Gå til innhold

Frimerker, hvor mange?

pittie

Anbefalte innlegg

Skal sende en konvolutt på 180gr, noen som vet om jeg bare kan klistre på 3 valørløse frimerker? eller kan disse kun brukes en om gangen?

:ler: Tåpelig spørsmål men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant ut på egenhånd ^^

Quote: " Frimerkene vil være gyldige i kombinasjoner med andre merker for å dekke høyere portosatser."

Så da regner jeg med de går med seg selv og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente85

Tre A-merker tilsvarer 21 kr og vil ikke være nok porto på et brev som veier 180 gr. Der må du på med 23 kroner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

180 gram koster 23 kroner, så da må du ha frimerker for minimum det.

Hvis det er de 7 kroners valørløse du har så blir det jo for lite med 3. Men mulig de fins i større valører også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes valører fra 0,50 øre og oppover til 50.!

Altså: 0,50- 1 krone, 2 kroner, 3 kroner og so on.:)

Klistre de du har, og kjøp de kronene du mangler i fimerker på postkontor, eller i butikk med post i butikk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes valører fra 0,50 øre og oppover til 50.!

Altså: 0,50- 1 krone, 2 kroner, 3 kroner og so on.:)

Jeg tenkte på valørløse, om de bare finnes i opptil 20 gram(dvs 7 kr per i dag), eller om det finnes valørløse opptil 50 gram, opp til 100 gram osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte på valørløse, om de bare finnes i opptil 20 gram(dvs 7 kr per i dag), eller om det finnes valørløse opptil 50 gram, opp til 100 gram osv.

Det finnes valørløse på 7, 9 og 11 kroner. Dette er portosatsene for 20 grams brev i henholdsvis Norge, Europa og Verden.

Dersom du sender et brev på 180 gram er portosatsen i dag 23 kroner. Ved bruk av valørløse frimerker for Norge 20 gram blir dette tre frimerker og tilleggsporto på 2 kroner. Dersom en bruker valørløse Europa frimerker for 20 gram blir dette 2 frimerker og tilleggsporto for 5 kroner. Dersom en bruker valørløse Verden frimerker for 20 gram blir dette 2 frimerker og 1 krone i tilleggsporto.

I tillegg kommer tilleggsporto på 21 kroner dersom pakken overstiger 7x26x36 cm i mål. Det er nok å overstige ett av målene. Tillegget er 31 kroner dersom brevet er over en kilo tungt.

De valørløse frimerkene er gyldige i 50 år fra kjøpsdato, er uavhengige av portostigning, og har gjort frankering langt enklere for meg.

Et annet alternativ er smartpost, der den største konvolutten (C4) koster 30 kroner og har porto for fri vektgrense. Der er det formatet, og ikke vekt som bestemmer prisen. Smartpost lønner seg fra 350 gram ved bruk av C4 konvolutt. Smartpost C5 lønner seg fra 350 grams brev, dersom konvoluttkostnader ikke er ibergnet. I så tilfelle lønner det seg med C5 konvolutt fra 100 gram. Smartpostkonvolutt C6 og E65 vil lønne seg for alle vektklasser, når konvoluttkostnader er iberegnet. Dessverre er ikke formatet like medgjørlig. Tillegg for format 7x26x36 kommer i tillegg for alle smartpostkonvolutter, dersom det er nødvendig.

Helt til slutt Postens portosatser fra deres nettsider;

http://www.posten.no/NR/rdonlyres/E906DF45...iste_250608.pdf

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...