Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sandria
Skrevet

Har lett gjennom lånekassens sider, men uten å finne svar på det jeg lurer på. Jeg tok studiespesialisering i fjor og hadde lån og stipend fra lånekassen det året. Så ble det endring i planene, og jeg har arbeidet det siste året, og begynt å nedbetale på studielånet.

Nå har jeg kommet inn på en bachelorutdannelse fra høsten, og planlegger å søke om lån og stipend igjen. Må jeg da fortsette å betale på det lånet jeg har fra tidligere, eller får jeg utsettelse på det inntil jeg er ferdig med utdanningen min?

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de stopper lånet automatisk når du søker om lån og stipend igjen.

Skrevet

Du betaler ingenting saa lenge du mottar stoette fra laanekassen. Tror rentene dine fryses og.

Skrevet

Så lenge du mottar støtte vil rentene dine og alt fryses ja, automatisk.

Men jeg har et litt annet spørsmål jeg håper noen andre kan svare på. Jeg har i likhet med TS et lite studielån som jeg har betalt på dette året. Til høsten skal jeg gå skole igjen, men jeg skal IKKE motta stipend og lån. Hvordan får jeg fryst rentene da? For jeg skal jo slippe å betale renter mens jeg er under utdanning selv om jeg ikke mottar støtte så vidt jeg har skjønt? Søker man om å få rentene slettet i etterkant?

Har prøvd å ringe Lånekassen sånn 473 ganger de siste dagene, men de svarer jo ALDRI! Hva er trikset for å komme gjennom? :P

Skrevet

Saa vidt jeg forstaar betaler du ikke noe, men rentene vil loepe saa lenge du ikke mottar stoette fra laanekassen. Saa de fryser rentene kun om du faar stoette fra dem. Jeg tror jeg har lest det en eller annen plassen paa hjemmesidene deres (men det er vanskelig aa finne fram til noe nyttig der)

Skrevet
Saa vidt jeg forstaar betaler du ikke noe, men rentene vil loepe saa lenge du ikke mottar stoette fra laanekassen. Saa de fryser rentene kun om du faar stoette fra dem. Jeg tror jeg har lest det en eller annen plassen paa hjemmesidene deres (men det er vanskelig aa finne fram til noe nyttig der)

Jepp, derfor lønner det seg å ta opp støtte fra de selv om man ikke trenger det, dersom man er støtteberettiget. Er jo bare å sette pengene inn på konto uten å røre dem, og betale dem tilbake rett etter at utdanningen er ferdig, eller bruke dem i forbundelse med at man etablerer seg etter studiene.

Gjest antigartner
Skrevet

Du kan søke om rentefritak. Det kan du få hvis du er støtteberettiget.

Jeg fant dette på lånekassens hjemmesider.

Lykke til!

Skrevet

Om du ikke skal ha lån fra lånekassen må du søke om betalingsutsettelse og rentefritak. Dette må være i papirform fikk jeg beskjed om. Ta deg opp et bitte lite lån, så slipper du hele papirmølla..

Gjest Gjest
Skrevet

Jepp, ta opp lån, sett dem på konto i f.eks. Skandiabanken - mellom 4 og 5 prosent rente på vanlig konto der. Da blir det en god del gratis hundrelapper på deg :) Så tjener du penger istedenfor å tape penger på frimerker, turer til postkontoret osv. osv.

Gjest Varsia-utlogget
Skrevet

Det er ikke det at jeg ikke trenger lån (for penger blir det lite av...), men jeg planlegger å studere i mange år fremover, og jeg vil derfor ikke bruke opp ett av årene jeg har rett på støtte (det er jo max. 8 år, og jeg har allerede brukt ett...) på et år der jeg strengt tatt ikke trenger det! Jeg vil ikke risikere å plutselig stå der uten lån når jeg skal ta mitt siste år på universitetet om -7 år!

Dette året skal jeg nemlig ta realfag ved et privatgymnas.

Ble litt forvirret av svarene deres nå... Har jeg ikke rett til å få slettet rentene fordi jeg ikke søker om lån? Jeg trenger jo lån senere!! :)

Gjest antigartner
Skrevet
Ble litt forvirret av svarene deres nå... Har jeg ikke rett til å få slettet rentene fordi jeg ikke søker om lån? Jeg trenger jo lån senere!! :)

Det nærmeste jeg kom et svar, var det jeg skrev til deg i mitt forrige innlegg.

Se lenken som står der.

I tillegg bør du absolutt prøve å få lånekassen i tale, men jeg vet at det er vanskelig å komme gjennom på telefonen hos dem.

Lykke til med realfagene!

Hva har du tenkt å studere senere?

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Takk for svar:)

Lest litt på det nå, og tror jeg har forstått riktig. Jeg ber altså om betalingsutsettelse nå, og ber om rentefritak _etter_ at året er omme?

Jeg aner ikke helt hva jeg skal studere, så strengt tatt aner jeg ikke om jeg trenger så mange år med lån og stipend, mest sannsynlig hadde det gått fint selv om jeg hadde tatt lån i år og... Men jeg vil jo helst være på den sikre siden, plutselig ombestemmer man seg mtp. studier, og må begynne på nytt, og da kan det være godt å ha noen år tilgode med rett på studielån... ;) For tiden vurderer jeg hvertfall økonomi, geologi eller noen ingeniørfag (5-årig, så klart), men må nesten se hvordan jeg trives med realfagene før jeg tar en endelig avgjørelse.

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Bare for å kuppe tråden litt mer;

Det kommer vel nå snart en regning som skal betales 15.08. Hvis jeg søker om støtte nå, vil jeg da måtte betale den regninga? :klø: Regner vel egentlig med det.

Skrevet

Du søker om rentefritak etter at året er omme ja, fristen er vel innen tre år om jeg ikke husker helt feil. Du må da dokumentere at du har gått skole og bestått eksamen.

@Britt Banditt: søker du støtte nå trenger du ikke betale regningen som forfaller 15.08.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...