Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har en datter på 8 år og den siste tiden så synes jeg hun har forandret seg. Hun kan bli veldig temperamentsfull og er frekk. Hun er ikke sånn hele tiden, men hun har aldri vært sånn før den oppførselen plutselig dukket opp for noen uker siden. Jeg tror ikke hun har kommet i puberteten. Kroppen viser ingen tegn til større bryster, hår o.l.

I tillegg så har hun også nettopp oppdaget seksualiteten sin, tror jeg. Når hun dusjer, så tar hun seg god tid og dusjhodet er skrudd av dusjslangen eller dusjhodet er innstilt på en annen styrke.

Det at hun utforsker er helt greit, det er det at hun har forandret seg i det siste jeg er litt usikker på. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det at hun har blitt mer temperamentsfull. Hun har aldri pleid og oppføre seg sånn før nå.

Det sies jo at jenter kommer i puberteten tidligere nå enn før, men hun kan vel ikke ha kommet i den nå vel? Hun er jo bare 8 år.

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke tenke meg at det er puberteten for så tidlig er den ikke! Hadde det vært det hadde hun mest sansynlig hatt en hormonforstyrrelse.Mitt barn kom i puberteten i 4 klasse og det var VEEEELDIG tidlig!

Hvordan er hun da? Rasende og sint? Ikke uvanlig at en 8 åring endrer adferd når dem da blir mer besvisste på seg selv og mer bevisste på foreldrene.

Hun vil kanskje ha mere privatliv enn hun får av dere, ikke mye mas om ditt og datt! Hun kan være forelsket, kanskje ulykkelig forelsket, kanskje hun ikke har det noe bra på skolen, fritiden mm.

Snakk med henne på en "voksen" måte slik at hun forstår at dere ikke ser på henne som en "baby" lenger!

:vetikke:

Skrevet
Kan ikke tenke meg at det er puberteten for så tidlig er den ikke! Hadde det vært det hadde hun mest sansynlig hatt en hormonforstyrrelse.Mitt barn kom i puberteten i 4 klasse og det var VEEEELDIG tidlig!

Hvordan er hun da? Rasende og sint? Ikke uvanlig at en 8 åring endrer adferd når dem da blir mer besvisste på seg selv og mer bevisste på foreldrene.

Hun vil kanskje ha mere privatliv enn hun får av dere, ikke mye mas om ditt og datt! Hun kan være forelsket, kanskje ulykkelig forelsket, kanskje hun ikke har det noe bra på skolen, fritiden mm.

Snakk med henne på en "voksen" måte slik at hun forstår at dere ikke ser på henne som en "baby" lenger!

:vetikke:

Hun har det helt fint både på skolen og hjemme. Hun har mange venner som hun leker med så og si hver dag. Hun har også en bestevenn som hun er mye sammen med.

Når jeg sier temperamentsfull, så mener jeg at hun kan virke nesten litt hormonell på en måte. Av og til så føler jeg at jeg har en tenåring i huset, for hun er litt opp og ned. Jeg kan si noe eller spørre henne om noe og så kan hun bli irritert og svare frekt tilbake. Og det bare pga at jeg sier noe eller spør om noe.

Hun får ha privatliv. Når hun dusjer, så får hun dusje i fred uten av vi andre går ut på badet, og hun får være i fred på rommet sitt. Det er som om at noen har byttet ut datteren vår :ler:

Gjest Mulder
Skrevet
Det er som om at noen har byttet ut datteren vår :ler:

Vel, det kan jo hende hun har blitt bortført av romvesner, og mulig byttet ut? :fnise:

Har en søster som er omtrent helt lik. Søstra mi er nå 18 og har alltid hatt en stort temprament, selv når hun var helt liten. Kan klikke bare man spør om en ting. Hun (søstra mi)har nok arvet det etter mamma. Kanskje datteren din har arvet temperamentet etter noen i slekta?

Gjest Gjest
Skrevet
Hun får ha privatliv. Når hun dusjer, så får hun dusje i fred uten av vi andre går ut på badet, og hun får være i fred på rommet sitt. Det er som om at noen har byttet ut datteren vår :ler:

Skulle bare mangle om dere ikke lot henne være i fred i dusjen!

Hva med mas og gnål, kjefting osv...

Bry dere mindre om hennes private greier

Gjest en mamma til
Skrevet

Jenta mi kom ikke i trassalderen før hun var 8 år, inntil da hadde hun vært enkel å ha med å gjøre. Nå er hun nesten 12, og "trassen" kommer og går men det er ikke verre enn at jeg hanskes med det. Puberteten har kommet men ikke med mer humørsvinginger enn vanlig. Hun har heldigvis alltid vært sånn at vi kan snakke om ting som skjer, og jeg krysser fingrene for at det vil vare.

Livet som forelder er som en berg og dalbanetur til tider. :ler:

Gjest Gjest_trollmor_*
Skrevet

Trassperioden som kommer i 6-7-års alderen kalles den første pubertet, dette vi si at trassen minner mye om pubertetstrass, det er høye opp og ned turer, en vil være stor, men samtidig liten.

Det er en del av løsrivningsfasen i fra oss foreldre, hvor en slipper tauet litt, men vil også ha muligheten til a dra seg raskt tilbake.

Jeg har en datter på snart åtte selv, og kjenner igjen dette med frekkhet, svarer tilbake, ignorerer osv

Dette fra en jente som ikke var sånn tidligere.

Er helt normalt, selv om det til tider oppleves som veeeldig frustrerende.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Trassperioden som kommer i 6-7-års alderen kalles den første pubertet, dette vi si at trassen minner mye om pubertetstrass, det er høye opp og ned turer, en vil være stor, men samtidig liten.

Det er en del av løsrivningsfasen i fra oss foreldre, hvor en slipper tauet litt, men vil også ha muligheten til a dra seg raskt tilbake.

Jeg har en datter på snart åtte selv, og kjenner igjen dette med frekkhet, svarer tilbake, ignorerer osv

Dette fra en jente som ikke var sånn tidligere.

Er helt normalt, selv om det til tider oppleves som veeeldig frustrerende.

Signerer denne. Barn har løsrivningsperioder, og den første kommer rundt 3-årsalder. Den neste ofte rundt 6-7 år. Så at en 8-åring oppfører seg sånn, er helt normalt.

At en 8-åring ikke kan begynne med tidlig pubertet, er en sannhet med modifikasjoner. Noen begynner faktisk så tidlig, selv om det er sjelden.

Jeg begynte å få kjønnshår og bryster da jeg var 8, og da jeg var 9, fikk jeg min første menstruasjon. Den var regelmessig fra første gang. Nå sier ikke jeg at dette er tilfellet med din datter, men komplett umulig er det ikke.

Skrevet
Skulle bare mangle om dere ikke lot henne være i fred i dusjen!

Hva med mas og gnål, kjefting osv...

Bry dere mindre om hennes private greier

Herlighet, hun får da være i fred. Trenger ikke å komme med "pekefingen" liksom. Vi oppfører oss akkurat som før og ja, vi spør når det er noe og vi sier i fra når det er noe. Jeg bare lurte på om det er vanlig med trass på denne alderen jeg. Vel, det er vel vanlig med trass uansett alder, men datteren vår er vanligivis snill og grei og når hun plutselig oppfører seg annerledes, så må jeg jo få lov til å lure.

Vi har ikke kommentert det hun holder på med i dusjen. Det får hun ha i fred.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...