Gå til innhold

Lage eget perlesmykke

Tjorven

Anbefalte innlegg

Det er så utrolig mye fint altså! Får ta meg en tur innom Panduro tror jeg å kjøpe inn det jeg trenger. Så at SGS ikke hadde så tynn ståltråd, og jeg tror jeg skal prøve meg på det først! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet hvor jeg kan få tak i ståltråd som er 0,2 mm. Har sjekket Panduro og SGS, men det minste de har er 0,3 mm. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare fortelle at da har jeg også strikket mitt første armbånd. Det ble innmari stilig og selvom jeg ikke er så dreven ennå fikk jeg det da til! GØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt, Tjorven! Er det ikke gøy?

Du får bare lage flere, så blir det bedre og bedre etterhvert.

Det er utrolig moro og jeg har nok fått litt dilla ja. Må kjøpe litt flere sorte perler og låser, så er det bare å sette i gang for fullt! Ingen tvil om hva julegavene i år blir iallfall. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at noen tok frem denne tråden igjen.

Siden sist har jeg laget en del armbånd, kjeder og ringer av perler, wire o.l. Har fått så mye oppmerksomhet når jeg har hatt det på, jungeltelegrafen har gått, og i løpet av 3-4 uker har jeg solgt smykker for ca. 4000,- kr :D til familie, venner, venners venner og kolleger.

Stå på, "perlevenner" :ler: !!!

:o :D Du kan nok etterhvert "make a living" utav dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i går laget jeg ennå et armbånd, men dette skal jeg gi bort. Fant en litt lur måte å ordne selve låsen på også, for når man skal gi bort vet man jo aldri hvor tykk vedkommende egentlig er i håndleddet. Har kjøpt noen små sølvringer som jeg hektet inni hverandre, og dermed kan man regulere størrelsen på armbåndet når man skal feste det. Så faktisk ganske proft ut om jeg skal si det selv... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven, du får kjøpt slike ferdige "forlengere".

Jeg bruker mange av disse, spesielt på kjeder!

Ja, der kan du se hvor mye greie jeg har på dette. :ler: Man lærer hver dag gitt! Også jeg som var såååå fornøyd med dette jeg lagde da. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god løsning, som jeg også har gjort selv. Men det er mye enklere for deg om du får tak i disse ferdige, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg finner noe sånt.... Skal prøve å ta meg en tur i den perle-butikken i Oslo også i løpet av høsten, tipper det er litt mer utvalg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous
Hei du!

Jeg strikker armbånd med ståltråd og perler - det er lett og morsomt, og blir skikkelig stilig!!  

Kjøp tynn ståltråd i en hobbybutikk. Jeg pleier å bruke 0,2 mm, men også 0,3 og 0,4 kan funke. (desto tykkere den er, desto tyngre er det å strikke. Men den tynneste kan lett ryke..)  

Tre perler inn på tråden før du starter. Jeg pleier å tre perler i et slags mønster, feks fire grønne, en lysegrønn, fire grønne, tre hvite osv. Da blir det også et penere mønster på armbåndet.  

Så legger du opp masker som om du skulle strikke et skjerf. Jeg bruker pinner som er cirka str 4-5, og 12 masker til et vanlig armbånd. Strikk i vei - og hent opp perler når du synes det passer med en perle.  

.. et lite tips - hent opp perler kun på den ene siden av armbåndet. Da får du en "glatt" side, som kan være ned mot armen.  

Vanskelig forklart?? Spør meg!!! ;)

Kan noen av dere som kan dette utdype dette med "å hente opp" perler? Tror ikke jeg skjønner dette helt... Hvor er perlene etter man har tredd de på tråden og legger opp masker? Hvor mange perler trenger man?

Hvordan får man perlerad langs kantene av det ferdige armebåndet?

Hvordan fester man låsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spørsmål til: Hvordan får man perler til å henge slik: http://www.glassperler.com/portfolio/portfolio19.jpg

Hvordan er de festet?

Du må kjøpe noen tynne stenger. Det finnes to typer. Den ene heter "Stav med øye". Her er det en krok i enden av staven slik at du kan feste enda flere ting på den. Den andre typen heter "Stav med hode", og det er en slik som er brukt her. Da er det en stav som "stopper" perlen, og du kan ikke feste flere perler i den.

Se de to stavtypene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av dere som kan dette utdype dette med "å hente opp" perler? Tror ikke jeg skjønner dette helt... Hvor er perlene etter man har tredd de på tråden og legger opp masker? Hvor mange perler trenger man?

Jeg trer på et ca antall med perler på wiren FØR jeg legger opp masker. Til å begynne med er det ikke så lett å vite hvor mange perler du trenger, men ta på rikelig med perler, da du ikke kan tre på flere senere.

La de perlene du har tredd på, bare henge nederst mot "snella" mens du legger opp masker i enden av tråden/wiren. Når du begynner å hekle/strikke, løfter du opp en perle, som hekles/strikkes inn i armbåndet. Du velger derfor selv hvor du vil ha perlene, og hvor tett du vil ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes Livets Datter kom med en god forklaring her, men jeg vil bare si at det er kjempegøy å lage sånne smykker og det anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan strikke deg perlesmykker... :D I hobby-butikken så kan du kjøpe tynn ståltråd i sølv og forskjellige perleblandinger.Så trer du alle de perlene du vil ha på sølvtråden og så er det bare å¨strikke i vei. Med ganske tykke pinner :blunke: . Perlene plassere du der du vil! Dette blir kjempestilig :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan strikke deg perlesmykker... :D I hobby-butikken så kan du kjøpe tynn ståltråd i sølv og forskjellige perleblandinger.Så trer du alle de perlene du vil ha på sølvtråden og så er det bare å¨strikke i vei. Med ganske tykke pinner :blunke: . Perlene plassere du der du vil! Dette blir kjempestilig :enig:

Personlig synes jeg det er enklest å bruke litt mellomstore pinner...iallfall ikke for små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...