Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har to katter og den ene får alltid mye flått. nå har han fått sår og klør på de og masse skorper, jeg tviler på at dette er fra slagsmål pga lynnet til denne katten og forsiktighet. Noen som vet hva det kan være?

De ligner litt på infiserte sår, men kan sårene komme fra noe annet? feks flått?

han har masse på øret og på hals og over øyet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tur til dyrlegen! Enkelte av mine katter har hatt en tendens til å få store sårhuler fylt med puss under det som ser ut til å være realtivt små sår. Den ene var spesielt plaget, selv det minste sår ble stort og infisert under ruren. La igjen endel tusenlapper hos dyrlegen der, gitt....

Gjest Infralove
Skrevet

Eg anbefaler å ta ein tur til dyrlegen =)

Heller ein gang for mykje enn ein for lite. Det er vanskeleg å vite kva sånt er utan å sjå det. Betre at du er sikker med dyrlegen, enn at folk her inne skal drive å tippe.

Brukar du nokon form for flåttmiddel forresten?

Skrevet

Uansett lynne på en katt, forsvarer den seg!! Så en slosskamp kan godt hende.

Ring dyrlegen, eller se på denne siden.

Lykke til med pus :)

Skrevet

Det kan være midd av noe slag, f.eks. skabb. Uansett høres dette ut som en sak for veterinæren! :)

Gjest Infralove
Skrevet (endret)

Det var ein bra link, lise. I alle fall for oss som bur på landet og som ikkje alltid får tak i dyrlegen. På den sida ser man jo og om dei er ledige.

Endret av Infralove
Skrevet (endret)
Det var ein bra link, lise. I alle fall for oss som bur på landet og som ikkje alltid får tak i dyrlegen. På den sida ser man jo og om dei er ledige.

:) bare dumt at det koster litt penger.. men det er verdt det :)

Endret av Lise_
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Best å la dyrlegen ta en titt ja. Pusen min hadde nylig et sånt lite infisert sår (mest sannsynlig etter å ha blitt bitt av en annen katt). De renset det, satte på henne krage, og så var det antibiotika i 1 uke. Sånne små sår kan fort utvikle seg til å bli mer alvorlige og langvarige saker, så det er best å ta tak i det med en gang.

Men ang. flåttmiddel: Jeg kjøpte noe som jeg skulle smøre på huden hennes i en stripe fra nakken og ned til halen (husker ikke navnet), men DET var vanskelig å få til! Og når vi endelig var ferdig, så gikk hun ut i regnet, og da ble det jo vasket bort igjen... Er det noen som kan anbefale noe annet?

Vennlig hilsen Aurora

Skrevet
Hei!

Best å la dyrlegen ta en titt ja. Pusen min hadde nylig et sånt lite infisert sår (mest sannsynlig etter å ha blitt bitt av en annen katt). De renset det, satte på henne krage, og så var det antibiotika i 1 uke. Sånne små sår kan fort utvikle seg til å bli mer alvorlige og langvarige saker, så det er best å ta tak i det med en gang.

Men ang. flåttmiddel: Jeg kjøpte noe som jeg skulle smøre på huden hennes i en stripe fra nakken og ned til halen (husker ikke navnet), men DET var vanskelig å få til! Og når vi endelig var ferdig, så gikk hun ut i regnet, og da ble det jo vasket bort igjen... Er det noen som kan anbefale noe annet?

Vennlig hilsen Aurora

Jeg fikk noe engang av dyrlegen som lignet på øyedråper. Det skulle sprutes på i nakken og tørket fort. Men kan ikke huske hva det het..

Skrevet

Ja, andre katten vår måtte operere vekk en klump på grunn av infeksjon. vi var da på ferie, og den som passet henne hadde ikke sett henne på et par dager..

Men det som er med den katten her, han er ei super pingle. Mest pga den andre katten som er mora faktisk, freser til han hele tiden så han går i runding rundt henne:P og har sett han med andre katter, legger seg paddeflat og prøver å smyge seg vekk:P

Så kanskje det kan være moren som har skadet ham..

Får ringe dyrlegen i morra, skulle jo det uansett men :)

Jeg bruker ikke flåttmiddel. noe å anbefale?

Skrevet
Ja, andre katten vår måtte operere vekk en klump på grunn av infeksjon. vi var da på ferie, og den som passet henne hadde ikke sett henne på et par dager..

Men det som er med den katten her, han er ei super pingle. Mest pga den andre katten som er mora faktisk, freser til han hele tiden så han går i runding rundt henne:P og har sett han med andre katter, legger seg paddeflat og prøver å smyge seg vekk:P

Så kanskje det kan være moren som har skadet ham..

Får ringe dyrlegen i morra, skulle jo det uansett men :)

hmm... frekk mammapus :) men uansett så ordner det seg. Katter tåler det utroligste. Heldigvis :klemmer:

Skrevet

Jeg bruker Frontline (Reseptbelagt. Be om å få når du skal til veterinæren likevel) som gis som drypp i nakken hver fjerde uke. Flåttmiddel er dog ikke nødvendig hvis du bor i en område hvor flåtten ikke, eller i svært liten grad, er bærere av borreliasmitte o.l. Da er risikoen ved bruk høyere enn risikoen for infeksjoner som stammer fra flåttbitt. (Veterinæren har høyst sannsynlig oversikt over det også). Flåtten i seg selv er ikke farlig og er enkel å fjerne.

Skrevet

vi bor egentlig her det ikke er så stor flåttfare, men den katta har det med å løpe der de er.

Tror jeg har tatt 5-6 stk siste dagene. Mens den andre katta har bare hatt 1 som vi har tatt :ler:

Gjest Infralove
Skrevet

Dyrlegen har jo ein flåttefjernar som eg syns er greiare å bruke enn pinsett. Vi har veldig lite flått i området, kattane får kanskje ein flått i veka til saman. Uansett, det er berre å legge den inntil huda og skru rundt. Så får man fjerna flåtten. Det er ein slik eg har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...