Gå til innhold

For første gang på restaurant med Michelin-stjerne

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gleder meg veldig, men er redd for å føle meg malplassert. Jeg har aldri vært på en så dyr restaurant før og er redd for å tabbe meg ut. :sjenert:

Kan noen fortelle meg litt om hva jeg har i vente, bortsett fra forhåpentligvis himmelsk mat?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Du bør forvente deg så hyggelig og profesjonell service at du føler deg fullstendig vel tilpass selv om du ikke er vant til slike restauranter. Og veldig god mat. Og en større regning enn vanlig.

Skrevet

Det varierer selvsagt fra sted til sted. Noen av restaurantene er kjempeformelle, mens andre er mer avslappede. Ett sted vi har vært var det jakketvang for menn, og samboeren min, som hadde på seg pen bukse og skjorte, ble geleidet inn i et rom hvor det hang hundrevis av dressjakker langs veggen. Der måtte han plukke ut en jakke som passet, og den måtte han ha på seg mens vi var i restauranten. :fnise: De fleste stedene er ikke sånn, men det lønner seg altså å sjekke ut på forhånd om de har krav til påkledning. Pent må man kle seg uansett.

Personalet er vant til gjester som er uerfarne med denne typen restauranter, og deres jobb er å få dere til å trives. Hvis dere gjør noe "feil", vil de overse det og forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen. Og det er ikke flaut i det hele tatt!

Jeg synes at mange slike restauranter har overdreven service. De trekker ut stolene for dere, de følger gjerne etter dere når dere skal på do, og de kommer og skjenker i glass og børster vekk smuler hele tiden. Men det har vel sin sjarm det også.

Jeg har ikke så mange råd å gi, annet enn at dere oppfører dere normalt høflig, og at dere har normal bordskikk. Kelnerne er der for å gjøre måltidet til en best mulig opplevelse for dere.

Skrevet
Du bør forvente deg så hyggelig og profesjonell service at du føler deg fullstendig vel tilpass selv om du ikke er vant til slike restauranter. Og veldig god mat. Og en større regning enn vanlig.

Det var faktisk et bedre svar enn mitt. :)

Gjest Eurydike
Skrevet

Min erfaring er også at restauranter med Michelin-stjerne er behagelige bare man selv klarer å slappe av og ikke la seg hemme av bevisstheten om at man er på et ekstra "fint" sted. La dem sjenke i vannglasset en million ganger, børste vekk den minste smule, legge en nystivet linserviett på plassen din mens du feks er borte derfra for en toalettur etc. Bare sipp rolig til en av de mange deilige vinene du får servert til maten, la deg skjemme villig bort, og nyt det med den største selvfølgelighet. :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tipsene. :)

Når det gjelder klær, hvor fint må det være? Det står ingenting om dressjakkeplikt på hjemmesiden til restauranten, er det da ok med en svart jeans og pen skjorte for kjæresten min?

Skrevet

I utgangspunktet vil jeg sagt nei til jeans, men så kommer det an på hva slags resturant det er. Hvilken er det? Har det flere enn 1 stjerne og er det til lunsj eller middag? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er lunsj (vi er på gjennomreise og skal reise videre, så vi rekker ikke å spise der om kvelden) og restauranten har en stjerne.

Jeg er også skeptisk til jeans, men bortsett fra dress, er det de eneste buksene mannen har. :sukk: Dress vil han ikke ta med seg siden vi ellers skal ha en ganske avslappet ferie.

Skrevet (endret)

Ok, til lunsj burde det går greit, da er det gjerne mer uformelt og avslappet. Med 1 stjerne er det uansett neppe et veldig stiv og formelt sted i utgangspunktet. :)

Og alle menn burde kanskje ha minst 1 (pen)bukse (ikke dress eller jeans) i skapet? ;)

Kos dere på resturant!

Endret av onyx
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med at han burde ha det, men alle mine forsøk på å lirke en inn i skapet, har vært mislykkede så langt. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Er det greit og amme på et sånnt sted? Har lyst til å ta med meg barna for en god lunsj.

Skrevet (endret)

overraska at ingen har spurt om dette før:

Hvilken resturant er det?

Endret av MarianneE

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...