Gå til innhold

Snusfornuftig

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får ofte høre at "fælt så snusfornuftig du er da". Jeg tolker det negativt ment, men selv selv syns jeg ikke det er så ille å være det, om det er snusfornuftig jeg er...

Det kan være ting som at jeg ikke vil bli med venner ut og spise om jeg ikke ser meg råd til, det går fort over 300 kroner pr pers når vi går ut og spiser. Eller at jeg ikke vil være med på stranden nå som jeg brygger opp til en forkjølelse. Eller det kan være at jeg ikke vil kjøpe meg en soft is sammen med de andre dersom jeg allerede har fått i meg en del ekstra kalorier tidligere den dagen. Slike ting. Jeg sier jo ikke alltid nei for å spare penger eller kalorier el. Jeg blir med jeg om jeg ikke kan se at det blir et større eller mindre problem av det i ettertid som dårlig råd, sykdom og slikt.

Jeg ser ikke noe galt i å være fornuftig på den måten, men av og til blir jeg visst oppfattet som noe negativt.

Hva mener dere? Er det negativt å være fornuftig, eller er det noe positivt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg blir ofte beskyldt for å være snusfornuftig, og det er nok negativt ment. Jeg vet jeg kan være irriterende fornuftig, men at fornuftig skal være negativt synes jeg er sprøtt. Det blir vel sett på som kjedelig eller noe, men jeg vil heller være kjedelig enn å kjøpe ting jeg hverken trenger eller har råd til. At det skal bli sett på som positivt å være ufornuftig er for meg merkelig. For meg høres utfornuftig dumt ut, og hvem vil vel være dum? Ok, alle gjør dumme ting, men det må da være bra å prøve å ikke gjøre dumme ting? :klø:

Skrevet

Snusfornuftig skyldig jeg også, men jeg tar det absolutt ikke som et skjellsord, selv om det er ment som det. Jeg tar de valgene jeg tar, er noen nødt til å påpeke det på den måten sier det sitt om dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tolker det også litt negativt, men det kommer jo an på graden... Jeg har venner som i sin tid _nektet_ å ta taxi når man skal ut eller hjem fra et utested, selv om summen pr pers blir 50 kr og det er 20 kuldegrader eller pøsregn, og som gjerne går fra deg etter at du har kjøpt en pils på et utested fordi ølen koster 55 kr og man kan få den til 49 på nabostedet. Da synes jeg ikke man bare er snusfornuftig, men gjerrig.

Men jeg har også forholdsvis lett for å motstå uplanlagte fristelser - samtidig som jeg kan kjøpe det om jeg går forbi et sted jeg tilfeldig oppdager at de selger en spesielt god is f eks. Og jeg kan gå i klesbutikker i dagesvis uten å kjøpe noe som helst, eller la være å kjøpe klær et halvt år enten pga økonomi eller ikke behov, for så å kjøpe ett plagg til 2000 kr (hvis jeg har råd). Jeg har usikker inntekt, så jeg må være forsiktig med penger, men jeg pleier, og prioriterer, likevel å kunne unne meg god kaffe eller en kinotur av og til. Så vet ikke om jeg er snusfornuftig :klø:

Skrevet

Personlig så ville jeg ha tolket det helt nøytralt, hverken positivt eller negativt. Snusfornuftig vil jo bare si at en er fornuftig.

Skrevet

I ordboka står det: snus|fornuft tørr, selvtilfreds, barnslig fornuft.

Skrevet

Jeg oppfatter det vel som litt kritikk om man bruker ordet snusfornuftig, ja.

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Gjest Peachbud
Skrevet

Ordet "fornuftig" er positivt ladet, mens "snusfornuftig" er negativt ladet.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva mener dere? Er det negativt å være fornuftig, eller er det noe positivt?

Snusfornuftig er noe helt annet forstår du...Snusfornuftig er negativt og brukes om folk som er alt for fornuftoige, altså såp fornuftige at det bolri irriterende for omgivelsene.

Det høres skikkelig kjipt og gjerrig/spartansk ut å ikke ha evnen til å bruke penger på en middag ute med venner. Snusfornuftige folk kan virke demotivernde og gledesdrepende på andre! Jeg gidder selv ikke å omgi meg med snusfornuftige mennesker om jeg kan unngå det, de er kjedelige.

Gjest Oxford
Skrevet
Ordet "fornuftig" er positivt ladet, mens "snusfornuftig" er negativt ladet.

Signerer denne.

Gjest Gjest
Skrevet
Snusfornuftig er noe helt annet forstår du...Snusfornuftig er negativt og brukes om folk som er alt for fornuftoige, altså såp fornuftige at det bolri irriterende for omgivelsene.

Det høres skikkelig kjipt og gjerrig/spartansk ut å ikke ha evnen til å bruke penger på en middag ute med venner. Snusfornuftige folk kan virke demotivernde og gledesdrepende på andre! Jeg gidder selv ikke å omgi meg med snusfornuftige mennesker om jeg kan unngå det, de er kjedelige.

Det kan da umulig være så gledesdrepende om jeg av og til må si nei til å bli med ut og spise. Som sagt sier jeg jo ikke alltid nei. Det er ikke snakk om at vi går ut et par ganger i året liksom, det skjer ofte, og jeg har rett og slett ikke råd til å spise ute flere ganger i uka og MÅ av økonomiske grunner takke nei av og til. De kan da fremdeles gå om de vil, jeg holder ingen igjen. Jeg syns ikke jeg er snusfornuftig av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...