Gå til innhold

Treningsprogram - hva syntes dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Chica_*
Skrevet

Jeg tenker det er på tide å begynne å trene nå! Ihvertfall for min del ;)

Fikk øye på dette treningsprogrammet her inne (følg linken nederst i artikkelen så finner dere selve programmet..):

http://www.kvinneguiden.no/magasin/helse/k...keprogram/53958

hva tenker dere?

syntes det virka veldig fint, i og med at man ikke trenger å bruke vekter, og siden det kan utføres både hjemme og på treningssenteret..

;)

(kan noen forresten fortelle meg hvordan man legger inn lenker i forumet? Skjønte det ikke helt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ser kjempebra ut :klappe: Jeg bruker mange av de samme øvelsene selv. Hvis det gjør vondt å utføre en bestemt øvelse, prøv å finne ut hvordan den skal gjøres riktig, eventuelt finne en annen øvelse som tar de samme musklene. Og en ting til, hvis du gjør alle øvelsene i det programmet tre runder som det er foreslått, er det ganske mye trening :) Hvis du synes det blir for mange øvelser kan du for eksempel dele opp i to, og trene to ganger i uken i stedet. De musklene du kan trene hver gang er de store muskelgruppene som mage - rumpe - lår - rygg.

Gjest Gjest_Chica_*
Skrevet

Tusen takk for bra tips :) Kan jo ikke slite meg helt ut i begynnelsen! hehe..

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det ser kjempebra ut :klappe: Jeg bruker mange av de samme øvelsene selv. Hvis det gjør vondt å utføre en bestemt øvelse, prøv å finne ut hvordan den skal gjøres riktig, eventuelt finne en annen øvelse som tar de samme musklene. Og en ting til, hvis du gjør alle øvelsene i det programmet tre runder som det er foreslått, er det ganske mye trening :) Hvis du synes det blir for mange øvelser kan du for eksempel dele opp i to, og trene to ganger i uken i stedet. De musklene du kan trene hver gang er de store muskelgruppene som mage - rumpe - lår - rygg.

Muskler er ferskvare og man bør trene på en slik måte at man orker å gjøre det ofte. Muskler som ikke brukes omdannes til fett. Det er ikke engang tull. Biokjemien viser at det faktiske er det som skjer.

Styrketrening en gang i uken er derfor ganske bortkastet, dersom man ellers er inaktiv. Man får like mye treningsverk hver gang, og omtrent ingen effekt over tid.

Dersom man ellers trener annen type trening eller har et aktivt liv, kan man spe på med en ren styrkeøkt i uka. Da vil det være en variasjon, og siden man i den andre aktiviteten garantert bruker musklene, forsvinner de ikke så raskt.

Gjest Gjest_Chica
Skrevet

OK! Takk :)

Hvor ofte bør man trene styrke og utholdenhet i uka da?

I styrkeprogrammet jeg tenkte på er det jo stort sett ikke vekter, hvordan er det kontra å trene med vekter?

:skravle:

Gjest Gjest_Fysio_*
Skrevet
Muskler er ferskvare og man bør trene på en slik måte at man orker å gjøre det ofte. Muskler som ikke brukes omdannes til fett. Det er ikke engang tull. Biokjemien viser at det faktiske er det som skjer.

Det at muskler omdannes til fett (eller at fett kan omdannes til muskler) er en myte. Muskelceller og fettceller er to helt forskjellige typer celler med forskjellige oppgaver og kan aldri omdannes til andre typer celler.

Det som derimot ofter skjer når man slutter å trene er at man legger på seg i form av fett fordi man ikke regulerer kaloriinntaket etter det reduserte aktivitetsnivået. Men noen omdanning fra en celletype til en annen skjer altså ikke.

Skrevet

Det er mange måter å legge opp treningen på :)

Jeg trener mandag - onsdag - fredag.

Mandag: kombinasjon av styrkeøvelser og kondisjonsøvelser.

Onsdag: Utholdenhet. Joggetur eller squash.

Fredag: Styrketrening.

Ved å dele det opp slik får jeg masse variasjon i treningen, som både er bra for musklene og motivasjonen. Kroppen får også tid til å ta seg igjen mellom hver økt. Hvis du trenger mer inngående tips om konkrete øvelser kan jeg godt skrive om det, men det gidder jeg ikke gjøre uoppfordret siden det tar tid... :trene:

Gjest Gubbe
Skrevet

Typisk husmortrening. Skal man få effekt, så må det trenes ordentlig. Dvs skikkelige baseøvelser og MOTSTAND.

Skrevet
Typisk husmortrening. Skal man få effekt, så må det trenes ordentlig. Dvs skikkelige baseøvelser og MOTSTAND.

Jeg synes du skal prøve før du kritiserer. Der jeg jobber har de leid inn en profesjonell instruktør en gang i uka. Det er veldig mange av de samme øvelsene. Jeg har vært med på det noen måneder, og jeg har hatt PLENTY av effekt. Prøv å ta øvelsene ett minutt av gangen, for eksempel.

Jeg har spilt squash i noen år, og var vel i nogenlunde grei form. Men jeg skal love deg at svetten renner godt og jeg blir god og støl etter trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...