Gjest Huldali Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har tenkt bake "drømmekaken" min til bursdagen min, men lurer egentlig på om det blir noe godt, eller om det bare høres sykt godt ut Dette er kaka: Sjokoladekake med et lag skumkake og og et lag med sjokolademouse. Over har jeg tenkt å ha et marsipanlokk. Lurer litt på om jeg skal ha sjokoladerosiner i kaka, eller bruke det som pynt, har ikke bestemt meg for det ennå. Hva tror dere? Blir kombinasjonen av skumkake, sjokolademouse, sjokoladekake og marsipan godt? Regner med at folk ikke orker så mange stykker (sikkert veldig mektig), men tror dere det vil smake godt? Har sett oppskrift på sjokoladekake med sjokolademouse som fyll og med marsipanlokk, men er glad i skumkake også, så vil gjerne ha med det i kaka også Jeg syns det høres helt himmelsk ut, men har aldri smakt denne kombinasjonen før.
Gjest Huldali Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 Skumkake er som en stor kokosbolle Men jeg har tenkt å bare bruke skummet, og ikke sjokoladetrekket som pleier å være på skumkaker og kokosboller.
Kvist Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 Jeg tror jeg hadde droppet marsipanen om du skal ha skum, begge deler er jo i grunnen mest sukker. Syns det for blir mer kvalmende enn mektig hvis det er mer sukker enn smak i kaka jeg. Og så tror jeg at enten sjokoladebunnen eller sjokolademoussen bør være av ganske bitter sjokolade, for å gi kontraster til det søte. Kanskje en Andreas Viestad-inspirert mousse av god kvalitetssjokolade og vann er tingen?
Gjest Huldali Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 (endret) hmmm... Nå liker ikke jeg bitter sjokolade, så det tror jeg ikke blir aktuelt. Den sjokoladekaken jeg skal lage er ikke så veldig spesielt søt. Men jeg har også tenkt på om kombinasjonen av skumkake og marsipan blir godt eller om det bare blir kræsj. Tenkte jeg skulle bruke "odense ektemarsipan", den er vel ikke så søt som figurmarsipan. Kanskje noen friske bær inni kaka vil gjøre susen?Da blir det ikke så søtt kanskje. Noen fler som har innspill? Endret 22. juli 2008 av Huldali
NovaFlare Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 Jeg hadde elsket den kaka, bare uten rosinene... Jeg har ikke den egenskapen at jeg KAN bli kvalm av sjokolade, skulle derimot ønske jeg var så heldig
Gjest Huldali Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 Godt å høre at du ville likt kaka! Jeg fant en kake på detsoteliv.no, det er en sjokoladekake med sjokolademousse. I stede for to lag med mousse tenkter jeg et lag med skum og marsipan over. Jeg legger ved en link til denne kaka, da blir det kanskje lettere å forestille seg hvordan jeg tenker. http://www.detsoteliv.no/ Kaka heter sjokoladekake med sjokolademousse (tror den må søkes fram).
Gjest Huldali Skrevet 23. juli 2008 #8 Skrevet 23. juli 2008 Hei igjen Jeg har sovet på ideen min om den ultimate kaken, og fått en ny ide om at det kanskje kunne vært godt å bytte ut selve sjokoladekaka og ha krydderkake i stede? Krydderkake, sjokolademousse, skumkake og marsipan, høres godt ut! Det som er så dumt er at jeg ikke føler jeg får prøvd det ut. Det er bare meg her, og syns det blir mye å lage en hel kake til meg selv, særlig når jeg veldig sjeldent spiser kaker. Kanskje jeg får prøve den ut i minifilini variant.
NovaFlare Skrevet 23. juli 2008 #9 Skrevet 23. juli 2008 Øsj nei, hehe. Krydderkake og marsipan høres litt VEL eksotisk ut. :gjeiper:
Gjest Huldali Skrevet 23. juli 2008 #10 Skrevet 23. juli 2008 Hehe, ja kanskje det! Blir kanskje litt for kreativ her Mulig det er best å lage vanlig sjokoladekake med sjokolademousse og marsipanlokk og heller servere kokosboller ved siden av. Men på en annen side høres det litt spennende ut med skumkake inne i kaka også da. Må da være noen som har prøvd ut den varianten?
Kalorina Skrevet 23. juli 2008 #11 Skrevet 23. juli 2008 Det er fint å være kreativ på kjøkkenet, men jeg er ikke så sikker på om dette er en kake jeg ville prøvesmakt nei. Joey (I Friends) hadde sikkert spist den da, he he
Gjest Huldali Skrevet 23. juli 2008 #12 Skrevet 23. juli 2008 Hehe, ja han hadde sikkert likt den! Nei, tror jeg kanskje overlater den kaka til drømmeverdenen og lager en "valig sjokoladekake" med mousse og marsipan. Men hva tror dere egentlig om kombinasjonen av sjokolademousse og skumkake? Det går jo an å bruke denne kombinasjonen i en dessert kom jeg på. Legge sjokolademousse neders i et dessert galss/bolle og skumkake oppå der igjen. Pynte med noen friske jordbær på toppen. Det kommer i hvert fall til å se pent ut!
Kalorina Skrevet 23. juli 2008 #13 Skrevet 23. juli 2008 -men strengt tatt er det diiin bursdag, så hvorfor ikke prøve? Du kan jo fex ha to kaker...? Ingen som oppfyller drømmene dine for deg vettu..
Gjest Elfrida Skrevet 23. juli 2008 #14 Skrevet 23. juli 2008 Jeg tror det med kokosbolleskum og sjokolademousse kanskje blir litt rart fordi det blir to skumkonsistenser, en myk og en litt fastere. Men jeg hadde prøvd! Det blir sikkert ikke vondt.
The Kitten Skrevet 23. juli 2008 #15 Skrevet 23. juli 2008 Jeg har tenkt bake "drømmekaken" min til bursdagen min, men lurer egentlig på om det blir noe godt, eller om det bare høres sykt godt ut Dette er kaka: Sjokoladekake med et lag skumkake og og et lag med sjokolademouse. Over har jeg tenkt å ha et marsipanlokk. Lurer litt på om jeg skal ha sjokoladerosiner i kaka, eller bruke det som pynt, har ikke bestemt meg for det ennå. Hva tror dere? Blir kombinasjonen av skumkake, sjokolademouse, sjokoladekake og marsipan godt? Regner med at folk ikke orker så mange stykker (sikkert veldig mektig), men tror dere det vil smake godt? Har sett oppskrift på sjokoladekake med sjokolademouse som fyll og med marsipanlokk, men er glad i skumkake også, så vil gjerne ha med det i kaka også Jeg syns det høres helt himmelsk ut, men har aldri smakt denne kombinasjonen før. Jeg syns ikke det høres særlig godt ut, men så er ikke jeg noe særlig glad i kaker da. Hilsen The Kitten :banantroll:
Brunhilde Skrevet 23. juli 2008 #16 Skrevet 23. juli 2008 Jeg syns ikke det høres særlig godt ut, men så er ikke jeg noe særlig glad i kaker da. Hilsen The Kitten :banantroll: Jeg er glad i kaker, men jeg syns ikke denne hørtes så veldig fristende ut. For det første er det for mye søtt, for det andre for mange smaker. Kan du ikke bare to kaker, så får du alt du liker, bare ikke i en eneste smørje?
Lompa2 Skrevet 23. juli 2008 #17 Skrevet 23. juli 2008 (endret) Enn å lage bringebærskum? Bringebær og sjokolade er jo "match made in heaven"...Er litt skeptisk til marsipanlokket, men du kan jo evt pynte med marsipan så du får prøvd kombinasjonen og de som ikke vil ha marsipan kan plukke den vekk. For å prøve deg frem, kan du jo halvere oppskriften og lag ene minikake til deg selv og evt en annen søtmons? Er spent på å høre hva du ender med og hvordan det blir mottatt. Sørg bare for at den delen med tyngst konsistens havner nederst, så den ikke synker nedi den andre. edit; skrivefeil Endret 23. juli 2008 av Lompa2
Gjest Huldali Skrevet 24. juli 2008 #18 Skrevet 24. juli 2008 Det er ikke alltd teorien om at alt som er godt er like godt sammen stemmer, men tror jeg bare er nødt til å prøve det ut! Må ha en liten samling før bursdagen og lage en minivariant for å se om det er spiselig. Jeg har også tenkt på bringebær som det blir skrevet her, det kan jo bli en frisk smak inni alt det søte. Jeg baker sånn ca 2 ganger i året, så når jeg først skal bake må jeg liksom bake noe helt orginalt og da. For et par år siden kom jeg på noe jeg trodde var en super ide til en eplekake, men det viste seg å være totalt umulig. Tre kaker gikk i søpla og jeg endte opp med en 1-2-3 kake som alle skrøt opp i skyene Jeg skal skrive hvordan prøvesmakingen går når den tid kommer
Brunhilde Skrevet 24. juli 2008 #19 Skrevet 24. juli 2008 Jeg skal skrive hvordan prøvesmakingen går når den tid kommer Bra! Lykke til med prosjektet!
Kristin Skrevet 24. juli 2008 #20 Skrevet 24. juli 2008 Det er ikke alltd teorien om at alt som er godt er like godt sammen stemmer, men tror jeg bare er nødt til å prøve det ut! Må ha en liten samling før bursdagen og lage en minivariant for å se om det er spiselig. Jeg har også tenkt på bringebær som det blir skrevet her, det kan jo bli en frisk smak inni alt det søte. Jeg baker sånn ca 2 ganger i året, så når jeg først skal bake må jeg liksom bake noe helt orginalt og da. For et par år siden kom jeg på noe jeg trodde var en super ide til en eplekake, men det viste seg å være totalt umulig. Tre kaker gikk i søpla og jeg endte opp med en 1-2-3 kake som alle skrøt opp i skyene Jeg skal skrive hvordan prøvesmakingen går når den tid kommer Det enkleste er ofte det beste vettdu Tilbake til spørsmålet. Jeg synes den høres veldig mektig, søtt på søtt , men som flere sier her. Bak en testkake!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå