Gå til innhold

Pause fra studiene

Ionaa

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt pause fra studiene og vet hvordan dette gjøres??

Jeg er ganske lei for tiden (har tidligere i forumen klaget over at jeg ikke trives for godt i klassen, men med studiene og med dååårlig rygg og i tillegg har jeg ille eksamensangst). :murvegg: ..alt i alt trenger jeg en pause. Planen er å få en deltidsjobb så jeg kan ta igjen noen forsømte eksamener....men håper på å tjene såpass at jeg slipper å ta opp lån (komme på etterskudd med lånekassen osv)

Hvordan er det med lånekassen? Vil rentene løpe? Jeg har jo tenkt å gjøre noe faglig også da...

Trenger litt råd og tips. Om alt egentlig. Jeg vet at hun jeg må spørre om sånt på skolen kommer til å bli veldig skuffa. Har søkt til utlandet til høsten egentlig...og er den eneste på min studieretning som noen gang har gjort det...så...men siden jeg har forsømt noen fag føler jeg at min samvittighet sier at jeg bør gjøre meg ferdig med det først.

Ville blitt veldig glad for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kinga

Kontakt Lånekassen for konkrete retningslinjer.

Jeg meldte meg opp til eksamen på universitet og slapp unna renter for mitt friår. Jeg mener de begynner å løpe etter 6 måneder, men som sagt: Ta f.eks. en kikk på Lånekassens hjemmesider for mer info.

Planlegger du å ta igjen fag, ville jeg ikke innstilt meg på så mye jobbing i løpet av "friåret". Det går utover innsatsen når det gjelder studiene. Eventuelt at du deler året ditt inn i bolker der du har perioder med henholdsvis jobb, studier og fullstendig fri fra alt (det trenger du hvis du er sliten).

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica i.i.

Snakk med studieveilederen din! H*n kan svare på spørsmål ang. lånekassen også.

Fornuftig å fikse opp de fagene du henger etter i, (hvis det er flere) før du fortsetter videre med studiene. Flere hengefag er ikke lett å holde på med samtidig som du studerer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentene begynner å løpe med en gang. Du kan imidlertid søker om betalingsutsettelse for terminforfallene i det året du skal ha pause.

Dersom du skal jobbe deltid og studere deltid (ikke fulltidsvekttall) er rentefritak avhengig av inntekt. (Og bruker av perioden du kan motta støtte. Dvs. at dersom du ikke består, så er du mer forsinket).

Du kan eventuelt registrere deg arbeidsledig, og stå som delvis sysselsatt hos Aetat. Har du da lav inntekt, kan du ha rett til rentefritak pga arbeidsledighet. Men da tror jeg ikke du kan ta fag ved siden av. Er ikke helt sikker på dette.

Men jeg ville nå foreslå å jobbe fulltid, og ta et fag eller to på si. Og betale rentene som løper, slik at gjelden ikke øker i dette året.

Eller rett og slett la rentene løpe (håper du ikke har stort lån), jobbe deltid og ta de fagene du trenger. Men søke om utsettelse med betalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal slutte på skolen nå( fordi jeg er ferdig utdannet- men usikker på om jeg vil gå mer på skole).

Har søkt på universitetet, og har tenkt å melde meg opp i et fag der, og ikke søke om lån.

Dette medfører at jeg i lånekassens systemer er student, og slipper at renten begynner å løpe. I tillegg får jeg studentkort, som flittig benyttes til busskort (ser du bor i bergen, og studentkort på buss her er jo mye billigere enn full pris), øl ++

Man må jo utnytte de muligheter man har :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det at du er registrert som student medfører ikke automatisk at du har rentefritt lån. Er det fulltidsstudier du er meldt opp til? Rentefritak ved deltidsstudier er avhengig av inntekt. Er du klar over om dette kan ha innvirkning på lån senere, dersom du ikke skulle bestå dette faget (forsinkelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...