Gjest kit Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Jeg ser mye rar atferd fra barn rettet mot dyr, og lurer litt på hva foreldre egentlig lærer barna om dyr? På stranda her om dagen så jeg 2-3 barn i 6-7-årsalderen som plaget to måseunger som ennå ikke kunne fly. Fuglene løp for livet, mens barna løp etter og kastet sand og kvister etter dyrene. Vi så oss om etter foreldrene til barna og ventet at de skulle si ifra, men ingen voksne så ut til å reagere. Min mann gikk derfor bort til barna og ba dem slutte, noe barna gjorde. Greit nok at måser ikke akkurat er utrydningstruede. Jeg sørger ikke dersom vi ved et uhell kjører på en måse med bil. Men dyreplageri er da ikke lov, uansett hvilket dyr det er snakk om. Jeg har forøvrig ofte sett barn kaste småstein etter hunder/katter, sett de jage vekk småfugler og gjøre sitt beste for å skremme vettet av dyr som forviller seg i nærheten av barna. Jeg har lært så langt tilbake jeg kan huske at man skal være snill mot dyr. Det kunne aldri falle meg inn å plage et dyr, verken da jeg var liten eller i voksen alder. Er det fortsatt vanlig at man lærer barna sine en god holdning overfor levende vesener? Eller bryr man seg ikke så lenge man ikke har egne kjæledyr?
Hoppetaujenta Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Har sett veldig dårlige holdninger hos en og annen forelder jeg også, og da nøler jeg ikke med å si ifra. Både til unger og foreldre. Slikt blir ikke alltid godt mottatt, men dyreplageri blir jeg ikke stående tafatt å se på.
Gjest Gjest_Transmogrifier_* Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 For noen uker sida, viste jeg noen mercedesunger fra vestkanten hvordan en kaster stein, ved å kaste etter måker som sto på brygga. Grunnen til at jeg gjorde det, var ikke for at de skulle drepe alle måkene som dreit på båtene, men at når fire-femåringer kaster stein etter måker på ei brygge, så er det ei sjanse for at de treffer noen båter også. Hahahaha, skulle ha filma det hadde jeg hatt kamera også. LOL
Gjest kit Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 Har sett veldig dårlige holdninger hos en og annen forelder jeg også, og da nøler jeg ikke med å si ifra. Både til unger og foreldre. Slikt blir ikke alltid godt mottatt, men dyreplageri blir jeg ikke stående tafatt å se på. Ja, nettopp. Det er jo foreldrenes dårlige holdninger som smitter over på barna, vil jeg tro. Og selvsagt i noen tilfeller at barna lar seg rive med av andre barn som ikke har lært å være snille mot dyr.
Gjest Gjest_Transmogrifier_* Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 Ja, nettopp. Det er jo foreldrenes dårlige holdninger som smitter over på barna, vil jeg tro. Og selvsagt i noen tilfeller at barna lar seg rive med av andre barn som ikke har lært å være snille mot dyr. Duh. Vi er fra naturens side skrudd sammen for å være sadistisk anlagte i tillegg til å vise medfølelse. Vi er kjempeavanserte. Gi meg en grunn til å ikke pælme stein på måkejævler som bæsjer ned biler, brygge og båter. Skal jeg være snill mot fluer og mygg også eller?
Gjest kit Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 Duh. Vi er fra naturens side skrudd sammen for å være sadistisk anlagte i tillegg til å vise medfølelse. Vi er kjempeavanserte. Gi meg en grunn til å ikke pælme stein på måkejævler som bæsjer ned biler, brygge og båter. Skal jeg være snill mot fluer og mygg også eller? Fluer og mygg regnes ikke som dyr, de er insekter. Dyremishandling er ikke lov såvidt jeg vet (kan godt hende jeg tar feil, er ikke så flink med lovverket), men jeg har aldri hørt noe om insektsmishandling som tema... Jeg er ingen fanatisk dyreverner som setter dyr foran mennesker. Jeg synes det er helt greit at vi dreper dyr for å spise dem. Og jeg synes det er helt greit dersom man gjør en innsats for å få ned bestanden av måser som driter overalt. Men da får man gjøre det på en kjapp og smertefri måte: Ta livet av dyret. Å pine og plage dyr er ikke greit uansett, slik jeg ser det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå