MellonCollie Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Eier en Staffordshire Bullterrier på 5 år. Oppfatter henne som en trygg, glad og fornøyd hund. Får mye oppmerksomhet og stimuli. MEN.. vi har nettopp flyttet, og her har vi en herlig liten hage. Hun har nå mulighet til å stå i bånd ute, og trives kjempegodt med å ligge på plenen med en pinne, og har også muligheten til å gå inn dersom hun blir lei. En fin ordning både for oss og henne, etter å ha bodd i leilighet i byen i flere år. Problemet er bjeffing. Vi har slitt med dette tidligere også, ved at hun har bjeffet når det ringer på, og også tidvis om det går noen forbi. Nå har dette da blitt et større problem, ettersom hun begynner å bli husvarm nok til å anse omtrent hele nabolaget som sitt område Det er heldigvis ikke høy bjeffing som aldri stopper, men alltid en "boff" eller to dersom mennesker går forbi. Og mye mer dersom det er andre dyr. Vi har forsøkt å overse det, men det hjelper ikke. Har også forsøkt å si "nei" og negativ konsekvens med å måtte komme inn, men jeg tror ikke hun ser koblingen. Virker som hun bare ble usikker av dette, så det har vi gitt opp med. Får mye ros dersom det er lyder rundt henne og hun ikke bjeffer / boffer, men dette gir heller ikke mye effekt, tror ikke hun skjønner hva hun får ros for. I går forsøkte samboer å legge henne på rygg når det ringte på og hun begynte å bjeffe. Dette virker som virket, da hun ble stille med en gang, og det var ikke noe mer varsling i går. Kan det da være at hun nå kobler bjeffing med noe galt, og kan det være verdt å gjenta? Men jeg er veldig usikker - er dette en riktig ting å gjøre? Hun virket ikke usikker av det slik som hun ble på den andre, men det er vel en litt omstridt metode? Er det noen som har andre tips og råd? Ettersom det kommer en baby om bare noen uker ønsker vi også å få dette på plass best mulig på forhånd, slik at ikke vi "overreagerer" mot henne dersom vi er slitne en dag og hun bjeffer og vekker sovende baby f.eks.. Kommer ikke noe godt ut av det for noen.
mariussij Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Jeg har samme problemet med min hund, men jeg vet hvorfor hun gjør det. men får ikke lagt det av henne. min hund gjør dette fordi, der vi bodde før var det mange alkoholikere og narkomane som var flink til og plutselig bare kom inn, som hun jaget ut. hund bjeffer når det ringer på, banker på og når folk kommer rett in som jeg vet om. med en gang hun ser og kjenner personen så går alt bra. og hun slutter og bjeffe og går å legger seg igjen. her hjelper det heller ikke med noe nei, jeg skal prøve det å legge henne på rygg å se om det hjelper med min hund:)
MidnightChildDreamer Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Vi har også en hund, men den har lagt ifra seg bjeffing og alle andre uvaner for leeeenge siden!! Evt IKKE! Jeg gikk inn hit for å få tips jeg, MellonCollie. Helt tilfeldig. Og jeg må si jeg knakk godt sammen når jeg så hvem som hadde skrevet innlegget. :hoho: internett er for lite for oss begge
MellonCollie Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. juli 2008 Vi har også en hund, men den har lagt ifra seg bjeffing og alle andre uvaner for leeeenge siden!! Evt IKKE! Jeg gikk inn hit for å få tips jeg, MellonCollie. Helt tilfeldig. Og jeg må si jeg knakk godt sammen når jeg så hvem som hadde skrevet innlegget. :hoho: internett er for lite for oss begge Jeg lurte på hva i alle dager du hadde å bidra med for noe fornufitg i denne tråden, ja - hehe! Nei, vi får håpe noen kloke sjeler kommer med tips.
SummerJoy Skrevet 24. juli 2008 #5 Skrevet 24. juli 2008 Cæsaren (han hundemannen på tv korrigerer jo uønsket bjeffing med et høyt, bestemt og tydelig HYYYYYYYYSCHHHJ. Sånn spesiell lyd han lager. Også tar du opp fingen. Kan jo være verd å gjenta og gjenta. Ville ikke lagt hunden i bakken. Underkaste seg hver gang det ringer på? Nei, hvorfor i all verden skal den måtte gjøre det? Overse er heller ingen løsning, hun må få beskjed om at det ikke er tillatt å bjeffe.
primadonna Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 tror hu blir redd når pluttselig det kommer en ding dong hu bjeffer for å jage vekk truende objekt altså alt som er inne på "hennes område"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå