Gå til innhold

Fri bar? Overnatting?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er veldig i begynnelsen av planleggingsfasen, men ønsker å få satt ned et lite budsjett og kanskje en spareplan :) Vi gifter oss januar 2010. Skal ha et lite hotell lukket kun for oss som er i bryllupet! Selvfølgelig spanderer vi som brudepar drikke til maten + avec, men hva synes dere om at resten av kvelden må betales på egenhånd? Vi tenker litt som så at vi ikke ønsker at folk skal forsyne seg grovt fra en fri bar, mtp på fyll (og ikke pengene!)

Vi har mye overnattingsplasser i nærområdet, men noen ønsker og må sikkert ta inn på hotellet. Nå vil prisen der være 980,- for et dobbeltrom, som da inkl. bading i helt nytt spaanlegg. Er dette noe dere også synes gjestene kan betale selv, eller står brudeparet for overnatting også til alle sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det skal være fri bar i bryllup, men at gjestene kan betale overnatting selv.

Skrevet
Jeg synes det skal være fri bar i bryllup, men at gjestene kan betale overnatting selv.

enig!

Skrevet

Overnatting bør gjestene betale selv.

Ang fri bar når det arrangeres på hotell, kan det jo fort bli veeeldig dyrt. En løsning kan jo være at hver gjest får 2-3 bonger hver, og betaler selv hvis de vil ha mer. Sånn har det vært på hotellbrllupene jeg har vært på.

Annerledes når man leier annet lokale og kjøper inn drikke og står for baren selv. Da bør det være fri bar.

Skrevet

Jeg er enig med Arwen. Vi gjorde det sånn; gjestene ordnet overnatting selv og vi hadde fri bar.

Jeg var i et bryllup for noen år siden der brudeparet betalte overnatting for oss. Det var på ei øy, alle måtte jo overnatte, og jeg tror kanskje det var fordi brudeparets foreldre fikk overnattinga til veldig gode priser. Vi sov i små hytter - jeg, mannen, broren min, mamma og mormor i samme hytte. Det var egentlig veldig koselig.

Skrevet

Vi spanderer fri bar. Gjestene betaler overnatting selv, men vi har ordnet rimelige priser.

Om brudeparet ikke har fri bar er jo opp til dem selv, men dette bör opplyses om i innbydelsen slik at folk har med penger (om det finnes betal-bar da). Ellers kan jo bonger brukes om en vil spandere noe, men i begrensede mengder.

Overnatting tror jeg de fleste gjester regner med å betale selv.

Skrevet

Jeg syns det er greit at gjestene betaler både overnatting og drinker. Sånn blir det sannsynligvis i vårt bryllup, hvis vi ikke leier et sted selv. Evt betaler vi for alkoholfritt (og blandevann). Vi legger ikke opp til noen kjempeFEST heller da, men en koselig kveld med prating, dans, litt underholdning og "tidlig" kvelden.

Jeg har vært i flere bryllup hvor vi måtte betale alt i baren selv, det ble opplyst i invitasjonen, og ingen reagerte på det som jeg la merke til. Men det er greit å vite om det på forhånd, og det er også greit å vite om det går an å betale med kort eller ikke.

Skrevet

Gjestene står for betaling av overnatting, noe annet ville vært rart så lenge det er snakk om hotellpriser! Det tror jeg folk regner med å gjøre også.

Ang. bar så tenker jeg at hvis det ikke er pengene det står på, så kan man kanskje ha fri bar? Ser for meg at det blir veldig tamt hvis folk får drikke til maten og til kaffe avec, og må betale resten selv.. Men nå er jeg veldig redd for at mine trauste, stive nordmenn av noen bryllupsgjester ikke skal klare å mingle og småprate i mitt bryllup, så vi har fri bar og sørger for nok drikke både med og uten alkohol. (Vi har festen i et samfunnshus)

Så gjenstår det å se om folk klarer å begrense seg så det ikke vipper over til å bli motbydelig og for mye av det gode..

Skrevet

Våre gjester betaler for egen overnatting, men vi har fri bar. Jeg skjønner jo at noen ikke har råd til å ha fri bar, men jeg har vært i en del bryllup, og alle unntatt ett har hatt fri bar. Husker det var litt kjipt uten fri bar. Vi fikk bare en drikkebong. Derfor var det er kriterie at vi skulle ha det.

Skrevet

Overnatting sørger gjestene for selv, men det er klart at vi kan være behjelpelig til å finne et egnet sted for dem (vi har bl.a. gjester som aldri har vært i byen vi gifter oss i)

Vi har fri bar, men har sørget for å ha en dreven bartender.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde fri bar (og det ble ikke noe fyllekalas av den grunn, de fleste kjenner sine begrensninger..), mens gjestene betalte reise og opphold selv. Vi hjalp til med å finne overnatting til de som trengte det, alt fra hotell til campingplasser og en hageflekk til et telt hos nær familie.

Skrevet

På et hotell er baren selvsagt bemannet av en erfaren bartender, så da burde det være mulig å begrense fylla...

Vi leide lokale og kjøpte inn selv, men hadde baren bemannet av en erfaren bartender, og null problemer med fyll. Om det er selvforsyning er det et større problem... bartendere skal jo følge litt med på hvem de serverer også...

Skrevet
Hei!

Vi er veldig i begynnelsen av planleggingsfasen, men ønsker å få satt ned et lite budsjett og kanskje en spareplan :) Vi gifter oss januar 2010. Skal ha et lite hotell lukket kun for oss som er i bryllupet! Selvfølgelig spanderer vi som brudepar drikke til maten + avec, men hva synes dere om at resten av kvelden må betales på egenhånd? Vi tenker litt som så at vi ikke ønsker at folk skal forsyne seg grovt fra en fri bar, mtp på fyll (og ikke pengene!)

Vi har mye overnattingsplasser i nærområdet, men noen ønsker og må sikkert ta inn på hotellet. Nå vil prisen der være 980,- for et dobbeltrom, som da inkl. bading i helt nytt spaanlegg. Er dette noe dere også synes gjestene kan betale selv, eller står brudeparet for overnatting også til alle sammen?

Jeg synes det holder at dere spanderer drikke til maten + avec. Jeg er selv ung og glad i å drikke vin, bare slik at du ikke trur at dette påvirker min mening=)

Drikke ut over dette er typisk norske drikkevaner, og vil som regel ende i fyll. Dette kan raskt skape ubehagelige situasjoner. Og dette skjer alltid, med mindre du kun har et lite familiebryllup. Noen vil også føle situasjonen som ubehagelig. Når jeg er i bryllup med betal-bar, har jeg aldri noe i mot å betale egne drinker ut over kvelden. Av en eller annen grunn er det en sammenheng mellom de som ikke vil bruke så mye penger i baren, og de som drikker mest når det er åpen bar...

Hotell er klart gjestenes egen kostnad.

Skrevet
Og dette skjer alltid, med mindre du kun har et lite familiebryllup.
Vi hadde ca 80 oppmøtte gjester, i alle aldre, og altså så vidtr vi har klartå få vite om i alle fall, ingen problemer med fyll. Det skjer ofte, sant nok, spesielt ved selvforsyning eller bemanning av noen som ikke er bartendere, men ikke alltid...
Skrevet
Drikke ut over dette er typisk norske drikkevaner, og vil som regel ende i fyll. Dette kan raskt skape ubehagelige situasjoner.

Dette sier vel mer om dine bekjente enn resten av verden. Jeg har ikke opplevd dette i et eneste selskap jeg har vært i hvor det har vært fri bar.

Skrevet

hvis du et bekymret for full og ikke pengene, kan man evt høre med stedet dere skal om å lage et bond system, hver gjest for så så mange bonger hver.

Skrevet
Overnatting bør gjestene betale selv.

Ang fri bar når det arrangeres på hotell, kan det jo fort bli veeeldig dyrt. En løsning kan jo være at hver gjest får 2-3 bonger hver, og betaler selv hvis de vil ha mer. Sånn har det vært på hotellbrllupene jeg har vært på.

Annerledes når man leier annet lokale og kjøper inn drikke og står for baren selv. Da bør det være fri bar.

Enig med deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi gifter oss snart, og vi har nettopp kjøpt nytt hus og pusset opp en del, ny bil har vi også måttet kjøpe. Pga dette så vi oss rett og slett ikke råd til å ha fri bar. Bryllupsfesten skal vi ha på et samfunnshus og vår løsning blir at vi selger drikke etter kaffen. Prisene blir ca 10 kr for en øl og 20 for en drink, sånn at vi kanskje går opp i opp. Dette informerte vi om i invitasjonen og har ikke hørt noen negative reaksjoner på dette. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det holder at dere spanderer drikke til maten + avec. Jeg er selv ung og glad i å drikke vin, bare slik at du ikke trur at dette påvirker min mening=)

Drikke ut over dette er typisk norske drikkevaner, og vil som regel ende i fyll. Dette kan raskt skape ubehagelige situasjoner. Og dette skjer alltid, med mindre du kun har et lite familiebryllup. Noen vil også føle situasjonen som ubehagelig. Når jeg er i bryllup med betal-bar, har jeg aldri noe i mot å betale egne drinker ut over kvelden. Av en eller annen grunn er det en sammenheng mellom de som ikke vil bruke så mye penger i baren, og de som drikker mest når det er åpen bar...

Hotell er klart gjestenes egen kostnad.

Takk for kjempeflott innspill! :) Vi har tatt en avgjørelse, og vi kjører 2stk bonger pr.person etter middag og avec. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...