snupperella Skrevet 27. mai 2003 #1 Del Skrevet 27. mai 2003 Har noen her inne GODE råd om hvordan bli kvitt ekstreme mengder løvatann på plenen? Den har blitt angrepet av noe om må være "mutant-løvetann" som ikke lar seg knekke av noen ting!! Plenen er mer gul enn grønn, og jeg blir snart gal for ikke å snakke om ødelagt i ryggen... Hilsen Snupperella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. mai 2003 #2 Del Skrevet 27. mai 2003 Et kjerringråd er å røske de opp når det flør. Se i tidevanns tabellen og ut på plena og røsk de opp med roten, kan være lutr å bruke et løvetannjern. En annen ting er når det er tørt i været ha eddikk på en svamp og stryk dette på alle baldene. Det er en dritt jobb ,men det virker. Løvetannen forsvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 27. mai 2003 #3 Del Skrevet 27. mai 2003 "Unngå at hellene vipper fordi løvetann, tistler og annet ugress gror opp mellom fugene og brer seg. Siden ugressfør trenger noe å spire i, kan noe unngås ved å holde heller og fuger rene" Løvetann er noe av det mest seiglivede ugresset på grunn av den lange peleroten. Løvetann utenfor gressplenen bekjempes likevel enkelt med et systemisk middel som Roundup. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 27. mai 2003 #4 Del Skrevet 27. mai 2003 Kaniner er glade i løvetann! Husker vi som små løp rundt og plukket løvetann blader til kaninene.. :D Unnskyld avsporingen. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 27. mai 2003 #5 Del Skrevet 27. mai 2003 Er det løvetannår i år? Jeg har aldri sett maken til løvetann! Har gått rundt i tre dager og dratt opp løvetann i plenen vår, har garantert tømt 10 stappfulle bøtter de siste dagene, og ennå er det mye godt arbeid igjen! Pensle eddik på bladene er sikkert bra, men da kunne jeg likegodt ha sprøytet eddik på hele plenen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille ma Skrevet 27. mai 2003 #6 Del Skrevet 27. mai 2003 Fikk råd på et plantesenter om å strø på havsalt (vanlig salt gikk også bra) på løvetennene i plena. Plena ville bli litt brun akkurat rundt stedet i begynnelsen, men dette ville komme bort igjen. Har ikke prøvd tipset selv, men hun som gav meg det påsto at det var en vanlig måte å bli kvitt løvetann på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. mai 2003 #7 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg har løvetann store som små trær. Røttene er så store og sterke at det er umulig å dra dem opp.. Blomsterbedet mitt er så overbefolket av løvetann-buskvekster at jeg vurderer å brave bort hele bedet. Har reddet restene av forglemegei og krypplanter i dag. Stappet dem i krukker og kasser. Nå blir det fiberduk og bark i stedet for sommerblomster hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiaa Skrevet 27. mai 2003 #8 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg tenker også på kaninen min når jeg ser løvetann! :D Kanskje like greit, ellers hadde jeg vel blitt gal av å se på plenen som er gul av dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå