Gå til innhold

Bør skilte foreldre få ta med barnet til land som UD fraråder norske borgere å reise til?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er ille at foreldre som er skilt har lov til å ta med barnet på ferie til land som Utenriksdepartementet fraråder norske borgere å reise til, når den andre foreldreren ikke samtykker i reisen. He er listen over disse landene: http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2543718.ece

Noen bruker barnet for å gjøre eksen redd, uten å ta hensyn til barnets sikkerhet. Dette har man lov til å gjøre. Noen truer også med å ikke returnere til Norge. Flere av disse landene har ingen tilbakeleveringsavtale med Norge. For å få stoppet en slik reise må man kunne bevise truslene om barnebortføring og man må går til retten for å få utreiseforbud.

Hva mener dere? Ville dere følt det trygt hvis eksen valgte å ta med barnet på "ferie" til land som somalia, afghanistan eller libanon?

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Jeg synes ingen foreldre, skilte eller ei, burde ta med seg barna til land som UD fraråder norske borgere å reise til. Advarslene er ikke for moro skyld.

Skrevet

I den perfekte verden burde det ikke være lov i det heletatt å ta barn med seg til slike steder, uten skriftlig, nøye begrunnet søknad i tre eksemplarer og underskrift fra begge foreldrene!

Gjest Gjest
Skrevet
I den perfekte verden burde det ikke være lov i det heletatt å ta barn med seg til slike steder, uten skriftlig, nøye begrunnet søknad i tre eksemplarer og underskrift fra begge foreldrene!

Vel, norske kvinner har lov til å dra til slike steder! Viste dere ikke det???

Men, om mannen som har ungen sin i 1 dag anhver uke skulle dra, hadde han mistet retten til å ha ungen i det heletatt, og må beklage seg på bare å å barnebidrag regningen i posten. Stakkras jævler.

Jeg skal aldri få barn med en norsk jente :)

Skrevet

Men, om mannen som har ungen sin i 1 dag anhver uke skulle dra, hadde han mistet retten til å ha ungen i det heletatt, og må beklage seg på bare å å barnebidrag regningen i posten. Stakkras jævler.

Dersom partene er skilt, og har felles foredreansvar, kan ingen av partene ta barnet ut av landet uten godkjennelse fra den andre foreldren.

Gjest Gjest2
Skrevet

Jeg er egentli enig med gjesten over. Viss faren til barnet er fra et av desse landene, vil jo det si at barnet er halvt somalsk, afghansk, eller libanenisk, og sikkert har familie i desse landene som han/hun er interessert i å ha kontakt med. Og tenker dere på sikkerheten i landet, eller faren for at barnefaren skal 'kidnappe' barnet og nekte det å reise til norge igjen? Selv om media liker å fremstille det sånn, er nemlig ikke alle menn fra desse landene interessert i å gjøre noe sånt. Og til slutt, siden barnet er feks halvt libanenisk, hvorfor skal han/hun absolutt bo i norge? Fordi vi er bedre enn alle andre? Viss dere mener at UD skal lage slike regler, må dere iallefall ikke protestere om andre land lager lignende regler, dvs å nekte norske damer å ta med barnet til norge, viss de har vært sammen med en mann fra det landet og barnet er født der.

Vennlig hilsen 25-år gammel etnisk norsk dame.

Skrevet

Greit, jeg får prøve å pressisere. Jeg mener at barn som er født i Norge og har "livet sitt" her, skal fortsette å bo her selv om foreldrene blir skilt. Og jeg mener at hvis en mor har flyttet til utlandet for å få barn med en utenlandsk mann, skal barnet bo der det har begynt oppveksten såfremt dette er mulig. Blir dette stedet et krigsrammet område, må man selvfølgelig vurdere saken som et unntak.

Når noen har fått barn i et annet land enn sitt eget (uansett mann eller kvinne), er det faktisk bindende, man kan ikke plutselig ombestemme seg. Når det gjelder besøk av familie i krigsrammede områder kan man trygt si at det er veldig komplisert, og at det er mange faktorer som spiller inn. Det finnes ingen fasitsvar.

Fare for at barnet blir tatt ut av landet og ikke får reise hjem igjen er selvfølgelig også en vanskelig sak, og myndighetene har ikke kommet særlig langt når det gjelder slikt. Det burde finnes skjemaer som måtte fylles ut for at barn med "blandet statsborgerskap" kunne forlate landet, der det ble signert på at barna hadde rett til å reise ut av landet de besøker og tilbake til fødelandet uten begge foreldres samtykke der og da. Det burde rett og slett tas hånd om før barnet reiste, slik at det ikke oppstod problemer i ettertid.

Når to menesker fra forskjellig land innleder et forhold som det kan bli barn ut av, har begge et likeverdig ansvar til å legge det best mulig til rette for det eventuelle barnet. Og tar man ikke hensyn til at det kan komme et barn, har man gjort noe dumt! Og til deg som ikke vil ha barn med en norsk kvinne: Det er helt og holdent ditt valg, men jeg håper virkelig at du ikke flyr rundt og har sex med norske kvinner også da, for vet du hva? Det kan faktisk bli barn ut av det!

Gjest Gjest
Skrevet

NEI.

Gjør ikke noe slikt med ett barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom partene er skilt, og har felles foredreansvar, kan ingen av partene ta barnet ut av landet uten godkjennelse fra den andre foreldren.

Da tror jeg ikke du skjønner, men skal prøve å forklare så bra jeg kan.

MENN i dette landet har IKKE rettigheter til det barnet han er med på å skape. Skjønner? INGEN rettigheter, men moren har alle rettighetene, automatisk. Det betyr i praksis, at kvinnen kan dra hvor som helst i verden, uten at mannem må godkjenne. Har du fått det inn i huet nå !!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfoe er Thailand på lista? jeg trodde det var et trygt land. Er det ikke det?

Gjest Gjest
Skrevet

MENN i dette landet har IKKE rettigheter til det barnet han er med på å skape. Skjønner? INGEN rettigheter, men moren har alle rettighetene, automatisk. Det betyr i praksis, at kvinnen kan dra hvor som helst i verden, uten at mannem må godkjenne. Har du fått det inn i huet nå !!!!

Men Snufsen da...

Du må roe litt ned.

Hvis du er imot systemet sånn det er nå finnes det langt bedre måter å bekjempe det på enn å skrike på et nettforum, selv om du er forferdelig frustrert.

Det finnes flere foreldregrupper som jobber for fars rettigheter, jeg syns du skal melde deg inn i en av de.

Jeg kan være enig i at det i flere saker virker som menn ikke har noen rettigheter, men de aller fleste kvinner er faktisk ikke ute etter å straffe mennene de har fått barn med, tro det eller ei, og gjør sitt beste for at far skal være involvert.

I det fleste situasjoner så ordner det seg helt fint, men nå er det en gang sånn at vi ikke hører om de, for de er ikke "spennende". Hvis du har fått et barn med en kvinne som ikke er villig til å høre på deg så syns jeg synd på deg... men jeg mener også at du burde ha visst dette før du fikk barn med henne - personlighet er statisk stort sett.

Beklager at jeg gikk utenfor hovedtema.

Gjest nobilian
Skrevet

Tullprat. Vet ikke hva du har vært borti, men norske menn har massevis av rettigheter i forhold til egne barn. Om du ikke har benyttet deg av dem, er det sannsynligvis fordi du ikke var interessert i pliktene som følger med rettighetene.

Gjest Gjest
Skrevet

Da kan begge ta med barnet ut av landet uten den andres godkjennelse. Forutsatt at man har samvær.

Hvis den andre mener en slik reise er uforsvarlig må man gå rettens vei for å få stoppet reisen (utreiseforbud). Det er vanskelig å få det og en slik sak koster noen tusen kroner.

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste fedre har mer samvær med barnet enn en dag annenhver uke. Med felles foreldreansvar har fedre akkurat de samme rettighetene i forhold til å ta med barnet til utlandet - også til land UD fraråder norske borgere å reise til. Hvis faren ikke har felles foreldreansvar kan han likevel få med barnet til utlandet, men da må han gå rettens vei for å få pass til barnet.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfoe er Thailand på lista? jeg trodde det var et trygt land. Er det ikke det?

Det gjelder bare noen deler av Thailand (provinsene Pattani, Yala, Narathiwat og Songkhla sør i landet).

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
De fleste fedre har mer samvær med barnet enn en dag annenhver uke. Med felles foreldreansvar har fedre akkurat de samme rettighetene i forhold til å ta med barnet til utlandet - også til land UD fraråder norske borgere å reise til. Hvis faren ikke har felles foreldreansvar kan han likevel få med barnet til utlandet, men da må han gå rettens vei for å få pass til barnet.

oK, så MENN har IKKE rettigheter til barnet juridisk. Hadde de kunne de tatt med seg barnet hvor som helst, som moren.

Endret av Bolledeig
Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler

Bolledeig (mod)

Endret av Bolledeig
Gjest Gjest
Skrevet

Menn i dette landet har ikke rettigheter til barnet sitt, så det betyr at moren kan dra hvor hun vil i verden uten samtykke fra mannen, men mannen må få retten til å godkjenne det!!

HAHAHAHAHAAAAAAAA

Norske menn er rævkjært

Gjest Gjest
Skrevet
Menn i dette landet har ikke rettigheter til barnet sitt, så det betyr at moren kan dra hvor hun vil i verden uten samtykke fra mannen, men mannen må få retten til å godkjenne det!!

Faren kan også dra hvor som helst i verden med barnet uten samtykke fra moren. For å unngå en farlig reise eller barnebortføring må moren få retten til å utstede utreiseforbud - og det skal svært gode grunner til å få det.

Faren må gå fram på samme måte for å unngå at moren tar med barnet på en farlig reise eller bortfører barnet til utlandet (eller til sitt hjemland hvis det er en utenlandsk kvinne).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...