Gjest Opplysning Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Det virker som mange lurer på hva man betaler i tollavgift når man bestiller fra utenlandske nettbutikker. Jeg har snakket med tollvesenet i dag ang dette, og hun sa at det er KUN tollavgift på klær og matvarer. På sminke, kremer, div er det da altså KUN 25% mva man betaler nå man henter pakken på f.eks. posten. IKKE tollavgift. Håper dette er til hjelp for noen
Lille Lea Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Det syns jeg er rart for når jeg har bestilt st.tropez selvbruningsKREM på LF som koster 230 kr der, da må jeg betale 160-180 kr for å få hentet pakken på posten i tillegg...... Dette skjer hver gang!
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Det syns jeg er rart for når jeg har bestilt st.tropez selvbruningsKREM på LF som koster 230 kr der, da må jeg betale 160-180 kr for å få hentet pakken på posten i tillegg...... Dette skjer hver gang! Det stemmer bra det. 25 % mva på 230 kr er 57,50, i tillegg betaler du et gebyr til posten for forenklet tollbehandling på kr 97,-. Skal du kjøpe noe som det blir beregnet moms på lønner det seg altså å kjøre flere flasker hver gang, frakten blir billigere såvidt jeg vet, og du betaler bare et gebyr. Dersom det beregnes moms må en altså betale et gebyr på kr 97,- til posten.
Lille Lea Skrevet 23. juli 2008 #4 Skrevet 23. juli 2008 ok, har egentlig aldri visst hva jeg har betalt for jeg Har lurt på om det lønner seg å kjøpe en liten st tropez flaske som er under 200,- slipper jeg å betale på posten da? Kommer den rett i postkassen ?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #5 Skrevet 23. juli 2008 ok, har egentlig aldri visst hva jeg har betalt for jeg Har lurt på om det lønner seg å kjøpe en liten st tropez flaske som er under 200,- slipper jeg å betale på posten da? Kommer den rett i postkassen ? Hvis varen koster under 200 NOK betaler du ingen ekstra gebyrer.
Lille Lea Skrevet 23. juli 2008 #6 Skrevet 23. juli 2008 Så det lønner seg å kjøpe to flasker som bl 450,- stedet for 1? Hva med kjøpe flere så til under 200 lappen? Da blir frakte ganske dyr da...så går vell opp i opp :S
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #7 Skrevet 23. juli 2008 Så det lønner seg å kjøpe to flasker som bl 450,- stedet for 1? Hva med kjøpe flere så til under 200 lappen? Da blir frakte ganske dyr da...så går vell opp i opp :S Hvis en skal kjøpe en flaske til over 200 NOK og likevel skal bestille en til flaske en gang senere, så er det mest lønnsomt og bestille begge med en gang, eller flere. Men dersom du bestiller en flaske til 150 NOK f.eks., bør du bare bestille den ene i en bestilling.
snooops Skrevet 23. juli 2008 #8 Skrevet 23. juli 2008 Merkelig. Jeg har bestillt mat flere ganger og kun betalt MVA av dette. Har også bestilt klær og mat samtidig (kommet i samme pakke), og da kun betalt toll for klærne. Har også måttet betale toll for kosttilskudd en gang, går dette under matvarer det da? Har fått tilsendt kosttilskudd flere ganger, men kun en av dem har jeg betalt toll. :klø:
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #9 Skrevet 23. juli 2008 ok, har egentlig aldri visst hva jeg har betalt for jeg Har lurt på om det lønner seg å kjøpe en liten st tropez flaske som er under 200,- slipper jeg å betale på posten da? Kommer den rett i postkassen ? Ja, den kommer rett i postkassen hvis verdien er under 200 NOK, er betalt med Visa og postkassen er stor nok:) Merkelig. Jeg har bestillt mat flere ganger og kun betalt MVA av dette. Har også bestilt klær og mat samtidig (kommet i samme pakke), og da kun betalt toll for klærne. Har også måttet betale toll for kosttilskudd en gang, går dette under matvarer det da? Har fått tilsendt kosttilskudd flere ganger, men kun en av dem har jeg betalt toll. scratch1.gif Kosttilskudd er det samme som helsekost, og dette har toll. Og mange andre avgifter. Det gjøres ofte feil ved fortolling, fordi fakturaen fra avsender er feil/eller "jukset" med. Fortollerne åpner ikke hver eneste pakke for å se hva som er inni, man leser av en handelsfaktura og må tolke det derifra. Bla er det mange som tror at ved å sette Gift på alt mulig rart, så er det gratis. Noen ganger går dette gjennom som gave, andre ganger ikke. Jeg hentet en kjole jeg har kjøpt fra UK i dag. Denne betalte jeg bare moms på, fordi avsender har skrevet "Fashion Item", og ikke Dress. Dermed har fortoller tolket dette som noe annet, og jeg slapp toll. Det er mange luringer der ute! Noen ganger er du heldig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå