Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #1 Del Skrevet 22. juli 2008 Kan en muslim og en Kristen gifte seg, eller maa en av dem konvertere til den andres relgion?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 22. juli 2008 #2 Del Skrevet 22. juli 2008 Et vanskelig spørsmål. I teorien kan en kristen og en muslin gifte seg uten at noen konverterer. Det som er avgjørende er vel ofte hvor mye religionen betyr for de involverte. Jeg tror at det i noen tilfeller kan gå greit med blandingsekteskap, men jeg kjenner til mange tilfeller der det har gått rest vest. Om åraken da er religions- eller kulturforskjellen er ikke godt å vite, kanskje heller ikke noe å spekulere i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. juli 2008 #3 Del Skrevet 22. juli 2008 Tradisjonelt sett kan en muslimsk mann gifte seg med en kristen kvinne, men en muslimsk kvinne kan ikke gifte seg med en kristen mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #4 Del Skrevet 22. juli 2008 Okay, da fikk jeg svar pa det En bekjent av meg skal gifte seg med sin muslimske kjeareste. Han sa han ikke trenger aa konventere, men skal gjore det. Jeg syntes det hoerte litt rart ut, men siden jeg ikke vet saa veldoig mye om den andre religionen og div regler tenkte jeg ikke sa mye mer pa det Det er jo et ganske intresant tema egentlig, ma jo veare veldig vanskelig aa ha helt forskejellige livsyn aa saa leve sammen Noen som da vet... Hvis da mannen konverterer til Muslim, maa han da omskjeares eller er det noe han kan velge helt av fri vilje? Mvh ei som ikke har peiling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ny gjest Skrevet 22. juli 2008 #5 Del Skrevet 22. juli 2008 Han må nok omskjæres, ja. At en mann er omskjært er et symbol på at han nettopp er muslim. Det blir på samme måte som at en kristen må være døpt for å kunne kalles en kristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 22. juli 2008 #6 Del Skrevet 22. juli 2008 Muslimer omskäres inte av religiösa skäl - det är dock gjort av kulturella och historiska skäl i vissa delar av världen, bland annat i Afrika. Både kristna, muslimer och "naturfolk" omskäres. De enda som omskäres av religiösa skäl är väl judarna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ny gjest Skrevet 23. juli 2008 #7 Del Skrevet 23. juli 2008 Muslimer omskäres inte av religiösa skäl - det är dock gjort av kulturella och historiska skäl Med all respekt, men jeg tror du blander sammen kvinner og menn. For muslimske kvinner spiller kulturen inn, men når det gjelder menn må de omskjæres for å kunne regnes som ekte muslimer. Men hvis jeg tar feil vil jeg gjerne vite det, og få en henvisning til et skriftsted som viser dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 23. juli 2008 #8 Del Skrevet 23. juli 2008 Med all respekt, men jeg tror du blander sammen kvinner og menn. For muslimske kvinner spiller kulturen inn, men når det gjelder menn må de omskjæres for å kunne regnes som ekte muslimer. Koranen nevner ikke omskjæring med et ord. Det er utelukkende en kulturell greie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ny gjest Skrevet 23. juli 2008 #9 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg googlet litt og fant dette: http://www.daria.no/skole/?tekst=4626 Det står bl.a.: "Omskjæring står ikke nevnt i Koranen... men omskjæring av guttebarn er en tradisjon innenfor islam.... Flere steder består ritene av gamle tradisjoner som i utgangspunktet ikke var knyttet til islam, men senere har blitt tillagt islamsk tolkning.... Dette resulterer i at ritualer blant muslimer ett sted ikke blir ansett som islamsk av muslimer andre steder". Det er derfor ikke feil å si at omskjæring av gutter er en religiøs del av islam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 23. juli 2008 #10 Del Skrevet 23. juli 2008 Religion och kultur är ju väldigt tätt sammanvävda och det är lätt att missta det ena för det andra, eller få dem att bli en gemensam del. Jag refererade mest till att koranen och de religiösa skrifterna (enligt min ringa kunskap) inte innehåller omskärning som religiös sed. Hur är det då med det som TS frågar om: Behöver då en vuxen man som konverterar till Islam omskäras? Jag vet inte men tror inte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jojo Skrevet 24. juli 2008 #11 Del Skrevet 24. juli 2008 Koranen nevner ikke omskjæring med et ord. Det er utelukkende en kulturell greie. Signerer dette!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jojo Skrevet 24. juli 2008 #12 Del Skrevet 24. juli 2008 Okay, da fikk jeg svar pa det En bekjent av meg skal gifte seg med sin muslimske kjeareste. Han sa han ikke trenger aa konventere, men skal gjore det. Jeg syntes det hoerte litt rart ut, men siden jeg ikke vet saa veldoig mye om den andre religionen og div regler tenkte jeg ikke sa mye mer pa det Det er jo et ganske intresant tema egentlig, ma jo veare veldig vanskelig aa ha helt forskejellige livsyn aa saa leve sammen Noen som da vet... Hvis da mannen konverterer til Muslim, maa han da omskjeares eller er det noe han kan velge helt av fri vilje? Mvh ei som ikke har peiling Det med vanskelighet med å være sammen og ha forskjellige livs syn. Det er bare å la religionen ligge. Det kommer sikkert an på om de paraktiserer eller ikke da. Etter min kunskap er ikke et ekteskap gyldig dersom mannen ikke er muslim. Dette i så fall etter muslimsk syn. Når det gjelder omskjæring, som mange andre har svart her, står det ingen steder på koranen om det. Og at en kan selv velge om han vil bli omskåret eller ei når han blir muslim. Det gjelder navnbytte også. Det er mange som velger å bli muslim og bytter navn, men de trenger ikke. De må helst beholde navnet foreldrene har valgt for dem. Hvis ikke muslimsk ektepar velger Islam, trenger de ikke heller ikke fornye kontrakten etter muslimsk lov. Var jeg blitt fortalt. Ble ektra info, men greit å vite though? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 25. juli 2008 #13 Del Skrevet 25. juli 2008 Kan en muslim og en Kristen gifte seg, eller maa en av dem konvertere til den andres relgion?? En muslimsk kvinne kan ikke gifte seg med en mann som ikke er muslim. En muslimsk mann derimot kan gifte seg med en kvinne som ikke er muslim. Hilsen The Kitten :banantroll: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Laya Skrevet 4. august 2008 #14 Del Skrevet 4. august 2008 En muslimsk mann kan gifte seg med en kristen kvinne. Får de barn sammen, må barnet ( barna ) ta hans religion ( iflg. islam/Koranen ). Det er overhodet ikke akseptert at en muslimsk kvinne gifter seg med en mann fra en annen religion en Islam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 5. august 2008 #15 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg vet om et par, riktignok i Danmark, der han er muslim, hun er jøde og eldstesønnen studerer nå teologi for å bli prest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 5. august 2008 #16 Del Skrevet 5. august 2008 Det beror väl egentligen på hur troende parterna och parternas familjer är? Jag känner en kille som sa om sig själv "I'm supposed to pretend to be a muslim", inte särskilt troende, rättlevande eller traditionell av sig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå