Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min kusine får sitt andre barn til høsten. Hun fikk sin første for halvannet år siden. Da hadde vi ikke så god kontakt, og jeg hadde ikke så god råd, så han fikk bare babytøy av meg til fødselen. Ingen dåpsgave da de ikke hadde noen dåpsfest og vi ikke hadde så god kontakt. Siden da har vi fått veldig god kontakt og er blitt gode venninner, og de kaller meg tante til sitt (snart sine) barn, noe jeg ser på som en stor ære. For nr to skal jeg også være fadder :)

Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ordne med fødsels- og dåpsgaver. Jeg vil gi penger til i alle fall en av anledningene, kanskje til begge anledningene, eller blir det dumt? Jeg vil også gi tilsvarende til den eldste da han ikke fikk så mye av meg da han ble født. Jeg vil ikke forskjellsbehandle selv om jeg bare er fadder til den ene, begge er jo mine "nevøer", så han får det samme som lillebror, både til fødsel og dåp.

Jeg har alt snakket med kusinen min om å gi barna penger i gave, og det syntes hun var en god ide, da de ikke har mulighet til å spare så mye til barna selv. Hun skal åpne kontoer til begge barna, slik at jeg kan sette inn.

Nå har bedre råd, og jeg tror jeg kan klare å gi dem begge 1000 kroner hver i alle fall til en av anledningene, kanskje til begge anledningene. Er det et akseptabelt beløp? Hvordan kan det oppleves for foreldre som ikke kan sette av like mye? Kan det oppleves kjipt å ta i mot så mye da? Jeg tror helst at de blir glade for det.

Jeg har også tenkt å gi penger på konto til bursdag og jul. Men hva er passe beløp her? 200? 300? Når de blir eldre og skjønner mer av pakkestyret, har jeg tenkt å gi en ting ved siden av som de kan pakke opp. Familiesituasjonen er slik, og har vært slik noen år, at de ikke kommer til å få all verden av øvrig familie som besteforeldre og onkler og tanter på hennes side annet enn fra meg. Vil også gi et større beløp når/om de konfirmerer seg, men det er jo mange år til enda, så det tenker jeg ikke på nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye man ønsker å gi i gave til fødsel og dåp er vel opptil hver enkelt. Noe som er mye for andre er lite for andre igjen og omvendt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du nå i ettertiden skal kompensere for hennes første fødte da dere ikke hadde noe særlig kontakt med hverandre da. Det må da være tilstrekkelig å ta utgangspunkt i nåtiden. Skulle alle begynne å tenke slik at en må kompensere for manglende gaver vil man jo kunne blakke seg fullstendig.

Personlig synes jeg 1000 kroner er for mye. Jeg ville satt en maks grense på 500 kroner når det kom til dåpsgaven når du er fadder. Når det kommer til andre anledninger som bursdager synes jeg 300 - 400 kroner er mer enn nok.

uansett, det er jo du selv som bestemmer hva du synes er mest fornuftig.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke for å kompensere at jeg vil gi det samme til den eldste, men for at jeg føler at det blir en form for forskjellsbehandling om jeg ikke gir til han også når han "bare" fikk litt babytøy når han ble født, skjønt de ble jo glade for det også. Men jeg skjønner hvordan du tenker, og jeg har tenkt på det selv, men har bestemt meg for at det føles riktig å gjøre det slik. Og det gjelder bare fødsels- og dåpsgave, og det gjelder bare de to, ikke barn til alle andre venninner.

Tusen kroner er kanskje mye, så jeg er litt usikker.

Skrevet

Jeg ville vel kjøpt litt klær også til den nye babyen eller noen leker (Eller eventyr/sanbok, det kan jo også storebror ha glede av) til fødselen.

I dåpsgave kan du gi noe annet (eller penger). Storebror har egne faddere som har gitt han gaver, så du skal ikke tenke på at det blir urettferdig her. Synes imidlertid at 1000 kr hørtes litt mye ut.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville vel kjøpt litt klær også til den nye babyen eller noen leker (Eller eventyr/sanbok, det kan jo også storebror ha glede av) til fødselen.

I dåpsgave kan du gi noe annet (eller penger). Storebror har egne faddere som har gitt han gaver, så du skal ikke tenke på at det blir urettferdig her. Synes imidlertid at 1000 kr hørtes litt mye ut.

Ja, sant det, storebror har egne faddere. Jeg tenkte mest på at de skulle få like mye av tanta si ;) Tenker jeg heller legger meg på 500 -700 kr til dåpen.

Eventyr eller sangbok høres ut som en god ide. Det er jo noe begge kan ha glede av. Og litt babytøy til den lille. Da får de jo likt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...