Gå til innhold

Slanking og mensen

Anbefalte innlegg

Gjest Slankern
Skrevet

Hei

Jeg er 33 år og har slanket meg i nesten 3 måneder nå. Jeg har et kaloriinntak på ca. 1000 om dagen (normalt er vel ca. 1800 kcal). Jeg har gått ned ca. 7 kg. Jeg synes ikke dette har vært spesielt hardt, jeg går ikke sulten men er forsiktig med hva og hvor mye jeg spiser.

Etter den første måneden fikk jeg mensen ca. 10 dager tidligere enn normalt- en veldig svak en. Så skjedde det igjen neste gang, ca. 10 dager for tidlig. Etter det, normale 30 dager også gangen etter der. Saken er at denne var også veldig svak og nå har jeg hatt litt blod i ca. 20 dager!

Er det noen andre som har opplevd lignende pga slanking? Er det for mye på for kort tid? Kanskje det er en annen grunn....får vel komme meg til lege hvis dette fortsetter. :-|

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

så lenge man ikke blir undervektig så tror jeg ikke det har noe å si på mens om man slanker seg mye på kort tid. Hvertfall har det ikke hatt noe å si for meg, jeg har gått ned 40 kg på 5 mnd. Men jeg var overvektig i utgangspunktet og fortsatt ikke beinrangel.

Gå til lege du for å få sjekket dette ut

Skrevet
så lenge man ikke blir undervektig så tror jeg ikke det har noe å si på mens om man slanker seg mye på kort tid. Hvertfall har det ikke hatt noe å si for meg, jeg har gått ned 40 kg på 5 mnd. Men jeg var overvektig i utgangspunktet og fortsatt ikke beinrangel.

Gå til lege du for å få sjekket dette ut

Takk for svar- jeg tror nok jeg skal det. Jeg er 1.61 veier nå 56 kilo- ganske normal mao.

Gjest Gjest
Skrevet

Om det er pga. slankingen du har mistet mensen vet jeg ikke. men 1000 kcal om dagen er veldig lite...

Gjest Bolledeig
Skrevet

Ved bortfall av menstruasjon i over 3 mnd bør man undersøke lege. Det er mange årsaker til at menstruasjonen forsvinner/svekkes og det trenger ikke nødvendigvis være farlig (jeg mister min hele eksamensperioden pga stress) men det kan være lurt å sjekke at det ikke ligger noen bakenforliggende årsaker (hormonubalanse, graviditet eller liknende) dersom det går en viss tid.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Jente 16_*
Skrevet

Jeg gikk ned 8-9 kilo på 3 måneder som følge av for lite matinntak. Har ikke hatt mensen siden mars! BMI-en min er 21,4 og normal.

Nå spiser jeg som normalt igjen, men unngår å legge på meg.

Noen som vet om man må gå opp igjen i vekt for å få tilbake mensen, eller om den kommer tilbake av seg selv etter hvert?

Skrevet

Mensen kan forsvinne ved ekstrem slanking selv om man ikke er undervektig. Har hørt noe om at kroppen må produsere visse fettsyrer for at man skal være fruktbar og dermed ha vanlig mens.

Jeg ville tro at mensen din kommer tilbake hvis du fortsetter og spise normalt. Kroppen trenger bare å stabilisere seg først jente 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...