Gå til innhold

Hvordan oppbevarer du brødet hjemme, og hvor mange dager mener du et brød er før det ikke er spisbart?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lini_*
Skrevet

Jeg selv oppbevarer brød i brødpose i en skuff i kjøkkenbenken. Noen ganger i kjøleskapet.

Spiser ikke brød som er mer enn 3 dager gammelt..

Jeg kan f.eks kjøpe det på fredagen og spise det tl og med søndagen.

Hva med deg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg spiser lite brød, kanskje to skiver pr. dag. Men jeg bruker til gjengjeld brød fra et lokalt bakeri, og det har veldig lang holdbarhet, gjerne i 5-6 dager uten at det merkes. Når vi begge er hjemme, er ikke holdbarheten noe problem, da jeg bor sammen med en mann som elsker melk og brød. :)

Skrevet

når tredje dagen er over- hvis jeg spiser det "brødristes" det først.

Skrevet

Lager alt brød selv. Vanlig brød holder seg greit 5-6 dager (noen dager mer om det oppbevares i kjøleskap) mens de med bare hvetemel tørker ut etter 2-3 dager. I fryseren kan de gjerne ligge en måned eller to om nødvendig.

Skrevet

I brødpose. Fra butikk. Vi har det i 2 dager, så blir restene kastet.

Skrevet

Oppbevares i plaspose i grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Holder seg fint 5-6 dager...

Skrevet

Oppbevarer de i posen de kom i, stort sett paa kjoekkenbenken.

Broedet bruker vi til det er hardt (evt muggent/holdbarhetsdatoen har gaatt ut om det er polarbroed e.l.).

Rister stort sett alltid broedet jeg, saa spiller ingen rolle om det er litt toert. Jeg maa ha varmt broed! :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg oppbevarer det som skriver i fryseren. Så har jeg ferskt brød hver dag.

Jeg spiser ikke brød som er mer enn en dag gammel, med mindre det ikke er et spesielt tilfelle.

Skrevet

Jeg har brødet i plastpose i brødboksen. Jeg baker som oftest, og det er holdbart i tre-fire dager. Jeg spiser det ikke når det er gått tre dager, men mannen kan gjerne spise restene fra det gamle brødet mens jeg begynner på et nytt... så folk er forskjellige ;)

Skrevet

Jeg må ha ferskt brød hver dag men veldig lurt å kutte det i skiver på butikken hive det i frysen da kan du ha det kjempelenge.Bare ta ut akkurat det du skal spise.Tiner iløpet av 5 min.

Skrevet
Jeg må ha ferskt brød hver dag men veldig lurt å kutte det i skiver på butikken hive det i frysen da kan du ha det kjempelenge.Bare ta ut akkurat det du skal spise.Tiner iløpet av 5 min.

Sånn gjøres det her også. Spiser lite brød hjemme, men skal jeg ha brød i matpakken tines det i god tid før lunsj.

Gjest Magica de Spell
Skrevet

Stort sett skjærer vi brødet i skiver og fryser det ned, siden vi ikke spiser veldig mye brød noen av oss. De gangene vi ikke fryser ned, setter vi brødet opp-ned med brødets skjæreflate ned på benken/et fat/brødfjøla, og legger et klede over. Funker veldig bra, holder på fuktigheten i brødet siden skjæreflata er "lukket", samtidig som at skorpen holder seg sprø.

Oppbevarte alltid i plastpose og/eller brødboks før, men denne metoden er faktisk helt strålende. Var en baker som anbefalte den på TV en gang i tiden. :)

Kjøper stort sett tunge, veldig grove brød, og de holder seg bra ganske lenge, er helt ok etter fem-seks dager (selv om skivene kan trenge en tur innom brødristeren da).

Skrevet

5 dager er min grense. Men fjerde og femte dagen havner brødet stort sett i brødristeren, eller i toastjern eller i mikroen eller i ovnen (men ikke alltid).

Oppbevarer i pose. Noen ganger bare posen fra butikken, men de blir fort harde i disse. Legger oftest i vanlige plastikkposer, da holder de seg mykere. Vi ønsker oss forøvrig brødboks til bryllupet som er neste uke :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tja, 5-6 dager er nok maks, da begynner jeg å se nøye etter mugg :ler: Synes brød har varierende holdbarhet, endel både hjemmebakt og kjøpebrød smuldrer veldig fort... Oppbevarer i pose i en skuff. Hvis noen har ca-oppskrift på forholdsvis grovt, holdbart brød vil jeg gjerne ha :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker brødskjæremaskinen i butikken, og fryser altså ned brødet i skiver. Så har jeg "ferskt" brød hver dag.

Dere som kaster brød, hvorfor fryser dere ikke bare ned i stedet? Om ikke i skiver, så ihvertfall deler brødet i to og fryser ene halvdelen? Mer økonomisk, og politisk korrekt i disse matmangelstidene.

Skrevet

Jeg spiser ikke brød selv, men kjøper til datteren min. Så jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge det er godt... Kjøper nytt hver tredje dag, og oppbevarer det i en plastpose.

Sist gang jeg lagde matpakke, var det veldig tørt, så da ble det hui-og-hast-matpakke fra deli de luca... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Her bruker vi brødskjærer på butikken, putter halve og halve brød i plastposer og fryser. Tar opp en og en skive eller halve brød, alt ettersom om vi er en eller to hjemme. Orker ikke tørt brød. Må ha det ferskt. Så etter en dag spiser jeg ikke mer av det, men andre part gjør. Så den er jo grei. Oppbevares på kjøkkenbenken i pose.

Skrevet

vi har brødbakemaskin og steker brød hver natt slik at det er ferskt om morgenen.. Lager det minste brødet slik at alt forsvinner i løpet av en dag.

Etter frokost og matpakker til 2 barn og 1 mann så er det ikke igjen så veldig mye.. Det som er igjen legger vi i en brødpose og fungerer som kveldsmat til barna..

Selv spiser jeg lite brød, går stort sett i knekkebrød..

Skrevet

Hørte av en "brødkokk" at brød skal stå på benken, uten pose eller noe, men med skjæreflaten ned. Har prøvd det, og det funket veldig bra!

Gjest Gjest_Ariadne_*
Skrevet
Tja, 5-6 dager er nok maks, da begynner jeg å se nøye etter mugg :ler: Synes brød har varierende holdbarhet, endel både hjemmebakt og kjøpebrød smuldrer veldig fort... Oppbevarer i pose i en skuff. Hvis noen har ca-oppskrift på forholdsvis grovt, holdbart brød vil jeg gjerne ha :)

Hei, prøv lettbakt "Dansk rugbrød", dvs. ferdig melblanding + gjær. Brødet er mørkt, men ikke svart, passe grovt, deilig smak og utrolig holdbart. Jeg foretrekker ganske grove og litt tunge brød, gjerne med hele korn, mens samboer vil ha litt lettere brødtyper uten korn, men dette brødet liker vi veldig godt, begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...