Markjordbær Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Vi skal ha bryllupsfest med tapas neste helg. To av gjestene har glutenallergi. Jeg har hørt om andre selskap hvor glutenallergikere må ha fått en helt egen meny pga gluten i saus og whatnot... Jeg ringte altså cateringselskapet vi bruker i dag, og spurte hva som var uten gluten, og han virket ikke så veldig informert, så ble litt usikker. Han sa at det ikke var gluten i noe. Han sa litt spørrende "for det er bare gluten i mel, ikke sant?" .... og for alt jeg vet så er det det. Så han mente de kunne spise alt. Så sa jeg: "unntatt brødet, da?" han: "ja unntatt brødet" Etterpå kikket jeg over menyen vi har valgt, og så at det var en av tapasrettene som var med pasta. Jeg vet det finnes glutenfri pasta, men tviler vel på at det er det de bruker. Så, skal jeg stole på at de kan spise alt unntatt brød og pastaretten? (Kjøper selvfølgelig inn glutenfritt brød til de fra et bakeri). Menyen ser slik ut: Scampi marinert i chilli/hvitløk Urte/hvitløksmarinert kyllingfilét Biff teriyaki spyd Spicy Svinefilét Råstekte hvitløks Poteter Pasta med pesto/hvitløk Spansk Omelett Grønnsalat med pinnekjerne/vinagrette Tzatziki Hot Salsa Hvitløksdressing Foccacia brød Hvitløksbaquetté ....men det står jo ikke alle ingredienser, så det er jo vanskelig for meg å vite.
Mixelite Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Menyen ser slik ut: Scampi marinert i chilli/hvitløk Urte/hvitløksmarinert kyllingfilét Biff teriyaki spyd Spicy Svinefilét Råstekte hvitløks Poteter Pasta med pesto/hvitløk Spansk Omelett Grønnsalat med pinnekjerne/vinagrette Tzatziki Hot Salsa Hvitløksdressing Foccacia brød Hvitløksbaquetté ....men det står jo ikke alle ingredienser, så det er jo vanskelig for meg å vite. Ring cateringselskapet igjen og insister på å få snakke med den som lager maten! Det er gluten i de utroligste ting. Iallfall hvis vedkommede ikke skal ha hvetestivelse heller! Du kan jo spørre gjestene som kommer om de spiser _naturlig_ glutenfritt eller tåler hvetestivelse. Og _så_ ringer du cateringselskapet og spør. Det kan være rester av gluten i de mest utrolige ting.
Gjest Huldali Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Brødet er det i hvert fall gluten i, men enig med svaret over er. Det finnes gluten i nesten alt, så du må vite hva alt innholdet for å være helt sikker. Det finnes glutenfri pasta, men tror ikke de bruker det hvis du ikke insisterer på det. Det er også en del dyrere enn vanlig pasta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå