Gå til innhold

Barnevernet og bekymringsmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en kontakter barnevernet ang bekymring for barn som er hos samværsforelder annenhver helg vil det da skje noe?

Vet at denne faren driver med narkotika, og i tillegg har han en samboer som også har vært narkoman i mange år. Samboeren har ett barn som bor fast hos dem. Samværsforelderen har vært på avvenning flere ganger, men har nå fallt tilbake til gamle synder.

Er det mødrene til barna som vil få problemer? Kan en ringe barnevernet anonymt?

Takker for alle svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ringe barnevernet uten å oppgi navn ja, men de foretrekker navn av flere grunner. Men du MÅ ikke oppgi det.

Mødrene til barna vil ikke få noen problemer (dersom det ikke er de som er samværsforelder) - sånn bortsett fra at samværsforelder kan mistenke dem for at det er de som har gitt bekymringsmelding dersom navnet på melder ikke er kjent.

Hva som vil skje avhenger av hvordan barnevernet ser på saken, og hvor mye de mener at det haster.

Svært sansynlig vil de enten avlegge samværsforelder et besøk, eller snakke med h*n på telefon.

barnevernet SKAl ta alle bekymringsmeldinger på alvor.

Er du bekymret for barnet mens det er der, så er det bedre å ringe en gang for mye, enn en gang for lite

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde ikke nølt med å kontakte barnevernet. Barn skal ikke behøve å måtte vokse opp med narkomane foreldre for at den andre forelderen, den uskyldige parten, ikke skal få ubehageligheter. Er det barnets beste du vil, eller morens?

Skrevet
Jeg hadde ikke nølt med å kontakte barnevernet. Barn skal ikke behøve å måtte vokse opp med narkomane foreldre for at den andre forelderen, den uskyldige parten, ikke skal få ubehageligheter. Er det barnets beste du vil, eller morens?

Helt enig!

Jeg hadde ikke nølt idet hele tatt om jeg visste det du vet om foreldrene.

Skrevet

Jeg vet begge mødrene er bekymret men at det er lite de kan gjøre. Kjenner godt den ene moren og hun ble "truet" av FVK om at hun kunne miste omsorgen til far om hun nektet samvær. Av barnevernet fikk hun beskjed om at hun kunne miste omsorgen om hun sendte barna dit. Derfor lurte jeg på om det virker slik at det er mødrene som vil bli innkalt og avhørt. jeg vet med sikkerhet at far og samboeren driver med narkotika og er rimelig sikker på at det er salg inni bildet ögså. Jeg vet også at han antagelig vil skylde på mødrene, og derfor ville jeg høre om det virkelig blir gjort noe ved en slik melding. Om erfaringene er slik at barnevernet bare tar en tlfsamtale for å spørre far om han er narkoman(satt på spissen) vil det nok skade mer enn det hjelper...

Skrevet

De vil nok ha en samtale med alle involverte parter.

Barnevernet vil i dette tilfelle stille sterkere enn familievernkontoret, så dersom barnevernet kommer frem til at barna ikke skal til far, så er det et vedtak familievernkontoret også "retter seg etter".

Skrevet

Det er en ganske komplisert situasjon. Det er faktisk slik at hovedforsørger har ansvaret for barnet i øynene til barnevernet (BV). Det er hovedforsørger som har "ansvar" for barnas situasjon og det er riktig at hvis foreldren fortsetter å sende barna til den andre foreldren som man misstenker at barna ikke har det bra hos, uten å forsøke å ta tak i situasjonen, så vil barnevernet ta det alvorlig.

Komplisert.

Men BV kan kun åpne en undersøkelsesak hos den som har omsorgen for barnet. Det er den som har ansvaret for barnets ve og vel. Hvis man ringer inn en bekymring om at barna ikke har det bra hos samværsforeldren, og BV ønsker å undersøke saken, må det åpnes en undersøkelsesak på omsorgsforeldren.

Regelverket og praksisen virker ikke som har klare retningslinjer og rutiner på dette desverre.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det er en ganske komplisert situasjon. Det er faktisk slik at hovedforsørger har ansvaret for barnet i øynene til barnevernet (BV). Det er hovedforsørger som har "ansvar" for barnas situasjon og det er riktig at hvis foreldren fortsetter å sende barna til den andre foreldren som man misstenker at barna ikke har det bra hos, uten å forsøke å ta tak i situasjonen, så vil barnevernet ta det alvorlig.

Komplisert.

Men BV kan kun åpne en undersøkelsesak hos den som har omsorgen for barnet. Det er den som har ansvaret for barnets ve og vel. Hvis man ringer inn en bekymring om at barna ikke har det bra hos samværsforeldren, og BV ønsker å undersøke saken, må det åpnes en undersøkelsesak på omsorgsforeldren.

Regelverket og praksisen virker ikke som har klare retningslinjer og rutiner på dette desverre.

Jeg er ikke TS men sliter litt selv med samme problemet. Har fått samme beskjeder fra barnevern og familevernkontor og det føles nesten som en spiller russisk rulett. Det er jo ikke mange måter en kan gripe fatt i dette på. Her har barnefar innrømmet misbruk men jeg kan ikke forlange prøver. Advokaten sier jeg ikke vil vinne en sak i retten siden jeg ikke har noen beviser for hans bruk av narkotika. Så hva gjør en da? Jo en må bare gamble med at faren ikke drar en til retten siden en nekter samvær uten tilsyn. At faren skal få omsorgen er mitt største mareritt og det å være redd for dette 24/7 er helt forferdelig.

Skrevet

Ja det er vanskelig. Hvis man sender barna til samvær under tvil, så ha en loggbok der man hver gang skriver opp fakta vedr. samværene. Det vil ha stor vekt i retten, at man kan si at "den og den datoen måtte jeg hente barna fordi ditt og datt" fremfor "personen har vært ofte ruset og det har hendt at jeg har måttet hente barna"

Jeg kan ikke noe om dette juridisk sett, men det må være en veldig vanskelig situasjon å være i. Tror det er viktig å ha en advokat som er god på nettopp dette feltet. Det er også viktig å ha ett godt samarbeid med andre instanser, som f.eks familievernkontoret og barnevernet

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg vet begge mødrene er bekymret men at det er lite de kan gjøre. Kjenner godt den ene moren og hun ble "truet" av FVK om at hun kunne miste omsorgen til far om hun nektet samvær. Av barnevernet fikk hun beskjed om at hun kunne miste omsorgen om hun sendte barna dit. Derfor lurte jeg på om det virker slik at det er mødrene som vil bli innkalt og avhørt. jeg vet med sikkerhet at far og samboeren driver med narkotika og er rimelig sikker på at det er salg inni bildet ögså. Jeg vet også at han antagelig vil skylde på mødrene, og derfor ville jeg høre om det virkelig blir gjort noe ved en slik melding. Om erfaringene er slik at barnevernet bare tar en tlfsamtale for å spørre far om han er narkoman(satt på spissen) vil det nok skade mer enn det hjelper...

Bare så det er sagt så kan ikke familievernkontoret utøve noen makt her (om det er det du sier). De advarer vel bare om at far kan ende med omsorg om han går til sak mot mor fordi hun tilbakeholder samvær. Men om Barnevernet finner det svært sannsynlig at han er narkoman, skulle man jo tro at dette teller i mors favør om det blir sak av det. Om det er snakk om mistanker om omsorgssvikt, vil det jo bli et tema i en eventuell sak, og det er ikke da automatikk i at den som har tilbakeholdt samvær mister omsorgen.

Jeg ville meldt hvis det er som du sier. Barn skal ikke bo hos narkomane foreldre. Du kan være anonym, men BV foretrekker at du oppgir navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...