Gå til innhold

Noen her med logistikkutdanning?

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer sterkt å søke meg inn på logistikkutdanningen på Høgskolen i Molde eller i Ålesund til neste år :). Lurer på et par ting i forbindelse med dette..

Hva er forskjellen på "internasjonal logistikk" og "logistikk og supply chain management?" Hvordan er studiumet lagt opp? Er økonomien man lærer vanskelig? Hvordan er det med jobbmuligheter etterpå med bachelor/masterutdanning? Og ikke minst, hva ligger lønnsnivået på?

Synes det høres ut som et veldig interessant studium, og gleder meg til å søke meg inn :jepp: høres ut som et studium som passer meg bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fiora

Hei!

Bra valg av studie. Av det jeg har hørt, er det særlig de som tar videre master innen olje/ gass-logistikk som har sjans på jobber med særlig høye lønninger. Virker ikke dette spennende, er jo logistikk generelt et skikkelig "potetfag" med armer ut i de fleste næringsvirksomheter. "Alle" trenger bedre logistikk, fordi det er så mye å spare på å organisere produksjon, innkjøp, transport og lagervirksomhet bedre.

Hva forskjellen på de to er, vel, jeg regner med at det er forskjellen på de to studiene du er ute etter. Det vet jeg ikke så mye om, men av de to uttrykkene så er det ikke så mye som skiller dem. Internasjonal logistikk handler kanskje mer om lover og regler, forhandlinger mellom ulike kulturer (f.eks. i Kina er ikke en kontrakt nødvendigvis en kontrakt osv.), mens Logistikk og Supply Chain Management vel er et mer "generelt" logistikkfag med mer generell teori.

Jeg tror Supply Chain Management egentlig bare er det nye ordet for "logistikk". Før var det vanlig å bruke ordet logistikk sammen med andre typiske logistikk-ting (logistikk og lager, logistikk og transport) mens det i dag er erstattet av Supply Chain Management (integrerte leveringskjeder) som er et uttrykk som bedre dekker hele prosessen i kjeden... altså fra en råvare blir til en vare, transporteres til grossist, så til butikk, så ut til deg som kunde. Det er egentlig bare et "hippere" ord.

Høgskolen i Sør-Trøndelag har også et logistikkstudie, men det er en ingeniørutdanning (en ganske lett ingeniørutdanning sådan) der du trenger 2FY og 3MX for å komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)!

Hva mener du med særlig høye lønninger? Og hvor mye tjener man, om en jobber innenfor noe annet enn olje/gassindustrien(som vil være aktuelt for meg).

Jeg har nok ikke matten og fysikken som trengs for å komme inn på ingeniørstudier..men ser at det går an å videreutdanne seg til sivilingeniør fra master i logistikk!

Når jeg søkte på logistikk på ledige jobber på finn.no kom det opp over 200 treff, så det er jo lovende :). Håper noen kan svare meg på de andre spm jeg hadde også. Om hvordan studiene er lagt opp og om økonomien er vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiora

Jeg har hørt rykter om at de fra HiMolde som går master innen logistikk i Kristiansund (det er vel de oljegreiene) kan ha mulighet til å tjene godt. Altså 4-600 000. MEN jeg tror mange har mulighet for å skaffe seg jobber med lignende lønninger uten å gjøre offshorejobber. Ulempen med offshore, som jeg har hørt, er at du blir veldig knyttet til jobben. Jobber mye osv. Mye borte. Men nå snakker jeg uten å ha peiling, egentlig... sier bare hva jeg har hørt...

Startlønna ligger nok uansett på mellom 300-350 000, ingeniørene får nok noe mer, på grunn av mulighetene de har for å jobbe med teknisk innkjøp. (Du har på en måte papirer på at du kan forstå innkjøp av bla.a. maskindeler bedre, siden du har matte, mekanikk osv.)

Du kan ikke bli sivilingeniør etter å ha tatt vanlig master, det er feil. Men du kan sikkert ta noen av de samme fagene sivilingeniørene har som privatist eller noe.

Ingeniørutdanningen har en mer teknisk vinkling, der Molde har mer økonomi. Økonomien er nok ikke vanskelig, men det er jo med økonomi som alle tallfag, det tar litt tid før ting synker inn, og du må jobbe litt med slike fag.

Hvor du får jobb, hva du får i lønn osv er avhengig av flere faktorer. En veldig viktig faktor er de kontaktene du opparbeider deg i studiene. Ikke vær grå mus, vær med på karrieredagene og lignende, prøv å få deg relevant sommerjobb eller noe slikt. Da øker sjansene for bra jobb. Husk at du må gjøre deg kjent og få arbeidsgivere til å tro på deg. Er du jente, har du en fordel siden mange som jobber med logistikk er menn. Det er tendenser til forgubning, og mange har sett dette og vil spe på med med jenter for å få et mer variert arbeidsmiljø.

Og så kommer det selvsagt an på hvor i landet du er villig til å bosette seg.

Vil også nevne at selv om du sier at du får 200 treff på finn, så er nok dette mer typisk sjåfør- og lageryrker. De interessante stillingene for nyutdannede logistikere blir ikke utlyst i overflod - de finner du ved å ta kontakt med bedrifter, både under studietiden og etter. En fordel med Molde er også at mange i Norge har tatt den utdanningen, og man vil da lettere ansette noen med samme bakgrunn.

Med bachelor eller master fra Molde vil jeg se for meg at du vil kunne jobbe med salg, Supply Chain, bli trainee, konsulent eller innkjøper. Gode muligheter her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at jeg leste feil angående det med sivilingeniør ja.

Mange av treffene jeg fikk opp på finn hadde med lagerstyring, sjåførjobber og sånt ja, men det var også mange innkjøper-jobber som sikkert vil være mer relevante :). Egentlig vil jeg satse på å få jobb i bedriften jeg jobber i nå når jeg er ferdig å studere, ettersom jeg trives veldig godt i arbeidsmiljøet her. Er iallfall nesten 100% sikker på at jeg vil få en utplasseringsjobb her :).

En begynnerlønn på 300-350 000 høres ikke så ille ut i mine ører, selv om det er det jeg ligger på i den jobben jeg har nå..men blir bedre med en jobb jeg trives i og får utfordre meg selv litt mer :). Er forresten jente ja.

Tuusen takk for gode svar fiora!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fiora

No problem! Jeg har gått ingeniørutdanningen. Ikke akkurat superstudie, men et godt grunnlag, med gode muligheter for å knytte kontakter. Du må bare spørre om det er begrep og sånt du lurer på. Jeg vet ikke så mye konkret om utdanningen i Molde, men jeg hører jo rykter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Joachim

Hei,

jeg går faktisk på Høgskolen i Ålesund og studerer Internasjonal Logistikk 3. året :)

Ta gjerne kontakt på [email protected]

Det er ikke min midlertidige mail-adresse, men jeg skal sjekke den av og til fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...