Gå til innhold

Om å kjøre i fartsgrensen


tineline

Anbefalte innlegg

Jeg liker å kjøre i fartsgrensen. Dette fordi:

- Jeg har ikke penger til bøter

- Jeg vil ikke ha belastet førerkortet mitt

- Jeg forstår hvorfor vi har dem

Jeg opplever til stadighet at folk legger seg opp i rompa på meg når jeg holder fartsgrensen, særlig i 80-sone. Kan ikke folk ta hensyn til at ikke alle vil kjøre 10 over, selvom det liksom er ny obligatorisk regel?

Ja, jeg har kalkulert med feilmargin på speedometeret. Jeg sjekker slingringsmonnet hver gang jeg passerer en elektronisk fartsmålertavle.

Jeg spør folk om dette stadig vekk, og alle virker å bli irritert hvis folk holder 80 km i 80-sone. Hvorfor? Jeg følger norsk lov, og det irriterer meg grenseløst at jeg skal bli presset opp i fart. Jeg føler meg ikke utrygg overhodet, og kan gjerne kjøre fortere, men jeg gjør det ikke av de ovennevnte grunner. Flere som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Dette har jeg også undret meg over. Det er nesten sånn at man blir redd for at de som ligger bak utfører farlige forbikjøringer fordi man 'bare' holder fartsgrensa. Jeg syns ikke det er noe gøy å bli presset til å kjøre for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Åja, dette har jeg opplevd også. Det er liksom forventet at du SKAL kjøre over fartsgrensen for å vise at du KAN kjøre bil. Følger du fartsgrensen er det liksom det samme som å si at du ikke kan kjøre.

En jeg har diskutert dette med svarte at han syntes det gikk så ugudelig sakte når han kjørte i 120 på en strekning og så ble "hindret" av en idiot som kjørte i 80 i 80-sona. Det var så kjedelig å fortsette resten av turen i 80 km/t. Dette måtte andre bare respektere i følge ham.

Jeg følger stort sett fartsgrensen jeg også fordi jeg ikke vil ha noen prikkbelastning på lappen min, jeg vil ikke svi av 3000 kroner på ei bot, og stort sett forstår jeg hvorfor det er 50 her og 80 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siste gjest

Dessuten har jeg heller ikke lyst til å betale den ekstra bensinen som går med på grisekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er fartsgrensene veiledende. Hehe. Dersom jeg skal kjøre 30 mil, vil jeg kjøre så effektivt som mulig, det vil si så raskt jeg føler er forsvarlig. Dette vil vanligvis si en plass mellom 80 og 90 i 80-sonen (85-100 på speedometeret.) Dette er bare på trygt føre der veien er oversiktelig. Blir man "tatt" i disse hastighetene skal man være uheldig for å få en bot, da man gjerne tillater noen km/t over, pluss at man legger på en feilmargin. Så lenge man ikke kan bøtelegges for å faktisk kjøre i 86, vil jeg fortsette å gjøre det. Havner jeg bak noen som holder fartsgrensa, legger jeg meg ikke i rumpa på dem, men kjører forbi på neste mulige strekk. "Rumpekjøring" er skikkelig ekkelt, irriterende og respektløst.

Dersom det er mye trafikk og svingete vei, aksepterer jeg situasjonen og holder meg bak bilen foran. Jeg foretar ikke hasardiøse forbikjøringer.

Og trafikken i Osloområdet er helt jævlig. Fy faen der er det mange idioter med dødsønske. Det er svingete veier med tettbygd strøk, det går an å vise hensyn... ikke alle kjenner veiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siste gjest igjen

Jo, jeg sitter jo heller ikke og niglor på speedometeret, så det forekommer nok at jeg plutselig oppdager at jeg kjører i over 90. Og jeg har faktisk også fått bot av den grunn, men da for at jeg kjørte i 61 i 50-sona ved skole. Eneste jeg har hørt om at fått bot i 80-sona er de som har blitt tatt i over 110-120...

Men disse feilmarginene.... dette har jeg ikke hørt om før. Hva vil det si? At om speedometeret viser 85, så kjører jeg i realiteten i 80? Hvorfor ikke lage et speedometer som viser hva du faktisk kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Og trafikken i Osloområdet er helt jævlig. Fy faen der er det mange idioter med dødsønske.

Eller mange idioter med drapsønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bør føle seg truet til å kjøre over fartsgrensen, men dere må også respektere at folk ønsker å kjøre over fartsgrensen. Ta litt hensyn til dem - slipp dem forbi.. så er problemet løst!

Det er mange idioter som f.eks ligger i venstre felt på motorveien.. i fartsgrensen eller helst litt under... Og det er umulig å komme seg forbi.. sånne har man faktisk "rett" til å presse over fartsgrensa spør du meg..

Men så lenge alle bruker hodet, enten man vil kjøre i riktig hastighet eller for fort... så går alt så mye bedre. Jeg har liten respekt for fartsgrenseryttere som på død og liv skal hindre at andre kjører for fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siste gjest igjen
Ingen bør føle seg truet til å kjøre over fartsgrensen, men dere må også respektere at folk ønsker å kjøre over fartsgrensen. Ta litt hensyn til dem - slipp dem forbi.. så er problemet løst!

Det er mange idioter som f.eks ligger i venstre felt på motorveien.. i fartsgrensen eller helst litt under... Og det er umulig å komme seg forbi.. sånne har man faktisk "rett" til å presse over fartsgrensa spør du meg..

Men så lenge alle bruker hodet, enten man vil kjøre i riktig hastighet eller for fort... så går alt så mye bedre. Jeg har liten respekt for fartsgrenseryttere som på død og liv skal hindre at andre kjører for fort...

Ganske sant! En smal sak å kjøre inn på ei busslomme i stedet for å la seg presse opp i fart, eller holde seg til høyre på motorveien. Det er nok noen duster på begge sider. Men på en tofeltsvei hvor det er et stykke til neste mulighet for å svinge av, må den bak dessverre holde seg i fartsgrensen. Det er ganger jeg har kjørt på strekning jeg ikke er kjent på, gjerne svingete, og fått slike bilister bak meg. Da hender det jeg ikke får stoppet på busslommer som kommer rett bak en sving eller slikt, fordi jeg da gjør mitt beste for i alle fall å holde fartsgrensen. Det er skikkelig ekkelt å holde en litt lavere fart for å holde muligheten åpen til å kjøre inn og slippe forbi, når den bak er tydelig irritert for å måtte bremse ned til 80. Dermed går h*n glipp av en mulighet til å komme forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Ingen bør føle seg truet til å kjøre over fartsgrensen, men dere må også respektere at folk ønsker å kjøre over fartsgrensen. Ta litt hensyn til dem - slipp dem forbi.. så er problemet løst
Jeg driter egentlig i hvor fort andre vil kjøre så lenge de ikke utsetter meg eller andre for fare. Og jeg slipper selvsagt forbi de som vil forbi, legger meg så langt til høyre jeg kan, og slipper opp gassen litt.

Og ja, sånne som kjører saaakte i svingene og så setter opp fartene på rette oversiktlige strekninger der man kanskje kunne ha kjørt forbi er ikke morsomme. Men man må faktisk få lov til å holde fartsgrensen uten å bli plaga (når man ligger i høyre felt og ellers ikke gjør noe galt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og ja, sånne som kjører saaakte i svingene og så setter opp fartene på rette oversiktlige strekninger der man kanskje kunne ha kjørt forbi er ikke morsomme.

Dette ble jeg lært opp til på kjøreskolen... men det er maaange år siden og den kunsten har jeg glemt heldigvis. Det er überplagsomt å måtte ligge bak slike. Men jeg respekterer det jo på et vis, siden jeg antar at de også har lært det slik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å føle meg presset til å stanse på en busslomme for å slippe innpåslitne bilister forbi. Jeg syns folk skal respektere fartsgrensen og de som kjører i den. Jeg pleier å tenke "Jaja, de får jo heller ikke bot".

Og de aller fleste kjører rundt 90 i 80-sonen. Det merker jeg selv hvis jeg skal holde den samme farta. Det er nok til å få bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse feilmarginene.... dette har jeg ikke hørt om før. Hva vil det si? At om speedometeret viser 85, så kjører jeg i realiteten i 80? Hvorfor ikke lage et speedometer som viser hva du faktisk kjører?

Tja, det er nok fordi man skal kjøre litt saktere enn hva speedometeret viser. Eller noe. Har faktisk ikke peiling... men de fleste speedometer viser vel ca. 10% høyere fart enn man faktisk kjører i. Du kan få målt hos en bilreperatør hvor stor feilprosent du har på speedometeret ditt.

I tillegg kommer feilmarginer på måleutstyret til politiet. De justerer resultatet med 1-2 km/t for å være sikre på at de kan bøtelegge deg. Altså, om de måler deg i 95, senker de det til 92 eller noe, for å kunne si at du med sikkerhet faktisk kjørte for fort. Litt dårlig forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men disse feilmarginene.... dette har jeg ikke hørt om før. Hva vil det si? At om speedometeret viser 85, så kjører jeg i realiteten i 80? Hvorfor ikke lage et speedometer som viser hva du faktisk kjører?

Fordi speedometeret ikke viser hvor fort du kjører, men hvor fort hjul/aksel snurrer rundt. Hvis dekket ditt da har høyere trykk eller av annen grunn større omkrets enn det speedometeret ditt er innstilt på vil speedometeret vise lavere enn det skal, tilsvarende vil for lavt trykk eller annen grunn til mindre omkrets føre til at speedometeret viser for høyt.

Iom. at folk flest ikke gidder å sjekke at dekktrykket er riktig kjører de fleste med for lavt trykk, altså er de selv skyld i deler av feilen. I tillegg vet bilprodusentene at de vil være i trøbbel hvis det kan påvises at noen fikk bot fordi speedometeret viser lavere fart enn reell (f.eks. ved for høyt trykk eller feil dekk), derfor gir også de på litt "sikkerhetsmargin" når de justerer.

En GPS vil derimot vise riktig fart når man kjører i konstant fart rett frem, men kan vise litt lavt i svinger, dessuten er den for treg til å henge med i akselerasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*
Ingen bør føle seg truet til å kjøre over fartsgrensen, men dere må også respektere at folk ønsker å kjøre over fartsgrensen.

Eh, nei.

Fartsgrensene er faktisk lovbestemte. Hvis du har lyst til å bryte en eller annen lov, og for eksempel drepe noen (jada, ekstrem sammenligning, jeg vet) eller stjele - da har trenger jeg absolutt ikke å respektere det. Og for ordens skyld - det hender jeg kjører over fartsgrenssa, og det hender at jeg slipper forbi folk når de "stanger". Jeg er bare ikke enig i at det er noens soleklare rett å kjøre for fort.

For en stund siden sto denne utmerkede kronikken i Aftenposten. Den handler om at det ikke er noen menneskerettighet å kjøre for fort. Vi er forbausende passive og godtar at hundrevis dør og blir skadet hvert år - bare vi selv får kjøre i akkurat den farten vi er gode nok til å kjøre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...