Gå til innhold

Samtalen med presten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til samtale med presten i ettermiddag.... Hva prates det om? Jeg vet ikke helt om jeg gleder meg eller gruer meg jeg....?

Han sa det kom til å ta 1,5-2 timer, og jeg har ikke sååå mye å prate med en prest om! -tror jeg?

Erfaringer? Bør jeg grue meg?

MissS

Videoannonse
Annonse
Gjest Gifteklar
Skrevet
Han sa det kom til å ta 1' date='5-2 timer, og jeg har ikke sååå mye å prate med en prest om! -tror jeg?[/quote']

Tar det virkelig SÅ lang tid? Da får vi bare håpe at tiden går litt fort da.. *S*

Skrevet

Vår samtale (kun samtalen etter ca 50 min øving sammen med et annet par) hos presten tok ca 30 minutter og jeg synes det var mer enn nok egentlig.

Dette pratet vi om:

-hvilke sanger vi skulle ha

-inngangs- og utgangsmarsj

-hvorfor vi valgte å gifte oss

-hva som var hverandres beste egenskaper og hvorfor vi valgte hverandre

-hobbyer/interesser

-barn, fremtidige planer

-hvordan vi forholdt oss til kristendommen

I det hele tatt snakket vi løslig omkring dette med giftemålet og hvorfor vi hadde endt opp sammen. I tillegg var han inne på dette med kristendommen og at det var en kristen vielse, men det var nok kun for å sjekke om vi var personlig kristne eller ei.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi hadde en hyggelig prat med presten vår! Ingenting å grue seg for!

Han spurte oss diverse spørsmål for å bli kjent med oss, litt om troen vår osv. Han spurte også om vi ville kysse etter at vi hadde sagt ja! I tillegg gjorde vi en kortversjon av selve ritualet med hvem som skal sitte hvor, når vi skal reise oss osv.

Vi pratet også om hvilke marsjer og hvilke salmer vi skal ha. Salmene hadde vi ikke tenkt så mye i gjennom på forhånd, så da ble vi enige i fellsskap med presten.

Tror nok vi pratet med ham i 1,5 timer, men den tiden gikk fort! Kanskje lurt å tenke gjennom om det er noe spesielt dere lurer på, f. eks. om soloinnslag, fotografering e.l.

Hilsen Lille meg

Skrevet
Vår samtale (kun samtalen etter ca 50 min øving sammen med et annet par) hos presten tok ca 30 minutter og jeg synes det var mer enn nok egentlig.

Hvor lenge før bryllupsdagen hadde dere øving/prat med presten?

På kirkekontoret fikk vi opplyst at øving og samtale med presten ble foretatt torsdag i samme uke som vielsen altså 2 dager før. Synes det er litt kort tid, ettersom det blir etter dette at presten får til å skrive "talen" til oss!

Skrevet

Hvor lenge før bryllupsdagen hadde dere øving/prat med presten?

På kirkekontoret fikk vi opplyst at øving og samtale med presten ble foretatt torsdag i samme uke som vielsen altså 2 dager før. Synes det er litt kort tid, ettersom det blir etter dette at presten får til å skrive "talen" til oss!

Jeg hadde helt panikk for at presten skulle "glemme" oss bort eller at samtalen skulle komme rett før dagen vår (det hadde vi ikke harr tid til). Derfor "maste" jeg litt på kirkekontoret slik at presten pratet med oss sammen med et annet par. Dette var 2 uker før vi skulle gifte oss, og jeg synes det var veldig deilig å ha det unnagjort. De siste dagene før bryllupet er det så mye å gjøre, at det er godt å "slippe" samtalen med presten da.

Skrevet

Vi hadde samtalen med presten på onsdag - og giftet oss på lørdag. Jeg syns det var fint å ha det så nærme, for da vi var i kirken kom sommerfuglene - og jeg visste at det ikke var lenge til jeg skulle gå opp midtgangen "på ordentlig".

Jeg tror heller ikke at presten skriver talen noe før de siste dagene - de har jo annet å gjøre også, og er ganske drevne i å skrive taler/prekener.

Under møtet gikk vi gjennom seremonien, bestemte salmer osv. og snakket litt om hva vi drev med til hverdags osv. Min mann og presten snakket i et kvarter om hans yrke... Ingen spørsmål om vår tro eller noe sånt. Kommer helt sikkert an på presten!

Skrevet
Ingen spørsmål om vår tro eller noe sånt. Kommer helt sikkert an på presten!

Må legge til at vår prest var veldig liberal og hadde et innlegg om Aterix & Obelix, samt postordre-bruder i vår vielse. Utrolig morsomt! :ler:

Skrevet

takk for svar! Jeg føler meg litt mer klar til dette nå... :D

Salmer har vi ikke helt bestemt oss for, men det kan vi gjøre sammen med presten. Jeg har iallefall sikret oss den "beste" presten. Måtte bytte dato bare pga det. Han andre som er der er helt syk... Banner og henger barn opp på knagger! Ikke helt god mao...

Slapp av MissS, dette går så greit at! :D

MissS

Skrevet

Vi hadde ett kjempehyggelig møte med presten vår som varte

i omtrent 1 1/2 time. Vi prata om alt det som er nevnt tidligere, og

følte virkelig at vi ble kjent med hverandre :D Det er 'iallefall ingenting å

grue seg for!

Vi traff presten ca.2 mnd. før bryllupet fordi vi bor på en annen

kant av landet. Høres litt lenge før, men vi skal treffe han igjen

kvelden før, og da skal vi ha "generalprøve".

K.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...