Gå til innhold

Hvordan slanke sin mann?

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei dere!

Min mann har de siste årene gått mer og mer opp i vekt. Da han nylig bar hos sin lege, fikk han beskjed om å gå ned i vekt, slik at han ikke skulle få helsemessige problemer.

Nå er det jeg som står for matlagigngen, så jeg lurer derfor veldig på hvor mye han skal innta pr. måltid og hva han burde innta uten å legge på seg. Da jeg selv aldri har slitt med min vekt, har jeg heller ingen innsikt i dette. Hadde satt stor pris på om noen kunne svare meg på dette. Siden dette er et nokså ømtålig tema for min mann, tenkte jeg at jeg skulle få han til å spise rett mengde og rett mat, uten å stadig snakke med han om at han må slanke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!

Kan desverre ikke gi deg særlig mange råd, men mannen min slet med det samme. Fant hvertfall ut at man burde gå litt mere turer sammen og ikke snakke for mye med ham om det å slanke seg. Det er vel noe av det menn ikke er særlig begistret for.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det går på helsa løs er det vel bedre å hjelpe vedkommende med slankinga enn at han/hun blir syk??

Hva med å sende han på Grethe Roedes slankekurs for menn? Da får han masse fine oppskrifter også! Finnes forresten flere fine kokebøker og andre bøker om dette, kikk i nærmeste bokhandel!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å gå turer er ingen dum ide!

Ellers ville jeg vært veldig forsiktig med å begrense hvor mye han skal spise -det er et privilegium man har i denne rike del av verden at man kan få spise til man er METT! (fra egenerfaring er jeg SUR når jeg er sulten!!)

Jeg ville derfor heller fokusere på HVA som serveres (siden det er du som lager maten, mener jeg).

Proteiner gir god metthetsfølelse, og gjør at man unngår småspising resten av kvelden. Det samme gjør umettet fett. Dersom man spiser fiber sammen med fett, gjør det at mye av fettet bare passerer gjennom kroppen uten å legge seg hverken på sidebena eller som avleiringer i blodårene. (det brødet du baker selv er det beste, eller du kan kjøpe brød i "godt brød" butikkene i Oslo el Tr.heim dersom du bor der)

Man legger heller ikke på seg av flerumettet fett i samme grad som mettet fett -derfor: spis mer fisk, mindre kjøtt.

Man legger på seg av fin pasta, hvit ris, og alle former for bearbeidede poteter. Til middagen kan dere spise grov pasta (fåes i helsekost) brun ris, kokte poteter med skallet på en gang i blandt. +grønnsaker.

I tillegg promoter det å drikke vann mellom måltidene overfor din mann! Fett binder vann, og dersom man har underskudd på væske i kroppen, vil den ikke gi slipp på fettet pga at dette også gir kroppen vannreserver =)

Nøtter inneholder mye fett, men dette er av den sunne typen, samtidig som det gir en god metthetsfølelse. et par håndfuller i uka er bra.

Ellers så er det greit å ikke ha huset fult av godteri og potetgull + brus.

Håper dette var noen matnyttige tips icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har fått mange gode tips. Spesielt er det bra å gå turer OFTE, og gjerne en sykkeltur i ny og ne, nå som våren kommer.

Det at du ikke skal kutte ned på middagsporsjonene er jeg imidlertid IKKE enig i. Det er riktig at man skal få spise seg mett, men veldig mange spiser faktisk en god del etter at de faktisk er mette. Det er jo gjerne det som er problemet ikke sant? Man tar en porsjon til selv om man er mett fordi det var så godt. Hvis man klarer å lage sunn og kalorifattig mat, samt å spise akkurat nok til at man blir mett (OG IKKE MER ENN DET), så er mye gjort tror jeg.

Det er jo faktisk mye bedra å ta en brødskive el. et par timer etter middag hvis man føler for det, enn å spise seg stappmett på middag. Det er jo en kjent sak at små og hyppige måltider er det beste når man forsøker å gå ned i vekt.

Kanksje du kan prøve å lage litt mindre middagsporsjoner? Er det tomt, så er det tomt icon_wink.gif Det betyr jo ikke at mannen din behøver å sulte akkurat.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei dere!

Har ikke vært på nettet på en god stun, men ser at dere har lagt inn noen meget gode svar. Takker for at dere tok dere tid til å svare så inngående på mitt spørsmål.

Nå skal jeg prøve å følge rådene deres, så håper jeg at vekten hans går nedover. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Ut på tur, aldri sur! Min kjære har aldri vært overektig, men ville ha muskler, så han har begynt å trene for fullt nå... Siden jeg ikke ser ham så ofte, er det alltid like spennende å se hva nytt som har skjedd! *ler* Men det å hive mennene sine på trening er sjelden dumt, de fleste blir i mye bedre form og humør- det er da ikke dumt?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann selv, så synes jeg at du skal si hva du mener! Dette skal han tåle, du er tross alt hans nærmeste og dette angår dere begge to.

Ta en skikkelig prat, ikke begynn med beskyldninger, ta det som en liten Peptalk, nå må VI finne på noe som gjør at vi får en mer aktiv fritid (eller noe)

(hvis du tar med deg selv, blir det enda enklere å svelge)

Hva kan han gjøre? finnes det aktiviteter som passer der dere bor? Kan dere finne nye middager som ikke er så kaloririke? kan noen "goder" kuttes?

Brus og chips kan jo erstattes med frisk Farrislime med isbiter og sitronskive, lørdagskosen blir micropopcorn for eksempel.

Det er sikkert små ting som kan endres over tid som vil gi resultater på vekten, men hvis man trenger raske forandringer, så er det økt aktivitet som gjelder.

Dette er slett ikke vanskelig, så lykke til!

Kurgan

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...