Gjest TS Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Hei! Jeg skal begynne å studere til neste år, og har tenkt å spare meg opp 300 000 før dette. Hadde igrunn tenkt å bruke disse pengene til å betale leie på en leilighet, men nå lurer jeg på om det kanskje hadde lønnet seg å heller kjøpe en leilighet(forutsatt at jeg får lån). Jeg regner med å få iallfall 40 000 i stipend i året gjennom fagforeningen i den bedriften jeg jobber i nå. I tillegg vil jeg vel få et studielån som jeg på lånekassen har regnet ut at kommer til å være på 85 000 i året. Så hva tror dere? Er det mulig for meg å få huslån?
Kick Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Flere medstudenter av meg kjøpte leilighet. De fikk avdragsfrihet i 10 år på lånet fra banken.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Takk for svar skal gå og høre i banken etter ferien er over tenkte jeg.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #4 Skrevet 23. juli 2008 Så man slipper å betale noe i 10 år? eller må man betale rentene? :o
Kick Skrevet 23. juli 2008 #5 Skrevet 23. juli 2008 Så man slipper å betale noe i 10 år? eller må man betale rentene? :o Du må betale renter. Det skal sies at renten var veldig lav i den perioden.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #6 Skrevet 23. juli 2008 Jaha? Hvor lav da? Vel, planen min var vel egentlig å få foreldrene til å kjøpe, og at jeg betaler ned på lånet. Har ikke noen egenkapital. Så da gjelder vel ikke den lave renten.
Kick Skrevet 23. juli 2008 #7 Skrevet 23. juli 2008 Hvor lav husker jeg ikke men det var rundt 2004, altså bunnen, de er ferdige med å studere nå. Sjansen var nok bedre for å få lån da enn nå som det er usikkerhet knyttet til den økonomiske utviklingen.
Gjest Tydeligvis dårlig stillt Skrevet 24. juli 2008 #8 Skrevet 24. juli 2008 Hei! Jeg skal begynne å studere til neste år, og har tenkt å spare meg opp 300 000 før dette. Hadde igrunn tenkt å bruke disse pengene til å betale leie på en leilighet, men nå lurer jeg på om det kanskje hadde lønnet seg å heller kjøpe en leilighet(forutsatt at jeg får lån). Jeg regner med å få iallfall 40 000 i stipend i året gjennom fagforeningen i den bedriften jeg jobber i nå. I tillegg vil jeg vel få et studielån som jeg på lånekassen har regnet ut at kommer til å være på 85 000 i året. Så hva tror dere? Er det mulig for meg å få huslån? Hvordan kan du klare å spare 300 000 i året? Det skulle jeg gjerne gjort også...
Gjest TS Skrevet 27. juli 2008 #9 Skrevet 27. juli 2008 Står på akkord på arbeidsplassen min, bor hjemme med foreldrene mine, skal holde utgiftene mine på et minimum, og jobbe overtid som f* har i tillegg 50 000 liggende av feriepenger/skattepenger som jeg kan spare til neste år der har du oppskriften
Gjest Britt Banditt Skrevet 27. juli 2008 #10 Skrevet 27. juli 2008 Skal du ikke jobbe noe i det hele tatt? Da tror jeg det kan bli vanskelig. Spørs jo selvfølgelig hvor du skal bo, men i byene er det jo generelt vanskelig å få noe til så utrolig mye under 1 000 000 (inkludert fellesgjeld), og avdragene på lånet utgjør ikke akkurat så mye av det du betaler, det meste er jo renter. Sånn generelt får man vel lån på maks 3x inntekt, og da er det medregnet eventuell fellesgjeld på boligen.
BillyBoy Skrevet 28. juli 2008 #11 Skrevet 28. juli 2008 Jeg tror ikke du vil få lån til leilighet, i og med at du ikke har fast inntekt. "Inntekten" du har er uansett nokså lav, man regner 2,5 til 3 ganger inntekten som maks lån. Hvis du stiller med 300 000 i egenkapital, og legger til 3*120000 i banklån så havner du på maks 660 000 for en leilighet (inkludert fellesgjeld), og det holder vel ikke de fleste steder. Jeg er ikke så sikker på at banken godtar at du bruker studielånet som "inntekt" heller, siden det tross alt er et lån. Da bør du i alle fall være VELDIG sikker på å få en god jobb etter studiene. Hvis du er villig til å ofre litt privatliv er det rimeligste å leie sammen med noen andre. Du bør uansett ta opp maks studielån, siden det er rentefritt i studietiden. Stapp det inn på høyrentekonto og prøv å leve billig. Ikke kjøp bil som jeg gjorde, hehe!
Bobeline Skrevet 28. juli 2008 #12 Skrevet 28. juli 2008 Det er mulig du kan få lån dersom du har en medlånetaker. En medlånetaker vil bli ansvarlig for lånet dersom lånetaker ikke klarer å oppfylle sine betingelser. En medlånetaker vil slippe å stille med sikkerhet. Dette vil føre til høyere rente eller redusert mulighet for avdragsfrihet de første årene, dette avhenger av den enkelte finansinstitusjon. Et annet alternativ kan være kommunalt startlån til bolig. Det skader i hvertfall ikke å søke om dette, og et kommunalt startlån har bedre betingelser enn de fleste finansinstitusjoner vil kunne tilby. Jeg har kjøpt leilighet som student, og inntekten min består i hovedsak av studielån og stipend. En av foreldrene mine er medlånetaker, og dermed fikk jeg innvilget lån på 1,2 millioner til å kjøpe leilighet. Jeg har ikke valgt avdragsfrihet, og betaler dermed fullt avdrag for å gjøre nedbetalingstiden kortere. Det betyr at jeg må leve sparsommelig i noen år, men det mener jeg at det er verdt.
Alison Skrevet 28. juli 2008 #13 Skrevet 28. juli 2008 . Jeg er ikke så sikker på at banken godtar at du bruker studielånet som "inntekt" heller, siden det tross alt er et lån. studielånet kommer nok banken til å regne med at du trenger til å leve for og ikke til å betale renter på et boliglån. Du må da gjøre regning med å jobbe en god del ved siden av for å få stort nok lån til å kjøpe bolig.
AnetteR Skrevet 29. juli 2008 #14 Skrevet 29. juli 2008 Hei! Jeg skal begynne å studere til neste år, og har tenkt å spare meg opp 300 000 før dette. Hadde igrunn tenkt å bruke disse pengene til å betale leie på en leilighet, men nå lurer jeg på om det kanskje hadde lønnet seg å heller kjøpe en leilighet(forutsatt at jeg får lån). Jeg regner med å få iallfall 40 000 i stipend i året gjennom fagforeningen i den bedriften jeg jobber i nå. I tillegg vil jeg vel få et studielån som jeg på lånekassen har regnet ut at kommer til å være på 85 000 i året. Så hva tror dere? Er det mulig for meg å få huslån? Med 300' i formue ved inngangen til det året du søker lån, vil du ikke få stipend fra lånekassen, noe som er ganske økonomisk ugunstig. Hvis du har mulighet for å kjøpe året før vil det lønne seg (gjeld vil overstige formue). Ellers er min erfaring at det er veldig behagelig å leie som student. Det er så sosialt og hyggelig å bo sammen med venner, du slipper masse bekymringer og kostnader som man får med egen leilighet.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #15 Skrevet 30. juli 2008 jeg kan si det med engang.. spar deg bryet og vent.. du får ikke lån nå.. jeg har prøvd i fler banken og jobba 50% vedsidna studiene med fullt stipend og lån. så lenge ikke du har en samboer eller en far eller mor med relativt bra inntekt og LITEN gjeld som kan bli din 2. lånetaker har du ingen sjans.. siden den andre skal kompensere for deg.. de er ikke begeistra for studenter, og det er jo ikke så rart.. når ikke engang gir lån til folk som jobber på års vikariat fordi inntekta da ikke er fast over tid. og man ser alltid på hva man også skal ha av penger for å overleve.. og nei de dret i hva jeg fikk fra lånekassa, de ville se min forrige lønnslipp..
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #16 Skrevet 30. juli 2008 Tror det er vanlig at foreldrene må være kausjonister hvis man skal kjøpe leilighet som enslig student.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #17 Skrevet 30. juli 2008 Tror det er vanlig at foreldrene må være kausjonister hvis man skal kjøpe leilighet som enslig student. Hjelper da ikke å være kausjonist.. må da være lånetaker to hvis det skal være noen mulighet. for hvis de regner ut inntektene og utgiftene sifo har pluss boliglån, så ser de at jenta havner på minussiden. og det er ikke forsvarlig å gi lån til dog man har kausjonist.
Gjest Roxie Hart Skrevet 31. juli 2008 #18 Skrevet 31. juli 2008 Vi har fått lån på rundt en million, hadde 10% i egenkapital. Vi var begge studenter uten annen inntekt enn studielån og sommerjobb på det tidspunktet vi fikk innvilget lånet. Pant i boligen. Har hørt fra flere hold at det er langt lettere å få lån på "landet" enn i byen.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 1. august 2008 #19 Skrevet 1. august 2008 Selvfølgelig er det mulig å få lån som student! Vi er begge fulltidsstudenter, 2 og 3. året. Har bodd hjemme frem til nå, og har klart å spare opp 500 000 inkluderte studielån for begge to. Vi fikk en million i lån uten problem, og fikk kjøpt oss en fin leilighet litt utenfor byen. Blir mye billigere for oss enn å leie! Ingen kausjonister!
Alison Skrevet 1. august 2008 #20 Skrevet 1. august 2008 Selvfølgelig er det mulig å få lån som student! Det er ingen selvfølge at studenter får lån, og det er flere faktorer som må være til stede først. Dere hadde vært flinke til å spare opp 1/3 av innskuddet. Jeg vil også tippe at dere er godt i gang (går mot slutten?) av studier som gir gode muligheter til jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå