlig råd. Hvis man synes First price sitt smør er vondt, men kjøper den hvis man skal ta med mat til et felles koldtbord for å spare 10 kr (når man egentlig har råd), så synes jeg det er litt trist.

Hvis man synes First price-produktet er godt, da er man jo ikke gnien om man kjøper det. Og har man lite penger er man smart om man kjøper first price.

Beklager hvis noen ble støtt. Jeg har ikke mye penger selv, så prøver ikke å rakke ned på dem som sparer eller snur på krona i blant.

Djisus, da må jeg huske på å spørre hvaslags margarin som er akseptert før jeg kommer på koldtbord hos deg...

Ærlig talt, hvis du ikke vil ha FirstPrice margarinen jeg har tatt med trenger du ikke få margarin. Tenk om jeg synes Gilde-pastramien du har tatt med er vond. Da lar jeg bare være å spise av den. Ikke alle liker det samme, og det betyr lite for meg hva som står utenpå pakka.

Hvis folk mener at noe er vondt bare fordi det er lavpris, uten å ha smakt en gang blir det som de barna over...

Jeg bodde flere år i USA og butikken var full av alle slags merker. Må si det er stusselig i Norge der man ikke får noe annet enn ca tre forskjellige merker i butikken, fordi folk er skeptisk til alle andre varer...

Dessuten er prisnivået altfor høyt som det er. Det kunne trenges noe mer konkurranse.

Først er det "harry" å dra på handletur over grensa til billigere butikker, og så er det noe galt på First Price produkter.

Før, da det var noe som her Samvirkelaget ute på bygdene ,så kjøpte folk S-laget sine matvarer, konfektposer, vaskemidler osv. Det var fordi det var litt bra å være lojal med S-laget. Ingen sa noe om at de varene var "dårlige" fordi det var blå S-lags varer.

Det er det samme i dag, bare at S-lagmerket heter X-tra. Og plustelig er det liksom dårlige varer fordi det er avslag i prisen.

Folk visste å være fornuftige med pengene sine før. Nå virker folk mer jålete, faktisk.

• 5 måneder senere...
Gjest secondfloor

Hei :)

Jeg har jobbet i butikk som selger FP, og jeg skjønner ikke hvorfor alle er så skeptiske til FP-produktene. Tenk over det... det er ikke som at noen har startet en First Price-fabrikk som lager masse forskjellig. Nei, det må komme fra et sted som eksisterer allerede, og da er sjansene ganske store for at disse, når alt kommer til alt, er produkter vi kjenner fra før.

Ta f.eks. kyllingfileten og kyllinglårene; disse er fra Prior, men selges som FP fordi de størrelses-/vektmessig ikke passer for Prior. Bare å se på emballasjen på den ferske kyllingfileten, så ser du at den er den samme som Prior sin. Men dette vet jeg at mange er klar over fra før.

Kjøttproduktene, derimot, er det ikke like mange som vet hvor kommer fra. De er nemlig fra Slaktern og tilsvarende produsenter, i alle fall pålegget og kjøtt som koteletter og flintstek. Er ikke helt sikker på pølsene, men regner med at det er omtrent det samme. Det skal jo sies at dette ikke er kjøttprodukter av superkvalitet i utgangspunktet heller, men det er jo etablerte merker i Norge. Bare fordi de selges under et annet navn og til en lavere pris, er det plutselig ikke bra nok...

Egg: Prior.

Potetgull: Maarud (jeg er rimelig sikker på at dette også gjelder FP, Euroshoppers potetgull er i allefall herfra).

Potetsalat/rekesalat/italiensk salat: Denja

Fiskeprodukter: Fiskemannen (Unil)

Ost: Synnøve Finden

Bananer: er helt vanlige bananer bare at de er for små til å sette Dole-lappen på...

Ser noen under her påpekte at FP blir produsert av Eldorado, det stemmer jo forsåvidt. Eldorado og FP samt Fiskemannen, Unil osv. er NorgesGruppens egne merker til lavere pris, så det går egentlig mer på at de bruker avtalen de har med produsentene til å lage BÅDE Eldorado og FP. Men det stemmer jo forsåvidt det som blir sagt.

Jeg er ikke superimponert over alle produktene jeg heller, det er jo smak og behag, og det er tross alt billigere, men jeg blir så provosert over de som roper høyt om at ingenting fra FP er spiselig. Du ville spist det samme kjøttet hvis det sto Slaktern eller Prior på det, sant? Og du hadde sikkert syntes det var godt også.

(Jeg blander meg ikke inn i diskusjonen når det kommer til miljø osv, kun hvordan produktene smaker og hvor de kommer fra.)

Annonse

• 2 uker senere...

Jeg er student og elsker first price iallefall! Spesielt kyllingfileten....at jeg kan kjøpe 10 kyllingfileter til 120 kroner syns jeg er helt fantastisk. Den gode smaken avhenger jo av hvordan du tilbereder den uansett ;)

First price gjør at studenter mye oftere kan lage seg et lite "festmåltid", iallefall en ganske ok middag, og bidrar til å drepe myten om "studenten som bare lever på tunfisk og nudler". Det er jeg veldig takknemlig for.

Gjest Gjest_Jenny_*

First Price inneholder ofte palmeolje (står vegetabilsk olje/fett på varedeklarasjonen). Palmeolje er ekstremt usunt (mettet fett) og er like ille som annet mettet fett.

Dyrere produkter inneholder nesten alltid sunne vegetabilske oljer, slik som solsikkeolje, olivenolje etc. istedenfor.

Annonse

Jeg har ikke til vane å kaste penger ut av vinduet, når alternativet er dobbelt så dyrt og ikke nevneverdig bedre som f.eks. saltstenger. Dog så kjøper jeg merkevarer på tilbud (Jarlsberg) når det er ca. like billig som FP, kaffe derimot sparer jeg ikke en krone på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...